Gépészet

Megkezdte működését a Claas „Jövő traktorgyára”

Agrofórum Online

A CLAAS „Jövő traktorgyára” (Le Mans, Franciaország), hivatalosan is megkezdte működését a hároméves modernizációt követően. Ez alkalomból a cég sajtótájékoztatót tartott, amelyről röviden beszámolunk.

A 2017-ben indított 40 millió eurós beruházást elsősorban az összeszerelő részleg teljes felújítására és az üzem digitális átalakítására fordították. A Renault Agriculture 2003-as felvásárlása óta ezzel a beruházással, valamint a fejlesztési központtal (Vélizy), és a teszt/validációs központtal (Trangé) a teljes fejlesztési beruházás mintegy 80 millió euróra tehető.

Modern szerelősor

Thomas Böck (a CLAAS Csoport Igazgatóságának elnöke) szerint a felújítás és fejlesztés eredményeként prémium minőségű és hálózati üzemeltetésre alkalmas traktorok készülhetnek a gyárban. A modernizációs törekvéseket, amelyek valódi újdonságot jelentettek, 2019-ben „A jövő gyára” projektként hirdették meg.

Thomas Böck (a CLAAS Csoport Igazgatóságának elnöke)

A digitális korszak elindítása  

Az üzem korszerűsítése teljesen új lehetőségeket teremt az egyre összetettebb és egyedileg összeállított traktorok gyártásában, valamint a gyáron belüli logisztika területén. A legkorszerűbb virtuális valóság technológiájának használata lehetővé tette az összes folyamat digitális szimulációját már a tervezési szakaszban, amikor még a traktormodellek nem kerültek gyártásba. A 3D-s animációk és VR-szemüvegek segítségével számtalan lehetőség adódik ahhoz, hogy az összeszerelés minden lépését nyomon követhessék a kész, letesztelt traktorig. A gyártás automatizálását segíti a 40 vezető nélküli, teljesen automatikus szállítóeszköz (Automated Guided Vehicles – AGV), amely a traktorokat szállítja az elsőtől az utolsó összeszerelési állomásig. Ezek a járművek képesek egyszerre akár 20 tonnát is mozgatni. Ez azt jelenti, hogy elegendő terhelési kapacitást biztosítanak az összes jelenlegi sorozathoz, valamint a jövőbeli magasabb teljesítményű modellekhez is. A jövőben a napi termelést a jelenlegi 50-ről 75 traktorra kívánják növelni, ami azt jelenti, hogy az éves gyártási kapacitás a mai mintegy 10000-ről 13000-re növekszik.

Automatikus szállítóeszköz (Automated Guided Vehicles – AGV)

Korszerű munkaállomások

A teljesen korszerűsített üzem előnyeit elsősorban a dolgozók élvezik. Az új logisztikai infrastruktúrának köszönhetően a dolgozóknak lényegesen több helyük van az ergonomikusra tervezett munkaállomásokon, mivel csak az azonnal szükséges alkatrészek kerülnek az adott helyre. A munkaállomások egy része még fejhallgatókkal is fel van szerelve, amellyel a munkavállalók könnyebben kommunikálhatnak egymással. Emellett világos színek és a legmodernebb LED-es világítástechnológia biztosítja a természetes fényviszonyokhoz hasonló, kellemes munkavégzést lehetővé tevő munkakörnyezetet.

Munkaállomás

Dr Martin von Hoyningen-Huene (a CLAAS traktoregység vezetője és a csoport igazgatóságának tagja) szerint a hatékonyság mellett a kényelmes munkakörülmények megvalósítása volt a fő szempont az új gyártóüzem megtervezésében. Ezzel a munkafolyamatok és az ergonómia területén olyan jelentős javulás érhető el, ami segíti a munkatársak koncentrációjának és motivációjának növelését. Az új logisztikai fejlesztésekkel együtt ezek is hozzájárulnak a traktorgyártás szigorú minőségi követelményeinek kielégítéséhez.

Kényelmes munkakörülmények

Jelenleg öt traktorsorozatot (74-460 LE) gyártanak Le Mans-ban. A Párizs közeli fejlesztési központtal (Vélizy), valamint a teszt- és validációs központtal (Trangé) együtt körülbelül 1000 embert foglalkoztat a CLAAS. Ezek az intézmények szorosan együttműködnek más fejlesztési központokkal és gyárakkal, mint például CLAAS E-Systems (Dissen, Németország), vagy a CLAAS Industrietechnik (Paderborn, Németország) egységekkel, ahol az ARION 900 TERRA TRAC hevederes járószerkezete, valamint az ARION 500 és ARION 600 modellek fokozatmentes hajtóművei készülnek.

Ugyanakkor megnyílt az új technológiai központ (Ymeray, Chartres), ami azt jelenti, hogy a CLAAS továbbra is erősíti jelenlétét Franciaországban. A CLAAS 1958 óta gyárt mezőgazdasági bálázókat Metzben, és jelenleg több mint 2200 embert foglalkoztat az országban.

Digitális kampány

Márciusban a CLAAS videókampányt indított a közösségi médiában a Le Mans-i üzem megnyitásának hírnökeként. A gyár történetét, fejlődésének mérföldköveit, legfontosabb újításait 12 videóklipben mutatták be. A filmekből kiderül, hogy mennyi új innováció vált valóra a gyár 2003-as CLAAS általi átvétele óta. Emellett a CLAAS egy külön weboldalán bemutatásra kerül a traktorgyár. Az excellencelemans.claas.com weboldal látogatói információkat, adatokat és tényeket találnak a gyárról, Le Mans városáról és történelmi hátteréről, illetve a legfontosabb műszaki mérföldkövekről és újításokról. A virtuális gyárlátogatás, a képgalériák és a számos videó lehetőséget ad a gyár életének és munkatársainak megismerésére.

Üzemen belüli modern logisztika

Információk a cég traktorfejlesztési elképzeléseiről

Az on-line sajtótájékoztató végén a CLAAS fejlesztési elképzeléseiről hangzottak el kérdések és válaszok.

  • Mennyi a traktor szegmens részesedése a CLAAS csoporton belül? Megközelítőleg 1 milliárd euró, a bevétel negyede.
  • Hogyan befolyásolják a gyártást a beszállítói problémák? Thomas Böck szerint a helyzet nagyon bonyolult, mert minden nap más gyártmánynál, más gyártósornál és más gyáregységnél jelentkeznek beszállítói hiányok. Szerencsére a leállások nem haladják meg az egy napot, amelyet egy plusz műszak beállításával pótolni lehet. A beszállítói problémák megnehezítik a munkát, de nem okoznak leállást.
  • A nyersanyag áremelkedés, hogyan befolyásolja a gépárakat? Mr. Böck szerint a nyersanyagárak valóban emelkedtek, néhány esetben elérték a 20%-ot. Ez a cégre is hat, de a gyárak modernizálásával, a termelékenység növelésével megpróbálják elfogadható szinten tartani a termékek árát.
  • A sajtótájékoztatókon gyakran elhangzó kérdés, az alternatív motorok, hajtóanyagok, illetve robotok fejlesztése. Itt is elhangzott vajon a CLAAS foglalkozik-e elektromos motorok, illetve elektromos hajtású traktorok fejlesztésével? Mr. Böck válaszában megemlítette, hogy a cég hosszú ideje foglakozik a témával és mintegy 10 éve elindított egy előfejlesztési programot. Különböző technológiákkal foglalkoztak, de nemcsak az elektromos, hanem az akkumulátoros megoldásokkal is. A közeljövőben várhatóan bemutatnak valamilyen hibrid rendszert. Megerősítette, hogy vizsgálatokat végeztek gáz-, illetve hidrogénhajtású motorokkal, de úgy látják, hogy a hidrogénhajtás megjelenése a következő 5-7 évben nem várható. A technológia még nincs kész és az ára is túl magas lenne a felhasználóknak. A technológiai vizsgálatokat azonban folytatják az előnyös tulajdonságok megismerése érdekében.
  • Várható, hogy a CLAAS saját motorgyártásba kezd? Martin von Hoyningen-Huene szerint, ha lenne saját motorgyártásuk, akkor azokat a motorokat kellene használni, így viszont a piacon beszerezhető legjobb motorokat és saját hajtóműveiket építik be gyártmányaikba. Mr. Böck szerint sokféle robbanó motor, illetve elektromos hajtásrendszer fejlesztés ismeretes. A CLAAS készen áll a változtatásra, de egy motorgyár felépítése nem egy gyors folyamat.
  • A közelmúlt érdekes híre volt, hogy a CLAAS kisebbségi részesedést szerzett a holland AgXeed társaságban, amely sikeres robot platformfejlesztést hajtott végre. Lehetséges, hogy az AgXeed robottraktort Le Mans-ban gyártják? Mr. Böck válasza egyértelmű nem, de készek az együttműködésre. Bár a CLAAS elektronikai rendszere és a holland szabályzási rendszer között fennáll a szinergia, de a holland egy független társaság, amelyben CLAAS-nak csak kisebbségi részesedése van. A technológiai fejlesztést közösen folytatják, és ha elkészülnek, akkor az új termék a CLAAS hálózatán keresztül kerülhet piacra.
  • Milyen tervek vannak az automatizáció területén? Mr. Böck szerint a legközelebbi tervek az automatikus kormányzás következő generációjának kifejlesztésével foglalkoznak. Az automatizáció hangsúlyos terület, de a cél nem a teljesen automatikus, vagyis robottraktor kialakítása. A CEMOS rendszerben számos új, vezetősegítő megoldást fejlesztenek, de ez belátható időn belül nem vezet robotok létrehozásához.

Forrás:

https://www.claas-group.com/;

https://www.profi.co.uk/news/claas-talks-tractors?utm_campaign=639473_profi%2060%3A40%20%20Kubota%2010th%20June&utm_medium=email&utm_source=Kelsey%20Media%20Ltd&dm_i=5D8F,DPF5,3J22MA,1KLVY,1

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Innováció és fejlesztések üzemközelből, fókuszban a hűtve tárolás

2024. november 12. 09:10

November 28-án Kecskeméten rendezik meg a HETECH Group éves Szakmai Napját. A fókuszban idén a hűtve tárolás áll.

700 fölött az idei mezőgazdasági pótkocsieladások

2024. november 5. 16:10

A pótkocsieladások számát nézve ugyanakkor a múlt havi 50 darabos mennyiség a legalacsonyabb volt ebben az évben.

A Massey Ferguson bemutatja az MF 5M szériát – 6 árbajnok típus 95 és 145 lóerő teljesítmény között  

2024. október 28. 15:10

Az MF 5700 M sorozat sikerére építve az új, megbízható és hatékony MF 5M sorozat számos teljesítményt növelő, gyárilag beépített funkciót tartalmaz.

DEUTZ hajtásrendszerek márkaképviseletévé vált az AXIÁL Kft.

2024. október 27. 12:10

A magyar cég kollégái immár a német gyártó hajtásrendszereinek forgalmazásában és szervizelésében is részt vesznek, hivatalos márkaképviseletként.

A Massey Ferguson bemutatta új okosgépeit és szolgáltatásait

2021. szeptember 17. 07:45

A Massey Ferguson globális törekvése, hogy az új okosgépeket és digitális szolgáltatásokat eljuttassák a rendkívül nagyszámú vásárlói rétegekhez az egész világon, mivel az ügyfelek véleménye alapján végezték a mostani fejlesztéseket.

Glencore Agriculture: új kereskedelmi vezető erősítheti a vállalat hazai pozícióját

2019. december 6. 05:37

Az új vezető célja, hogy tovább erősítse a Glencore Agriculture pozícióját Kelet-Közép-Európában, a mezőgazdasági termelőkkel való közvetlenebb kapcsolattartás révén növeljék a vállalat szerepét az ellátási láncban.

Lépéstartás a gépfejlesztéssel - Gumiabroncs körkép 2018 (2. rész)

2018. november 26. 08:48

Az új fejlesztésű mezőgazdasági gumiabroncsok egyre nagyobb méretben (átmérő, szélesség) készülnek annak érdekében, hogy a nagy motorteljesítményű traktorok vonóerő kifejtését, illetve az önjáró betakarítógépek nagy tömegének hordozását alacsony talajtömörítéssel legyenek képesek megvalósítani.

A vidék újjáélesztése elképzelhetetlen digitalizáció nélkül

2019. május 24. 10:35

Az agrártárca kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy az agrárpálya vonzóvá tételével, új, digitális tudás, készségek, szemlélet elősegítésével támogassa a gazdálkodást választó vidéki fiatalokat.