Gépészet

Masszázsszékek lesznek a jövő traktorülései? – Új koncepciók a vezetőfülkék kialakításában

Agrofórum Online

Miért pont olyan egy kombájn vagy traktor vezetőfülkéje, ahogyan kinéz? A 2017-es, hannoveri Agritechnica kiállítás jó alkalom volt arra, hogy áttekintsük a fejlesztési trendeket.

A munkakörnyezet megítélése tekintetében az első szempont a kilátási képesség. A fülke szélességét és mélységét az üvegfelületek segítségével növelték meg. Az 1980-as években bevezetett segédülés szintén hozzájárult az ilyen irányú elképzelésekhez. Ezek azonban csak kismértékű változást jelentettek ahhoz képest, amilyen fejlesztésekkel a tavalyi kiállításon találkozhattunk.

A kormánykerék és visszapillantó tükör nélküli vezetőfülke

Nézzük az újdonságokat!

A megbízható, kompakt kamerák megjelenése megváltoztatta a monitoron megjeleníthető információk mennyiségét és minőségét. Egyetlen kijelzőn akár egy 360 fokos gyors körkép is elérhető a gépkapcsolatról.

Az interaktív monitorok fejlesztési területén is sok újdonsággal lehet találkozni. Az érintőképernyős kijelzők ma már általánosak, a gyártók számos új képességről (beleértve a kamera interfészt is) számoltak be.

Az idei Farm Progress Show alkalmával a New Holland például bemutatott egy koncepció traktort, amelyet egy olyan nagyképernyős monitorral szereltek fel, amin egyszerre három különböző képet lehetett látni. Az Agritechnica kiállításon több hasonló koncepciót – köztük a New Hollandét is – megtekinthettük, amelyeknél a monitoron a gép működési adatai jelentek meg számszerű vagy grafikus formában.

Viszlát, tükrök!

A másik érdekes terület a visszapillantó tükrök helyzete. Korábban akár 1,5-2,0 m oldaltávolságú tükröket is alkalmaztak, amelyek megfelelő képet mutattak, de nem sötétben vagy poros körülmények között. A tükrök helyett azonban jól elhelyezett külső kamerákkal és a fülkén belül megtalálható függőleges monitorral sokkal jobb eredményt lehet elérni.

Megjegyzendő, hogy a kamerák nemcsak nagyobb látószögűek, de éjszakai beállítással szebb képet is adnak, amely fontos az esti vagy hajnali munkáknál. Ez a megoldás a jövőben alapkövetelmény lehet az üzemeltetés területén.

Kormánykerék nélkül

Az Agritechnica kiállításon bemutatott fülkekoncepcióknál közös tervezési elképzelés volt, hogy maximalizálják a kilátást a haladás irányába is. Ezt a fejlesztők egy része a kormánykerék kiváltásával oldotta meg. A valóságban persze nem tűnik el a kormánykerék, mindössze a vezetőülés baloldali karfájára kerül, ezáltal növelve az előrelátási képességet.

A mai gépek kormányzása alapvetően megváltozott. A kormánykerék elforgatásakor egy elektromos impulzus kapcsolja a szivattyút, amely egy független a kormánymechanizmus által hajtja végre az elfordítást. Ha ez így van, akkor miért szükséges egy kormánykerék, amely a vezető előtt tornyosul?

Néhányan úgy gondolják, hogy a kormánykereket egy joystickkal kell helyettesíteni. Az Agritechica kiállításon bemutatott koncepciók másként képzelik el a megoldást, mégpedig úgy, hogy egy kisméretű kormánykereket helyeznek el a vezetőülés karfáján. Mivel az új gépek üzemelés közben szinte önkormányzóak, hála az automatikus kormányzási rendszereknek, ezért sokkal kevesebb beavatkozás szükséges, mint korábban.

Kartámla kormánykerék

Ha ezek az elképzelések valóra válnak, akkor az üzemeltetői gyakorlat is megváltozik, amelyre célszerű időben felkészülni.

Masszázs a traktorban

Az innovációk különböző forrásokból táplálkoznak. A Continental fülkoncepció a mérnöki gyakorlatból származik, és a cég elektronikai és egyéb üzemeltetési gyakorlatán alapul.

A Grammer Seats és a Bosch Electronics vezette konzorcium (Cab Concept Cluster) által bemutatott megoldás viszont különböző forrásokból származik, amelynek eredménye egy új, maximális kényelmet biztosító, még masszázsra is képes vezetőülés, valamint egy extra fényes LED világítás az éjszakai üzemeltetéshez.

A koncepciók létrehozásánál a „határ a csillagos ég” elképzelés érvényesül, de a kiállításon bemutatott gépeken a megvalósítható megoldásokat láthattuk. Ha majd az új fejlesztések piacra kerülnek, akkor kiderül, hogy a vad ötletekből mi válhat valósággá.

(Willie Vogt, Farm Industry News – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kétévente lehet AgrárgépShow, igazodva a nemzetközi trendekhez

2024. november 21. 14:10

A MEGFOSZ minden második évben szeretne AgrárgépShow-t szervezni a HUNGEXPO területén – januárban így a tagjaik nagy része távol marad.

Massey Ferguson 5700 M – ár/érték bajnok típusok

2024. november 20. 08:10

Az akciósan elérhető traktorok ugyanolyan minőségi alkatrészekből álló, átgondoltan felépített erőgépek, mint a nagyobb Massey Fergusonok.

Ultrasekély talajművelés a Lemken Koralin hibrid kultivátorral

2024. november 19. 17:10

Hiánypótló szerepet tölt be a Lemken Koralin hibrid kultivátor, mely az ultrasekély talajművelés területén hozott kedvező tapasztalatokat.

Case IH traktorok és betakarítógépek kihagyhatatlan árakon!

2024. november 18. 16:10

Az ajánlat azon szerződésekre érvényes, melyek 2024. november 15. után kerülnek aláírásra és a tényleges adásvétel megtörténik 2024. december 31-ig.

Három Agritechnica-ezüstérem az Amazone számára

2019. október 5. 10:02

Az Amazone már a 2019-es Agritechnica előtt elkönyvelheti az első sikereket.

110 lóerős traktorral jelentkezett a Solis, de készül a 180 lóerős fenevad is

2024. január 4. 09:10

Évente 15 ezer traktort értékesít az indiai Solis Európában, és az évtized végére megháromszoroznák ezt a mennyiséget. Tervben van egy 180 LE-s „fenevad” piacra dobása is.

AMAZONE - AGRITECHNICA Innovations 2022 - II. rész

2021. október 24. 05:36

Az Amazone Group közelmúltban tartott igen gazdag virtuális bemutatójának második fejezetében folytatjuk az újdonságok ismertetését.

BKT gumiabroncsok az Agritechnicán

2019. december 2. 10:47

A Balkrishna Industries Ltd. (BKT) indiai gumiabroncsgyár a terepjáró abroncsok specialistája. A cég 1987-es alapítása óta foglalkozik a mezőgazdasági, ipari, földmunkagép, bányászati, ATV, és kertészeti járművek gumiabroncsainak fejlesztésével és gyártásával.