Gépészet

Gazdariport – Újakra cserélték az öreg Deutz-Fahr kombájnt

Agrofórum Online

Magyaratád és Seregélyes után Kápolnásnyékre is elkísértük a Dorker Kft.-t még májusban, ahol az előző helyszínekhez hasonlóan egy Deutz-Fahr kombájn átadásán vehettünk részt a nyári aratási szezon előtt. A Vörösmarty Kft. udvarán szépen felsorakoztak a zöld gépek, hiszen tavaly két traktort és egy betakarítógépet is vásároltak a bajai forgalmazótól. Ezúttal az egyébként is impozáns sor egy újabb 7205TS típusú kombájnnal gyarapodott. A márkaválasztás nem volt túl nehéz a cégnél, hiszen egy szinte már veteránnak számító Deutz-Fahr betakarítógép két évtizeden át bizonyított a Velencei-tó közelében működő vállalatnál.

Két új Deutz-Fahr kombájn egy év leforgása alatt

„A Vörösmarty Kft. a korábbi Vörösmarty Termelőszövetkezet jogutódja. Mintegy 1200 hektáron folytatunk szántóföldi növénytermesztést. Kukoricával, napraforgóval, őszi búzával, őszi árpával, valamint a zöldítéshez kapcsolódva szójával foglalkozunk. A talajadottságaink összességében jók, Kápolnásnyék határában például kiváló földjeink vannak. A Sukoró környéki területeink ugyanakkor nagyon rosszak: kőpados, murvás, agyagos részeken dolgozunk. Pusztaszabolcs környékén közepes minőségűek. A méretük viszont nagyon kedvezőtlen, 70 táblánk van, amiből a legnagyobb 60 hektár, a legkisebb pedig 1,2 hektár” – mutatta be röviden a gazdaságot Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető az új Deutz-Fahr kombájn szélárnyékában.

20 éve bizonyít a Deutz-Fahr

A kombájn átadásakor az új gép mellett helyet kaptak a tavaly megvásároltak is, hiszen akkor egy szintén 7205TS típusú betakarítógéppel, valamint két 100 LE-s, 5105.4G traktor érkezett a Velencei-tó partjára. Bár a Dorker Kft.-val viszonylag fiatalnak mondható a szakmai kapcsolat, a Deutz-Fahr márka már régóta bizonyítja rátermettségét, hiszen 1999 óta egy Topliner 4065 HTS dolgozott a vállalat földjein.


Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető

„A régi gép 1999-ben került ide, és közösen használtuk a helyi mezőgazdasági szakiskolával. Az övék volt a kombájn, ők jutottak hozzá, de mi arattunk vele, mi tartottuk karban, amiért cserébe learattuk a tanüzemben megtermelt terményt, valamint jöhettek a diákok is gyakorlatra. Tavalyelőtt aztán megvásároltuk, és az utolsó két évben már sajátunkként használtuk” – tudtuk meg a kápolnásnyéki szakembertől, aki azt is elárulta, hogy mindössze két napja szállították el a régi gépet, így éppen lemaradtunk arról, hogy egy fotón szerepeljen az új kombájn és elődje.

A Topliner egyébként olyan jó állapotban volt, hogy a Dorker Kft. beszámította az új kombájn árába, majd vitték is Szerbiába, ugyanis ott rögtön gazdára talált. „Akkoriban ez volt a Deutz-Fahr zászlóshajója. Rendkívül gazdaságosan lehetett üzemeltetni, és amiért nagyon szerettük, hogy kiváló magtisztaságot és kimagasló teljesítményt nyújtott. Remekül működött, amit az bizonyított, hogy a vetőmag búzánkat még tavaly is azzal takarítottuk be. Nem is akadt gondunk a csávázás előtti tisztítással. Egyetlen hátránya, hogy nem volt szecskázója, a rendre rakott szalmával pedig állattenyésztés híján nem tudtunk mit kezdeni” – avatott be a gépcsere okaiba Kovács Tamás, aki hozzátette, hogy a két új Deutz-Fahr kombájn természetesen már szecskázóval is fel van szerelve, terítik a szármaradványt.


1999 óta ez a Deutz-Fahr Topliner 4065 HTS kombájn dolgozott a vállalat földjein (Fotó: Lempel László)

Rendkívüli magtisztaság, biztonságos üzemeltetés

A két új Deutz-Fahr kombájn egyik nagy előnye a háromdobos rendszer, ami gyomos területen, nedvesebb száron lévő termény betakarításakor is nagy tisztaságot biztosít. „A harmadik dob még egyszer átdolgozza a bekerült anyagot, de a tisztaságot tovább javítja a légáram is, aminek segítségével sokkal kevesebb lesz a szemveszteség. Az új gépek megbízhatósága és tartóssága szerintem kimagasló, amit a tavaly vásárolt kombájn is alátámaszt” – kezdett be az egy éves tapasztalatok elemzésébe az ágazatvezető. A jövőben a gazdaság teljes mértékben az új szerzeményekre fog támaszkodni

Az eddigi tapasztalatok nagyon biztatóak, a tavaly üzembe helyezett Deutz-Fahr kombájnnál ugyanis májusig mindössze egy kisebb elektronikai problémát észleltek, valamint egy alkalommal az ékszíjat kellett kicserélni. A Dorker szakemberei mindkét javítást azonnal elvégezték, így nem kellett sokáig állni a szezonban. „Az ékszíjcseréhez hozzátartozik, hogy egy nagyon gyomos, 5 hektáros szójatáblán történt a meghibásodás, ami szerintem bármelyik más márkával megesett volna, olyan arányú volt a vadkender borítása” – tette hozzá a szakember.


Kombájnátadás a kápolnásnyéki Vörösmarty Kft.-nél

Az első idényben egyébként a szója mellett 200 hektár búzát, 30 hektár napraforgót és 50 ha árpát takarított le a gép. Ez alapján már a második kombájn megvásárlása előtt bebizonyosodott, hogy az új szériák is rendkívül tisztán és gyorsan dolgoznak, ráadásul a fülke is kényelmes, emberbarát, minden kézhez áll – ami a traktorokra is igaz.

Két Deutz-Fahr traktor a zökkenőmentes betakarítás érdekében

Az idei és a tavalyi kombájn mellé 2016-ban két Deutz-Fahr traktor, valamint velük együtt két 13 tonnás, lengyel Pronar pótkocsi is érkezett Kápolnásnyékre, hogy a betakarítás zökkenőmentes legyen. „Örökös probléma volt az aratáskor, hogy nem elég hatékony a behordás. Van egy szintén új, nagy teljesítményű szárítónk, amit ki kell szolgálni, és tudtuk, hogy hamarosan két új kombájn fogja végezni a betakarítást, így le kellett cserélnünk a régi MTZ-ket modernebb, nagyobb teljesítményű erőgépekre. Nem volt kérdés, hogy ebben is a Deutz-Fahrt választjuk. Két közepes kategóriájú, nagyjából 100 LE-s traktort vettünk, két Pronar pótkocsival. Őszintén mondhatom, hogy nagyon meg vagyunk elégedve velük. Egyedül az ősz végi kukorica betakarításnál volt annyi problémánk, hogy a nedves, laza talajon már kevésnek bizonyult a teljesítményük, de ez nem a gép hibája, hiszen ha 10-15 LE-vel erősebbek lettek volna, akkor a tengelyig érő sárból is kihúzták volna a megtöltött pótkocsit. Egyébként nagyon fürgék, sok mindenre használhatóak, 40 km/h utazósebességre is képesek, és természetesen a mai kornak megfelelő környezetbarát, kiváló fogyasztású motorral rendelkeznek. Emellett pedig nagyon kényelmes traktorokról van szó, ami nem mellékes szempont” – zárta beszélgetésünket Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető.


A 2016-ban vásárolt Deutz-Fahr 5105.4G traktorok és a Pronar pótkocsik

„Öt éven belül megduplázzuk a gyártási kapacitásunkat”

A magyaratádi és a seregélyesi kombájnátadáshoz hasonlóan itt is jelen volt a horvátországi, zupanjai gyár képviselője, Rajan Pranjic régióvezető, akit ezúttal a Deutz-Fahr kombájngyár kapacitásfejlesztéséről kérdeztem.

„Ahogy ezt a traktornál is megfigyelhetjük, úgy a Deutz-Fahr kombájnok esetében is folyamatos a fejlesztés. Ez pedig nemcsak az új típusokat érinti, hiszen a gépek mellett a gyártási technológia színvonala is emelkedik. Folyamatosan fejlesztjük a gyártási kapacitást, haladunk a korral, a legmodernebb eljárásokat vezetjük be Zupanjában is. Horvátországban jelenleg 500 darab kombájn készül évente, amit a következő öt évben lépésről lépésre meg szeretnénk duplázni. A piaci előrejelzéseink azt mutatják, hogy az így előállított 1000 darab kombájnt értékesíteni tudjuk majd, főleg a sikeres németországi és franciaországi jelenlétnek köszönhetően. Természetesen nagyon fontos számunkra a magyar piac is, ezért is vagyok jelen a kombájnok átadásánál. Lényeges, hogy kommunikáljunk a partnereinkkel, megismerjük az igényeiket, tapasztalatikat. Két éve a Deutz-Fahr gyár tulajdonosa is személyesen látogatott meg több magyar gazdaságot, hogy információkat szerezzen, amiket aztán a fejlesztések során figyelembe lehet venni. A legfontosabb az, hogy legyen visszacsatolás. A Deutz-Fahr esetében egy rendkívül nagy cégről van szó, ám ettől függetlenül családias a légkör. Ha valaki vásárol tőlünk egy gépet, akkor azzal be is került az egyre bővülő Deutz-Fahr családba. Ez pedig nagyon fontos a számunkra.”

(Gribek Dániel – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

ÚJDONSÁG: Megérkezett az 5D Keyline sorozat - Miért ne termelhetne még gazdaságosabban?

2019. október 14. 08:40

Sokoldalú és gazdaságos traktor, könnyebb szállítási feladatok és kisebb gazdaságok számára – az új 5D Keyline sorozat tagjai ideálisak a kisebb és idényjellegű munkák számára.

Magyar gazdálkodókkal jártuk be Európa legmodernebb traktorgyárát

2018. július 9. 11:13

A 90 millió euróból felépített, 345 000 négyzetméteres Deutz-Fahr Land 150 000 négyzetméteres üzemében 16 típusból naponta 40 traktor készül el.

Gépészet Képgaléria Videó

Dorker szántóföldi gépbemutató Tiszagyulaházán

2018. augusztus 22. 10:37

Szántóföldi gyakorlati gépbemutatóra gyűltek össze a termelők és a Dorker Kft. partnerei Tiszagyulaházán július 27-én. Az érdeklődőknek lehetőségük volt munka közben is megfigyelni többek között a Deutz-Fahr 9340 Warriort, valamint a Deutz-Fahr új kompakt négyhengeres modelljét, de találkozhattak még a Faresin, a Pronar és a Hardi legújabb fejlesztéseivel is.

Giugiaro design és német minőség, kell ennél több?

2018. október 2. 10:36

Nem árulok el nagy titkot azzal, ha kijelentem, a mezőgazdasági technológiák fejlődése már régóta túlmutat a személyautókon.