8℃ -1℃
március 3. Kornélia, Kunigunda, Frigyes
Gépészet

Megkezdte működését a Claas „Jövő traktorgyára”

Agrofórum Online

A CLAAS „Jövő traktorgyára” (Le Mans, Franciaország), hivatalosan is megkezdte működését a hároméves modernizációt követően. Ez alkalomból a cég sajtótájékoztatót tartott, amelyről röviden beszámolunk.

A 2017-ben indított 40 millió eurós beruházást elsősorban az összeszerelő részleg teljes felújítására és az üzem digitális átalakítására fordították. A Renault Agriculture 2003-as felvásárlása óta ezzel a beruházással, valamint a fejlesztési központtal (Vélizy), és a teszt/validációs központtal (Trangé) a teljes fejlesztési beruházás mintegy 80 millió euróra tehető.

Modern szerelősor

Thomas Böck (a CLAAS Csoport Igazgatóságának elnöke) szerint a felújítás és fejlesztés eredményeként prémium minőségű és hálózati üzemeltetésre alkalmas traktorok készülhetnek a gyárban. A modernizációs törekvéseket, amelyek valódi újdonságot jelentettek, 2019-ben „A jövő gyára” projektként hirdették meg.

Thomas Böck (a CLAAS Csoport Igazgatóságának elnöke)

A digitális korszak elindítása  

Az üzem korszerűsítése teljesen új lehetőségeket teremt az egyre összetettebb és egyedileg összeállított traktorok gyártásában, valamint a gyáron belüli logisztika területén. A legkorszerűbb virtuális valóság technológiájának használata lehetővé tette az összes folyamat digitális szimulációját már a tervezési szakaszban, amikor még a traktormodellek nem kerültek gyártásba. A 3D-s animációk és VR-szemüvegek segítségével számtalan lehetőség adódik ahhoz, hogy az összeszerelés minden lépését nyomon követhessék a kész, letesztelt traktorig. A gyártás automatizálását segíti a 40 vezető nélküli, teljesen automatikus szállítóeszköz (Automated Guided Vehicles – AGV), amely a traktorokat szállítja az elsőtől az utolsó összeszerelési állomásig. Ezek a járművek képesek egyszerre akár 20 tonnát is mozgatni. Ez azt jelenti, hogy elegendő terhelési kapacitást biztosítanak az összes jelenlegi sorozathoz, valamint a jövőbeli magasabb teljesítményű modellekhez is. A jövőben a napi termelést a jelenlegi 50-ről 75 traktorra kívánják növelni, ami azt jelenti, hogy az éves gyártási kapacitás a mai mintegy 10000-ről 13000-re növekszik.

Automatikus szállítóeszköz (Automated Guided Vehicles – AGV)

Korszerű munkaállomások

A teljesen korszerűsített üzem előnyeit elsősorban a dolgozók élvezik. Az új logisztikai infrastruktúrának köszönhetően a dolgozóknak lényegesen több helyük van az ergonomikusra tervezett munkaállomásokon, mivel csak az azonnal szükséges alkatrészek kerülnek az adott helyre. A munkaállomások egy része még fejhallgatókkal is fel van szerelve, amellyel a munkavállalók könnyebben kommunikálhatnak egymással. Emellett világos színek és a legmodernebb LED-es világítástechnológia biztosítja a természetes fényviszonyokhoz hasonló, kellemes munkavégzést lehetővé tevő munkakörnyezetet.

Munkaállomás

Dr Martin von Hoyningen-Huene (a CLAAS traktoregység vezetője és a csoport igazgatóságának tagja) szerint a hatékonyság mellett a kényelmes munkakörülmények megvalósítása volt a fő szempont az új gyártóüzem megtervezésében. Ezzel a munkafolyamatok és az ergonómia területén olyan jelentős javulás érhető el, ami segíti a munkatársak koncentrációjának és motivációjának növelését. Az új logisztikai fejlesztésekkel együtt ezek is hozzájárulnak a traktorgyártás szigorú minőségi követelményeinek kielégítéséhez.

Kényelmes munkakörülmények

Jelenleg öt traktorsorozatot (74-460 LE) gyártanak Le Mans-ban. A Párizs közeli fejlesztési központtal (Vélizy), valamint a teszt- és validációs központtal (Trangé) együtt körülbelül 1000 embert foglalkoztat a CLAAS. Ezek az intézmények szorosan együttműködnek más fejlesztési központokkal és gyárakkal, mint például CLAAS E-Systems (Dissen, Németország), vagy a CLAAS Industrietechnik (Paderborn, Németország) egységekkel, ahol az ARION 900 TERRA TRAC hevederes járószerkezete, valamint az ARION 500 és ARION 600 modellek fokozatmentes hajtóművei készülnek.

Ugyanakkor megnyílt az új technológiai központ (Ymeray, Chartres), ami azt jelenti, hogy a CLAAS továbbra is erősíti jelenlétét Franciaországban. A CLAAS 1958 óta gyárt mezőgazdasági bálázókat Metzben, és jelenleg több mint 2200 embert foglalkoztat az országban.

Digitális kampány

Márciusban a CLAAS videókampányt indított a közösségi médiában a Le Mans-i üzem megnyitásának hírnökeként. A gyár történetét, fejlődésének mérföldköveit, legfontosabb újításait 12 videóklipben mutatták be. A filmekből kiderül, hogy mennyi új innováció vált valóra a gyár 2003-as CLAAS általi átvétele óta. Emellett a CLAAS egy külön weboldalán bemutatásra kerül a traktorgyár. Az excellencelemans.claas.com weboldal látogatói információkat, adatokat és tényeket találnak a gyárról, Le Mans városáról és történelmi hátteréről, illetve a legfontosabb műszaki mérföldkövekről és újításokról. A virtuális gyárlátogatás, a képgalériák és a számos videó lehetőséget ad a gyár életének és munkatársainak megismerésére.

Üzemen belüli modern logisztika

Információk a cég traktorfejlesztési elképzeléseiről

Az on-line sajtótájékoztató végén a CLAAS fejlesztési elképzeléseiről hangzottak el kérdések és válaszok.

  • Mennyi a traktor szegmens részesedése a CLAAS csoporton belül? Megközelítőleg 1 milliárd euró, a bevétel negyede.
  • Hogyan befolyásolják a gyártást a beszállítói problémák? Thomas Böck szerint a helyzet nagyon bonyolult, mert minden nap más gyártmánynál, más gyártósornál és más gyáregységnél jelentkeznek beszállítói hiányok. Szerencsére a leállások nem haladják meg az egy napot, amelyet egy plusz műszak beállításával pótolni lehet. A beszállítói problémák megnehezítik a munkát, de nem okoznak leállást.
  • A nyersanyag áremelkedés, hogyan befolyásolja a gépárakat? Mr. Böck szerint a nyersanyagárak valóban emelkedtek, néhány esetben elérték a 20%-ot. Ez a cégre is hat, de a gyárak modernizálásával, a termelékenység növelésével megpróbálják elfogadható szinten tartani a termékek árát.
  • A sajtótájékoztatókon gyakran elhangzó kérdés, az alternatív motorok, hajtóanyagok, illetve robotok fejlesztése. Itt is elhangzott vajon a CLAAS foglalkozik-e elektromos motorok, illetve elektromos hajtású traktorok fejlesztésével? Mr. Böck válaszában megemlítette, hogy a cég hosszú ideje foglakozik a témával és mintegy 10 éve elindított egy előfejlesztési programot. Különböző technológiákkal foglalkoztak, de nemcsak az elektromos, hanem az akkumulátoros megoldásokkal is. A közeljövőben várhatóan bemutatnak valamilyen hibrid rendszert. Megerősítette, hogy vizsgálatokat végeztek gáz-, illetve hidrogénhajtású motorokkal, de úgy látják, hogy a hidrogénhajtás megjelenése a következő 5-7 évben nem várható. A technológia még nincs kész és az ára is túl magas lenne a felhasználóknak. A technológiai vizsgálatokat azonban folytatják az előnyös tulajdonságok megismerése érdekében.
  • Várható, hogy a CLAAS saját motorgyártásba kezd? Martin von Hoyningen-Huene szerint, ha lenne saját motorgyártásuk, akkor azokat a motorokat kellene használni, így viszont a piacon beszerezhető legjobb motorokat és saját hajtóműveiket építik be gyártmányaikba. Mr. Böck szerint sokféle robbanó motor, illetve elektromos hajtásrendszer fejlesztés ismeretes. A CLAAS készen áll a változtatásra, de egy motorgyár felépítése nem egy gyors folyamat.
  • A közelmúlt érdekes híre volt, hogy a CLAAS kisebbségi részesedést szerzett a holland AgXeed társaságban, amely sikeres robot platformfejlesztést hajtott végre. Lehetséges, hogy az AgXeed robottraktort Le Mans-ban gyártják? Mr. Böck válasza egyértelmű nem, de készek az együttműködésre. Bár a CLAAS elektronikai rendszere és a holland szabályzási rendszer között fennáll a szinergia, de a holland egy független társaság, amelyben CLAAS-nak csak kisebbségi részesedése van. A technológiai fejlesztést közösen folytatják, és ha elkészülnek, akkor az új termék a CLAAS hálózatán keresztül kerülhet piacra.
  • Milyen tervek vannak az automatizáció területén? Mr. Böck szerint a legközelebbi tervek az automatikus kormányzás következő generációjának kifejlesztésével foglalkoznak. Az automatizáció hangsúlyos terület, de a cél nem a teljesen automatikus, vagyis robottraktor kialakítása. A CEMOS rendszerben számos új, vezetősegítő megoldást fejlesztenek, de ez belátható időn belül nem vezet robotok létrehozásához.

Forrás:

https://www.claas-group.com/;

https://www.profi.co.uk/news/claas-talks-tractors?utm_campaign=639473_profi%2060%3A40%20%20Kubota%2010th%20June&utm_medium=email&utm_source=Kelsey%20Media%20Ltd&dm_i=5D8F,DPF5,3J22MA,1KLVY,1

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Vredestein Traxion abroncsokat választották a 6-os sorozatú DEUTZ-FAHR traktorokhoz

2025. február 28. 17:10

A gumiabroncsok a Powershift, RC-shift és TTV sebességváltóval felszerelt, 160 és 230 lóerő közötti teljesítményű 6-os sorozatú modellekhez lesznek rendelhetők.

Hatékony gyomirtás az AMAZONE Venterra 1K géppel

2025. február 27. 14:40

A könnyű, mindenre alkalmas gépet a kisebb gazdaságok szerkezetéhez és legalább 60 LE traktorokteljesítményéhez tervezték.

Hatékony megoldások a növényvédelemben az Agrotec Magyarország Kft.-vel

2025. február 27. 11:10

Az Agrotec Magyarország Kft. által forgalmazott HARDI permetezőgépek innovatív megoldásokat kínálnak minden gazdálkodó számára.

Kertészeti pályázatra készen! – Massey Ferguson traktorkínálat a 2025-ös „kertgépes” kiíráshoz

2025. február 21. 11:10

A Massey Fergusonnál a kertészeti géptámogatásban több tucat erőgépverzió közül választhat 50-től egészen 85 kW-ig.

Mona Lisa a hómezőn

2021. február 25. 12:24

Az Agrifac Machinery B.V. az innovációk és a fenntarthatóság területén élen jár. A világ leginnovatívabb permetezőgépeit a hollandiai központi gyárban fejlesztették és ott is szerelik össze. Az 1986-ban bevezetett Agrifac Condor a StabiloPlus alvázzal és a BalancePlus rendszerrel együtt vált a világ egyik legstabilabb permetező gépe.

Abszolút zöld flottára vált a KITE Zrt.

2019. május 15. 08:28

A KITE Zrt. célkitűzése a saját járműflotta üzemeltetésében a károsanyag-kibocsátás csökkentése. A vállalat 3 év alatt 150 öntöltő hibrid elektromos Toyota beszerzése mellett döntött.

Burgonyatermesztés: új megközelítés szükséges

2021. július 26. 05:38

Egy közvélemény-kutatásban az agrárszakemberek 90%-a a klímaváltozás okozta változó környezeti körülményeket jelölte meg, mint a burgonyatermelést hátráltató tényezőket az elmúlt 10 év során.

Hozamnövekedés a gazdaságosság jegyében - Idén is sok érdeklődőt vonzott a Malagrow Növénytermesztési Konferencia

2019. január 21. 13:47

Az előző évekhez hasonlóan neves, a szakterületükön elismert vendégelőadók prezentációi is színesítették a programot. A színvonalas előadások mellett a Malagrow Kft. hivatalosan is bejelentette romániai és szlovákiai terjeszkedését a Valagro minőségi termékeinek kizárólagos forgalmazójaként, továbbá átadásra került a Valagro Év Legjobb Termelője 2018 díj.