Nagy a felzúdulás a soproni borosgazdák körében: az M85-ös gyorsforgalmi út nyomvonalának tervezete művelt szőlőskerteken megy át.
Bár a soproni borosgazdák tisztában vannak azzal, hogy a várva várt M85-ös gyorsforgalmi út nyomvonaltervezete még nem végleges, mégis meghökkentek, amikor látták: az út nyomvonala nem a parlagon hagyott földeket, hanem művelt szőlőskerteket érintene.
– Legalább negyven szőlősgazdát és a borvidék mintegy ötvenhektárnyi szőlőjét sújtaná a terv megvalósítása – állítja a Hegyközségi Tanács elnöke, Taschner István.
– Érthetetlen, hogy a tervezők miért csak íróasztal mögül nézték a Soproni borvidéket, amikor behúzták az útvonalat. Ugyanis a helyszínen tájékozódva rögtön megmagyaráztuk volna nekik, hogy melyek a gondosan művelt földek, s melyek a nagy területet alkotó parlagon hagyottak, amelyek főképpen osztatlan, közös tulajdonban vannak.
Akadnak kisebb-nagyobb parcellák, amelyeknek akár száz tulajdonosuk is lehet. Ha ezeken a területeken vezetnék a gyorsforgalmit, legalább rendeződne a felhagyott ültetvények megoldhatatlannak tűnő problémája.
– Gyakorlatilag a mostanitól csak 100–200 méterrel távolabbra kellene berajzolni azt az útvonalat – vette át a szót Farkas Lajos, a Fertő-menti Hegyközség elnöke.
– Ráadásul vannak megnyert pályázataink. Állami támogatással fiatalíthatnánk meg a borvidék szőlőjét. Mivel a terület beleesik a nyomvonalba, akkor azt majd kivágják? Vagy hogyan lesz ez? – vetette fel a kérdést Kocsis Miklós borász.
– Mi közel két hektáron ültettünk új kékfrankost, állami támogatással. Tartunk attól, hogy ha nem változtatják meg a nyomvonalat, semmivé lesz a munkánk – mondta Schárfi Lászlóné. Varga Jánosné szőlészetét két és fél hektáron érinti a mostani nyomvonal: – Ha ez így marad, feleslegessé válik a pincénk, a traktorunk, a felszerelés. Az egész életünk lehetetlenné válik.
Az M85-ös nyomvonalát több szakhatósággal egyeztetve alakították ki, amelyet sokszereplős megbeszélés előzött meg. – Az optimális megoldás érdekében helyszíni bejáráson kellene meggyőződni az illetékeseknek a lehetőségekről. Ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy a gyorsforgalmi út tervezetének minden egyes, akár csak száz-kétszáz méteres odébb tolása, módosítása több kilométeres hosszan hat ki, s ez megint több ingatlantulajdonost érinthet – tudatta Taschner István.
(kisalfold.hu)