Gépinfo

Manufakturától a robotizációig – Lezárult a Lábassy emlékév

Agrofórum Online

Ki is volt Lábassy János, akinek tiszteletére összegyűltek az utódok a CLAAS Hungária Kft. szerelőcsarnokában?

Dr. Hentz Károly a Szent István Egyetem Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum igazgatója szerint 170 éve Lábassy János alapította Magyarország első mezőgazdasági gépgyárát. A világon elsőként kifejlesztett és szabadalmaztatott technológiák születtek a kovácsműhelyből lett ekegyárban. Markót Imre polgármester szavai szerint Lábassy János amikor Törökszentmiklósra érkezett és a kovácsműhelyét megnyitotta nem gondolta azt, hogy majd egykor az ő tevékenysége során ezrek és ezek fognak dolgozni ebben a városban.

Dr Hentz Károly előadása (Foto: Uzsoki János)

Miért is jött össze az ünneplő közönség? Azért, hogy a Lábbasy jános örökségének ápolója- LÁBASSY JÁNOS IPAR – ÉS GYÁRTÖRTÉNETI ALAPÍTVÁNY- által szervezett emlékév eseménysorát lezárja. Az emlékév nyitó rendezvényét 2018. február 22-én tartották, amelyen Pálfi István, az Alapítvány alapítója tartott beszédet:

Lábassy János Almásy grófok uradalmi műhelyének kovácsmestere lett. Saját műhelyt nyitott, ahol ekéket, ekekapákat, boronákat, gyűrűshengereket gyártott, de leghíresebb, legnépszerűbb termékei közül is kiemelkedtek az ekék. Legjelentősebb újítása, amellyel később is egyediként volt jelen a piacon, a talajmegmunkálás mélységének szabályozására szolgáló ún. farcsavarral felszerelt eke. A kitűnő minőségű termékek számos kiállításon, szakmai vásáron lettek díjnyertesek.

Az I. világháború után a gyár takarékpénztári tulajdonba került, és „Lábassy”-féle Mezőgazdasági Ipar- és Gépgyártó Rt.” néven részvénytársasággá alakult. 1942-ben a „Lábassy”-féle üzem az Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) vállalati egységeként, gyártelepeként működhetett tovább, egészen az 1948-ban bekövetkezett államosításig. Az államosítás után közel másfél évtizedig önálló volt a gyár, Törökszentmiklósi Mezőgazdasági Gépgyár Nemzeti Vállalat (TMG-NV) néven.

A vállalat mezőgazdasági gépgyártó részlege 1968-ban a Dózsa György útra költözött, és előbb a Budapesti Mezőgazdasági Gépgyárhoz (1963), majd a Szolnoki Mezőgép Rt. (1976) vállalathoz csatolták. A hetvenes évekre a gyárban már nyugat-európai színvonalú tervezés és gyártás valósult meg. A rendszerváltás után a német Claas vette át a Lábassy-örökséget, és így vált Törökszentmiklós egy világcég otthonává.

A CLAAS és a magyarországi vállalatok, intézmények közötti együttműködésének messze nyúló hagyománya van. Helmut Claas egy korábbi nyilatkozata szerint „Gyümölcsöző együttműködés alakult ki több területen, mint például a gyártási technológia, a minőségbiztosítás és a logisztika”.

Már az 1970-es és 1980-as években Magyarországon gyártottak szalmaszecskázókat, vezetőfülke kabinokat, rostaszekrényeket, valamint komplett kaszákat és dízelmotorokat a CLAAS számára. Mindez megalapozta azt, hogy 1997-ben a CLAAS KGaA megvásárolta a gyárat, amely azóta CLAAS Hungária Kft. néven üzemel.

Az egész éves programsorozat záró rendezvényén az alapítvány, a város vezetés és az eseménynek helyt adó CLAAS Hungária Kft. vezetésének képviselői, valamint a technika történet már említett elismert kutatója szólaltak fel.

Dr. Deák Lajos az Agro-Contakt 2000 Kft. tulajdonosa, mint a CLH előd szolnoki Mezőgép egykori gyárigazgatója (1979-86) felszólalásában méltatta a korábbi együttműködést, néhány szóban ismertette cége jelenlegi működését. 2005-ben megvásárolta a nagymúltú Szolnoki Mezőgép Rt. termékeinek gyártási jogát és folyamatos fejlesztésekkel gyártja tovább akkreditált minősítéssel az eredeti neves licenctermékeket (RK 2 dobos függesztett és RK 4 dobos vontatott fűkaszákat, RZ függőleges tengelyű és VZ vízszintes tengelyű szárzúzókat, M-5615 kéttárcsás műtrágyaszórókat).

Andreas Szakácsi, a Claas Hungária Kft. igazgatója rövid előadásában, emlékezve a múltra megjegyezte, hogy Lábassy úr és az utódai folyamatosan fenntartották a kapcsolatot mind az itt élő emberekkel, mind az ügyfelekkel, mind pedig egyéb vállalkozásokkal.

Ennek köszönhető hogy, Helmut Claas Úr, aki már 1972-ben is tett itt látogatást, pontosan ezt a telephelyet, ezt a gyárat választotta és nem a Makóit, nem az összes többit. Itt találta meg mindazt, ami rendkívül fontosnak bizonyult számára, és amelyet meg kell őrizni cégünk számára is, ez pedig a tapasztalat, az innováció, a társadalmi felelősség és a kapcsolattartás az itt élőkkel.

Andreas Szakácsi előadása (Foto: Uzsoki János)

Az előadások után a Claas Hungária Kft. vezetősége nevében Andreas Szakácsi igazgató és Szoták-Nóvé Mária HR vezető CLAAS Ikon kitüntetésben részesítette Gúth Ferencet, a szolnoki Gépipari, Közlekedési- és Szakiskola igazgatóját a két intézmény sikeres együttműködéséért kifejtett munkája elismeréseként.

Andreas Szakácsi – Gúth Ferenc – Szoták-Nové Mária (Foto: Uzsoki János)

A program végén lehetőség volt a gyár és a gyártásban dolgozó robotok megtekintésére.

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Román kistraktorok a fiatal gazdáknak

2024. december 13. 08:40

Uniós országként Romániában is működik a Fiatal Gazda pályázat, amelyen a termelők 45 éves korukig vehetnek részt.

Letarolják a kínaiak az európai autópiacot?

2024. december 8. 14:10

A Chery vállalat 2024-ben kezdte meg európai terjeszkedését, elsőként az Omoda és Jaecoo márkák bevezetésével.

A Ford Ranger év végére megelőzheti a Toyota Hiluxot a magyar pickup-piacon

2024. december 5. 13:10

A tavalyihoz képest 13 százalékkal 4966 darabosra hízó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 43,1 százalékos piaci részesedéssel.

Éjszakai kiadás készült a Claas traktorokból

2024. november 21. 15:10

Exkluzív verzióban érhető el az Arion 550 Cmatic és 660 Cmatic, valamint az Axion 830 Cmatic, 870 Cmatic, 930 Cmatic és 960 Cmatic.

Tavaszi „zsongás” a CLAAS-nál

2020. április 28. 10:47

A CLAAS cég a héten újraindítja a betakarító gépek és traktorok szériagyártását a következő telephelyeken: Harsewinkel (Németország), Le Mans (Franciaország) és Törökszentmiklós (Magyarország).

Új CEMIS 700 terminál az ISOBUS kapcsolatokhoz

2020. augusztus 13. 11:01

A CLAAS 2020 nyarától fokozatosan leváltja az OPERATOR és a COMMUNICATOR II terminálokat a CEMIS 700-ra. Az elegáns, fekete, ergonomikus kialakítás, sima, könnyen tisztítható felületek és háttérvilágítással ellátott nyomógombok jellemzik az új eszközt.

Megállíthatatlan: JAGUAR önjáró silózók 50 éve a CLAAS-tól

2023. november 12. 09:10

A CLAAS a JAGUAR 60 SF 1973-as bevezetésével megalapozta a példátlan sikertörténetét az önjáró silózók szegmensében.

Beelőzött a Fendt a hazai traktorpiacon, a John Deere most harmadik

2020. február 4. 10:33

Az év első hónapjában a Fendt nyerte a traktorpiacot, pedig tavaly egész évben a John Deere állt az élen. Az amerikai márka most csupán a harmadik helyre futott be, be ugyanis az ezüstérmet a New Holland szerezte meg.