Szőlő-Bor

Nagyot csökkent a bor termelői ára

Világgazdaság

A belföldön termelt és eladott, oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel (OFJ) ellátott fehérborok átlagos feldolgozói értékesítési ára az idén májusban 17,9 ezer forint volt hektoliterenként. Az ilyen borok teljes egészében a címkén meghatározott földrajzi területről származnak, a köznyelvben ezt a kategóriát illetik a minőségi jelzővel. Ez több mint 20 százalékos csökkenés a tavaly májusi 21,6 ezer forinthoz képest, az ár literenként 179 forint – olvasható a Nemzeti Agrárkutatási Innovációs Központ Agrárgazdasági Kutató Intézetének (AKI) adataiban.

A vörös- és a rozéborok közül a földrajzi jelzés nélküli árut hektoliterenként 20,7 ezer forintért, az oltalom alattiakat 25,3 ezer forintért adták el ugyanekkor. Egy évvel korábban ezekben a kategóriákban 24, illetve 26 ezer forint volt a hektónkénti ár. Az exportpiacon sem jobb a helyzet. Egy hektó belföldön termelt és külföldön értékesített OFJ fehérbor átlagára 20,2 ezer forint volt, egy évvel korábban még 22,6 ezer forint. Az ugyanilyen jelölésű vörös- és rozéborokat hektoliterenként 23,2 ezer forintért lehetett exportálni, míg tavaly májusban ennél 1500 forinttal többért.

Az OFJ-s tokaji fehérborok belföldön átlagosan 98,7 ezer forintért keltek el a vizsgált hónapban, míg az AKI egy évvel korábbi jelentésében még 62,1 ezer forint szerepel. Szakértők szerint a felsorolt árak azért is megdöbbentően alacsonyak, mert Magyarországon a borszőlő termelési költségei lényegesen magasabbak, mint a nagy bortermelő nyugat-európai országokban.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A francia vörösbor hanyatlása

2025. január 9. 15:10

A francia vörösbor hosszú ideje ikonikus része az ország kultúrájának, ám az iparág az utóbbi évtizedekben súlyos válsággal szembesült.

A bor a rekordszintű balkáni hőség nyertese

2024. október 8. 12:10

A balkáni bortermelők szerint ritka nyertesei lehetnek ezeknek a folyamatoknak, mert a meleg időjárás miatt nőtt a szőlő cukortartalma.

Extrém klíma: már szüretelnek a Balaton-felvidéken

2024. szeptember 9. 11:10

A száraz nyári hónapok miatt a szőlő idén a szokásosnál jóval gyorsabban érett, így a betakarítást a tervezettnél három héttel hamarabb kellett elkezdeni.

Fordított tájkép alakult ki a Balaton-felvidéken – ezt most díjazták is

2024. szeptember 5. 13:10

Talán kevesek számára ismert az, hogy földtörténeti léptékben mérve nem is olyan régen hazánkban is aktív vulkánok működtek.

Nem lesz tokaji bora a Varga Pincészetnek

2018. október 25. 08:51

Mintegy 14,7 millió palack bort értékesít Magyarországon a Varga Pincészet Kft. az idén, ami gyakorlatilag megegyezik a tavalyival. Jövőre a palackozó kapacitását 40 százalékkal, óránként 10 ezerről 14 ezer palackra emeli - közölte a pincészet egyik tulajdonosa.

A bikavért szeretik az ázsiai vevők

2021. április 15. 15:18

A jövőben intenzívebbé válhatnak a kínai kapcsolatok a Schieber Pincészetnél, miután a szekszárdi borászat a legutóbbi Asia Wine Trophy-n két arany- és egy ezüstérmet is nyert boraival. A hazai borászatok közül több már jelenleg is szállít Kínába, a több európai országba exportáló Schieber Pincészet borászati szakkiállításon szerzett elismerések révén ehhez a körhöz csatlakozhat.

Erősítik az állami bormarketing tevékenységet

2020. január 10. 13:21

A közösségi bormarketing állami feladatainak hatékony ellátása érdekében Magyarország Kormánya 2020 elejétől a magyar bor eladásösztönzését célzó feladatokat az Agrárminisztérium irányítása alatt működő AMC-hez delegálja.

Dunai Bernadett: a borfogyasztási trendek alapján a minőségi borok egyre inkább előtérbe kerülnek

2019. január 29. 09:09

Kiemelkedően jó évet zárt a Dubicz Borászat 2018-ban. A pince tavalyi eladási statisztikái összhangban vannak a magyar borászatot jelenleg befolyásoló trendekkel: a minőségi borok egyre inkább előtérbe kerülnek, a fogyasztók nagyobb arányban választják a nívós, díjnyertes termékeket.