A régióban elsőként Magyarországon kezdte meg árulni tisztán elektromos autót a kínai BYD autógyártó.
A BYD, a Build Your Dreams (építsd az álmaid) rövidítése, a cég Komáromban már jelen van elektromosbusz-gyártó részlegével, és tervei szerint az akkumulátor üzletágban is bővülnek majd egy összeszerelő üzemmel Fóton. A viszonylag olcsóbb, tömegautó-kategóriában népszerű BYD a hírek szerint Szegeden autógyárat építhet. De mit tudnak a BYD modellek például a Teslákhoz képest?
A BYD három személyautót és kezdett forgalmazni Magyarországon, a SUV Atto3, a városi Dolphin, a forgalmazó által sportosan elegánsnak hívott Seal, valamint hamarosan érkezik az ETP 3 kishaszongépjármű. A márka konnektorról tölthető, tisztán elektromos és plug-in hybrid gyártója 2022-ben mutatkozott be az európai személyautó-piacon.
A márka forgalmazása eddig már 18 európai országban kezdődött meg. Az MTI korábbi információi szerint a BYD tavaly 6,887 millió járművet adott el világszerte, az értékesítés tavaly tekintélyes mértékben, 93 százalékkal bővült. A gyártó az autóeladások erőteljes növekedésére számít az idén is.
A BYD immár megelőzi a Teslát a negyedéves gyártásban és a második az amerikai autógyártó mögött az elektromos autók globális értékesítésben a BBC cikke szerint. Sikere annak is a jele, hogy mennyire növekszik a kínai autóipar – Kína idén megelőzte Japánt, és a világ legnagyobb exportőre lett.
Az 1995-ben akkumulátorgyártóként alapított BYD tevékenysége ma már kiterjed az autóiparra, a vasúti közlekedésre, az új energiára és az elektronikára. Több mint 30 ipari parkkal rendelkezik Kínában, az Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban, Brazíliában, Magyarországon és Indiában.
A konnektorról tölthető járművekkel kapcsolatos jelenléte 6 kontinenst, több mint 70 országot és régiót, valamint több mint 400 várost fed le. Még 2008-ban 10%-os részesedést vásárolt a BYD Auto-ban Warren Buffett amerikai milliárdos befektető. Az értéklánc komplex lefedése az akkumulátorgyártástól az autók értékesítéséig jelentős versenyelőnyt jelent a kínai márkának.
Elemzők szerint a BYD növekedését eredeti üzletágának, az akkumulátoroknak köszönheti. Ezek az elektromos járművek legdrágább részei közé tartoznak, és házon belüli gyártásuk sok pénzt takarít meg a BYD-nek. A versenytársak, köztük a Tesla, külső gyártókra bízzák az akkumulátorokat.
Elon Musk még nevetett egy 2011-es televíziós interjú során, amikor a BYD-ről és a kínai versenytársakról kérdezték. Abban az időben a Tesla még fiatal tőzsdén jegyzett cég volt, és éppen bemutatta az első általuk forgalomba hozott autó prototípusát, a Model S-t. A Kínai Személygépkocsik Szövetségének adatai szerint a Tesla 74 073 kínai gyártmányú elektromos autót adott el szeptemberben, ami csaknem 11%-os visszaesést jelent az előző évhez képest.
A BYD ezzel szemben 286 903 autót adott el ugyanebben az időszakban, ez csaknem 43%-os bővülés. Ebbe az az igazán ironikus a BBC szerint, hogy a Teslának tulajdonítják az elektromos járművek növekvő népszerűségét Kínában.
A Tesla elektromos szedánja, a Model 3 és a versenytárs BYD Seal is praktikus autónak számít, és kategóriájában a legjobb utas- és tárolóhelyet kínálják, ami annak köszönhető, hogy dedikált elektromos jármű platformokra épültek.

A BYD Seal a nagyobb autó (+80 mm hosszúság és +45 mm tengelytáv), ami nagyobb belső utasteret jelent, a Model 3-ban több tárolóhely van. A Tesla csomagtere 594 liter, míg a Seal modellé 400 liter. A Tesla gyorsabb töltést kínál, mint a Seal, mind otthoni, mind nyilvános egyenáramú töltés esetén.
A BYD Seal lehetővé teszi az autó akkumulátorának mobil power bankként, azaz az elektromosság tárolására történő használatát. Ez hasznos lehet kempingezésnél, országúti kirándulásoknál és potenciálisan áramszünet esetén.
Alapesetben hatótávolságban a Tesla 513 kilométert, míg a Seal 570 kilométert tud a gyári adatok és a WLTP szabvány szerint, a 100 km/órás sebességet 6,1 illetve 5,9 másodperc alatt érik el. A Tesla töltési sebessége 15 perc akár 282 km-re elegendő hatótávolságra. A BYD 26 perc alatt tölthető 30%-ról 80%-ra.
A Model 3 és a Seal hasonló szintű vezetőt segítő technológiai funkciókat kínál papíron, a valóságban azonban a Tesla Autopilot rendszer sokkal jobb élményt kínál az országúti vezetés során a Zecar értékelése szerint. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Tesla Autopilotja az egyik legjobb vezetőtámogató rendszer a piacon, különösen az országúti közlekedésben.
Mindkét elektromos modell erős információs és szórakoztató rendszert és csatlakozási lehetőséget kínál. A Model 3-at kategóriájában egyik legjobb, 15 hüvelykes középső képernyője, felhasználóbarát kezelőfelülete és kiváló minőségű prémium hangrendszere emelkedik ki.
A Seal infotainment rendszere Android alapú, és 12 hangszórós hangrendszeren keresztül érhető el. A Seal azonban rendelkezik vezeték nélküli Android Auto-val és Apple Carplay-vel, amit a Tesla még egyetlen járműmodelljében sem kínál.
Mindkét modell rendelkezik mobilalkalmazásokkal, amelyek lehetővé teszik az olyan funkciókat, mint a távoli zárás, az előfűtés/hűtés és a töltésfigyelés. A Tesla mobilalkalmazás több funkciót kínál. Magyarországon a BYD Seal induló ára 18,1 millió forint, a Tesla Modell 3 ára pedig 17,8 millió forint,