Az elmúlt évben a Future Farming szerkesztői exkluzív beszélgetést folytattak a John Deere európai technológiai innovációs központ (European Technology Innovation Center, Kaiserslautern, Németország) munkatársaival a cégnek a jövő mezőgazdaságára vonatkozó elképzeléseiről.
Peter Pickel elmondta, hogy a legutóbbi Agritechnica kiállításon a John Deere kilenc technológiai projektet mutatott be a jövő technológia zónában (Future Technology Zone). Érdekesség, hogy a cég történetében ez volt az első alkalom, hogy nem piac érett megoldásokról tájékoztatták a látogatókat. A bemutató három területet érintett:
- Elektrifikáció;
- Mesterséges intelligencia;
- Automatizáció és robotizáció.
Nicolai Tarasinski megemlítette, hogy az elmúlt húsz évben részt vett az elektromos hajtáslánc- és traktorfejlesztésben (7530 E Premium, 2008 és GridCON, 2018), és tapasztalatai szerint az elektrifikáció előnyei a következők szerint fogalmazhatók meg: produktivitás, teljesítménykategóriák, energiaszolgáltatás. Az elektromos hajtású járművek előnyei energiaszükséglet, tömeg-teljesítmény/teljesítmény-sűrűség arány. A hajtáslánc könnyű és gyorsan szabályozható, ami az autonómia alapfeltétele.

Peter Pickel szerint a John Deere az elektrifikáció híve, amelyet a következő Agritechnica kiállításon bemutatandó elektromos hajtású gépek fognak szemléltetni. Véleménye szerint a következő 10 évben számos elektromos hajtású traktor és munkagép fog megjelenni a piacon.
Tarasinski szerint az elektrifikáció szempontjából a John Deere a mezőgazdaság Teslája. Bizonyítják ezt az előzőleg említett E Premium, GridCON, illetve a Joker traktorok. Az 5 tonna tömegű Joker, 250 kW vontatási teljesítménnyel, 250 kW TLT teljesítménnyel és két darab 250 kW teljesítményű külső munkagéphajtási képességgel rendelkezik. A Joker jelenlegi formájában csak vontatási feladatra alkalmas, de egy hátsó tengellyel kiegészítve már a munkagépek emelésére is képes lesz. A moduláris koncepció lehetővé teszi, hogy a traktor és munkagép egy egységet alkosson, szemben a mai gyakorlattal, amikor egy traktor különböző munkagépeket üzemeltethet.

Robotraj-koncepció
A közelmúltban a John Deere bemutatott egy videót „A jövő mezőgazdasága, amely korábban elképzelhetetlen volt” (‘The Future of Farming like you never imagined’) címmel, amelyen két elektromos hajtású robottraktor szerepel (GridCON, Joker).
A GridCon elektromos traktor (max 2,5 kV/300 kW) 1000 m hosszú kábellel rendelkezik, amely automatikusan le-, illetve feltekeredik egy dobra. A traktor egy 100 kW (136 LE) teljesítményű önálló elektromos hajtáslánccal és a kábelen keresztül 200 kW (272 LE) teljesítményű kiegészítő erőforrással rendelkezik. A GridCon traktor egy (vagy több) Joker robottraktorral van kábeles összeköttetésben, amelyen keresztül továbbítja az energiát a robot 500 kW (680 LE) erőforrása számára.

A John Deere egy korábbi tanulmányában ismertette ezt az elképzelést, amelyet ideálisnak ítéltek a robot üzemmód számára, mivel a kábel manuális mozgatása nehézkessé tenné a működtetést. A külső erőforrást a tábla szélén helyezik el, ahonnan változtatható hosszúságú kábelen juttatják az energiát a GridCon traktor számára. A rendszer működtetéséhez elegendő egy fő felügyelőt alkalmazni. A GridCon és a Joker(ek) közötti energiatovábbítást maximum 35 m hosszú „fejfelett” vezetett kábelen keresztül biztosítják. A Jokerek tömege 6-16 tonna között változik az alkalmazott póttömeg függvényében. Az új GridCON2 traktor már növelt teljesítménnyel (8 kV és 1000 kW) és 3000 m hosszúságú kábellel készül. Az 5 tagból álló Joker-raj ellátására alkalmas rendszer már megfelel a nagy teljesítményű termelési követelmények kielégítésére. A John Deere szerint a jövőt tekintve, a hidrogénhajtás még sok problémával rendelkezik, de az üzemanyagcella lehetséges megoldás lehet a raj egységeinek táblaszéli energiaellátásában.
A bemutatott robotraj-technológia elterjedése azonban a közeljövőben még nem várható. A bevezetést gátoló tényezők közé sorolható az infrastruktúra hiánya, a farmok területi kialakítása, az energia költségek alakulása, a szabályozási eljárások kidolgozása. A projekt viszont nagyon hasznos lehet az elektromos rendszer hosszútávú tesztelésére. Mivel elvileg a robotok 24 órán keresztül képesek üzemelni, számunkra nem marad más, mint figyelni a raj működését.

Forrás:
https://thefurrow.co.uk/the-autonomous-swarm-tractor-from-john-deere/; https://www.futurefarming.com/Machinery/Articles/2021/7/VIDEO-John-Deere-shows-platooning-electric-robot-tractors-swarm-768017E/?utm_source=tripolis&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=future_farming