Gépinfo

Mennyire lehet álomautó a BYD Magyarországon?

Agrofórum Online

A régióban elsőként Magyarországon kezdte meg árulni tisztán elektromos autót a kínai BYD autógyártó.

A BYD, a Build Your Dreams (építsd az álmaid) rövidítése, a cég Komáromban már jelen van elektromosbusz-gyártó részlegével, és tervei szerint az akkumulátor üzletágban is bővülnek majd egy összeszerelő üzemmel Fóton. A viszonylag olcsóbb, tömegautó-kategóriában népszerű BYD a hírek szerint Szegeden autógyárat építhet. De mit tudnak a BYD modellek például a Teslákhoz képest?

A BYD három személyautót és kezdett forgalmazni Magyarországon, a SUV Atto3, a városi Dolphin, a forgalmazó által sportosan elegánsnak hívott Seal, valamint hamarosan érkezik az ETP 3 kishaszongépjármű. A márka konnektorról tölthető, tisztán elektromos és plug-in hybrid gyártója 2022-ben mutatkozott be az európai személyautó-piacon.

A márka forgalmazása eddig már 18 európai országban kezdődött meg. Az MTI korábbi információi szerint a BYD tavaly 6,887 millió járművet adott el világszerte, az értékesítés tavaly tekintélyes mértékben, 93 százalékkal bővült. A gyártó az autóeladások erőteljes növekedésére számít az idén is. 

A BYD immár megelőzi a Teslát a negyedéves gyártásban és a második az amerikai autógyártó mögött az elektromos autók globális értékesítésben a BBC cikke szerint. Sikere annak is a jele, hogy mennyire növekszik a kínai autóipar – Kína idén megelőzte Japánt, és a világ legnagyobb exportőre lett. 

Az 1995-ben akkumulátorgyártóként alapított BYD tevékenysége ma már kiterjed az autóiparra, a vasúti közlekedésre, az új energiára és az elektronikára. Több mint 30 ipari parkkal rendelkezik Kínában, az Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban, Brazíliában, Magyarországon és Indiában.

A konnektorról tölthető járművekkel kapcsolatos jelenléte 6 kontinenst, több mint 70 országot és régiót, valamint több mint 400 várost fed le. Még 2008-ban 10%-os részesedést vásárolt a BYD Auto-ban Warren Buffett amerikai milliárdos befektető. Az értéklánc komplex lefedése az akkumulátorgyártástól az autók értékesítéséig jelentős versenyelőnyt jelent a kínai márkának.

Elemzők szerint a BYD növekedését eredeti üzletágának, az akkumulátoroknak köszönheti. Ezek az elektromos járművek legdrágább részei közé tartoznak, és házon belüli gyártásuk sok pénzt takarít meg a BYD-nek. A versenytársak, köztük a Tesla, külső gyártókra bízzák az akkumulátorokat.

Elon Musk még nevetett egy 2011-es televíziós interjú során, amikor a BYD-ről és a kínai versenytársakról kérdezték. Abban az időben a Tesla még fiatal tőzsdén jegyzett cég volt, és éppen bemutatta az első általuk forgalomba hozott autó prototípusát, a Model S-t. A Kínai Személygépkocsik Szövetségének adatai szerint a Tesla 74 073 kínai gyártmányú elektromos autót adott el szeptemberben, ami csaknem 11%-os visszaesést jelent az előző évhez képest.

A BYD ezzel szemben 286 903 autót adott el ugyanebben az időszakban, ez csaknem 43%-os bővülés. Ebbe az az igazán ironikus a BBC szerint, hogy a Teslának tulajdonítják az elektromos járművek növekvő népszerűségét Kínában. 

A Tesla elektromos szedánja, a Model 3 és a versenytárs BYD Seal is praktikus autónak számít, és kategóriájában a legjobb utas- és tárolóhelyet kínálják, ami annak köszönhető, hogy dedikált elektromos jármű platformokra épültek.

A BYD Seal a nagyobb autó (+80 mm hosszúság és +45 mm tengelytáv), ami nagyobb belső utasteret jelent, a Model 3-ban több tárolóhely van. A Tesla csomagtere 594 liter, míg a Seal modellé 400 liter. A Tesla gyorsabb töltést kínál, mint a Seal, mind otthoni, mind nyilvános egyenáramú töltés esetén.

A BYD Seal lehetővé teszi az autó akkumulátorának mobil power bankként, azaz az elektromosság tárolására történő használatát. Ez hasznos lehet kempingezésnél, országúti kirándulásoknál és potenciálisan áramszünet esetén.

Alapesetben hatótávolságban a Tesla 513 kilométert, míg a Seal 570 kilométert tud a gyári adatok és a WLTP szabvány szerint, a 100 km/órás sebességet 6,1 illetve 5,9 másodperc alatt érik el. A Tesla töltési sebessége 15 perc akár 282 km-re elegendő hatótávolságra. A BYD 26 perc alatt tölthető 30%-ról 80%-ra.

A Model 3 és a Seal hasonló szintű vezetőt segítő technológiai funkciókat kínál papíron, a valóságban azonban a Tesla Autopilot rendszer sokkal jobb élményt kínál az országúti vezetés során a Zecar értékelése szerint. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Tesla Autopilotja az egyik legjobb vezetőtámogató rendszer a piacon, különösen az országúti közlekedésben. 

Mindkét elektromos modell erős információs és szórakoztató rendszert és csatlakozási lehetőséget kínál. A Model 3-at kategóriájában egyik legjobb, 15 hüvelykes középső képernyője, felhasználóbarát kezelőfelülete és kiváló minőségű prémium hangrendszere emelkedik ki.

A Seal infotainment rendszere Android alapú, és 12 hangszórós hangrendszeren keresztül érhető el. A Seal azonban rendelkezik vezeték nélküli Android Auto-val és Apple Carplay-vel, amit a Tesla még egyetlen járműmodelljében sem kínál.

Mindkét modell rendelkezik mobilalkalmazásokkal, amelyek lehetővé teszik az olyan funkciókat, mint a távoli zárás, az előfűtés/hűtés és a töltésfigyelés. A Tesla mobilalkalmazás több funkciót kínál. Magyarországon a BYD Seal induló ára 18,1 millió forint, a Tesla Modell 3 ára pedig 17,8 millió forint, 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Új fegyverrel jelentkeztek az indiaiak, most már a világelsőség a cél

2025. november 15. 13:10

A 100 LE alatti teljesítménytartományban tör világelsőségre az indiai TAFE, amely most új fegyvert vet be ennek érdekében.

Kínos nevet kapott a német önjáró silózó, gyorsan el is tűnt a színről

2025. november 13. 09:10

Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

"A gép nem váltja ki az embert, csak jobb döntésekhez segíti" – Interjú a mesterséges intelligenciával

2025. november 7. 07:10

A mesterséges intelligencia nemcsak adatokat elemez, hanem döntéseket is segít. Interjú a jövő egyik legizgalmasabb „agrárszereplőjével”.

Győri elektromos hajtásokkal mutatkozott be az új Audi Q6 e-tron

2024. április 3. 10:10

Az Audi Q6 e-tron az első, Premium Platform Electric (PPE), tehát prémium elektromos platformra épülő szériamodell, amely a vállalat számára a következő meghatározó lépést jelenti a prémium-elektromobilitás felé vezető úton.

RAM: sok a bizonytalanság, de belépnek az elektromos pick-up-ok piacára

2020. december 29. 07:38

A Fiat Chrysler elektromos meghajtású pick-up-tervei még mindig a rejtélyesek, a cég nem árult el részleteket. 

Négy ok, ami miatt a gatyánk rámegy az elektromos autó javítására

2024. március 23. 12:10

Az elektromos autók fenntartása alapvetően olcsóbb, mint a hagyományos robbanómotoros autóké. Viszont ha balesetben sérülnek, a javítás sokba kerülhet.

Kitiltható az elektromos autó a mélygarázsból?

2024. május 9. 12:10

Németországban már nem tiltható meg, hogy elektromos autók mélygarázsokban való parkoljanak. Így döntött a wiesbadeni kerületi bíróság.