Tizennégy százalékkal csökkent júliusban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma éves alapon – derült ki a Datahouse adatiból. Júniusban még ennél is nagyobb 17 százalékos volt a mínusz, de ettől még jelentős az éves visszaesés, amelyet alapvetően a chiphiány okoz a szegmensben.
Az elmúlt hónapban 10 529 jármű kapott rendszámot az előző kategóriákban. A két évvel ezelőtti júliushoz képest 23 százalékos zuhanást mutatnak az adatok, akkor még 13 673 jármű kelt el Magyarországon.
Összesen 77 238 járművet adtak el ezen a piacon eddig ebben az évben. Az éves adatok 13,5 százalékos csökkenést mutattak, a két évvel ezelőttihez képest viszont csak 2,3 százalékos a mínusz.
Az összevont listán júliusban Volkswagen, Toyota, Dacia, Ford és Suzuki márkasorrend alakult ki az élen. A teljes hét hónap dobogósait nézve Toyota, Ford, Suzuki, Volkswagen és KIA az első öt sorrendje.
A tavalyhoz képest 30 százalékkal 2236 darabosra szűkült pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első, 43,7 százalékos a piaci részesedésük a január-július időszak adatai alapján, ez 976 darabot jelent az első hazai forgalomba-helyezések számát tekintve. Második a Toyota Hilux 33,3 százalékos piacrésszel és 745 darabbal.
A harmadik helyen a Mitsubishi L200 áll 10,8 százalékos piaci részesedéssel, amelyet 241 darabos értékesítéssel értek el. Utánuk Isuzu D-Max, Nissan Navara, SsangYong Musso Grand és Jeep Gladiator sorrend alakult ki, ugyanúgy, mint június végén. Az Isuzu a pick-up szegmens 7,4 százalékát, a Nissan 2,5 százalékát, a SssangYong 2,2 százalékát, míg a Jeep csupán 0,2 százalékét tudta megszerezni. Júniusban is 30 százalékos volt a piac-up-piac éves visszaesése.
A kisebb méretű SUV-okat tartalmazó B-SUV kategória a második a szegmensek listáján 13 754 darabbal és 17,8 százalékos piacrésszel. A legnépszerűbb kategória a C-alsó-közép. A közepes, az alsó-közép kategóriájú C-SUV a harmadik 11 912 darabbal és 15,4 százalékkal. Előzőben Suzuki Vitara, Dacia Duster és Volkswagen T-Roc sorrend, míg a másodikban Toyota RAV-4, Toyota C-HR és KIA Sportage a dobogós sorrend.
Az éves alapon 19 százalékkal 4361 darabra szűkülő nagyobb méretű furgonok piacán a Ford Transit az első, a Renault Master a második, míg a Mercedes-Benz Sprinter a harmadik.