Gépészet

Mercedes a földeken – ismét hódítana az Unimog

Agrofórum Online

Az UNIMOG története egészen az 1940-es évekig nyúlik vissza, s talán kevesen tudják, hogy kimondottan – a II. Világháborúban vesztes – Németország mezőgazdaságának talpra állítása volt a fő motiváció a jármű megalkotásakor. Az azóta már több területen – honvédség, katasztrófavédelem, vasút, útépítés – bizonyított gép egy jogszabályi változásnak köszönhetően, ismét forgalomba helyezhető Magyarországon is traktorként, pontosabban mezőgazdasági vontatóként.

A II. Világháború nem csak a német ipart nullázta le, a mezőgazdasági termelés is katasztrofális állapotban volt. Az újjáépítés egyik legfontosabb pillére a vidék helyreállítása lett, hiszen abban az időben, az 1940-es évek második felében (is), gyakori volt az élelmiszerhiány. A háborúban a mezőgazdasági gépek többsége is megsemmisült, a megmaradottakhoz nem volt alkatrész, így gyorsan világossá vált, hogy a szántóföldek megműveléséhez új eszközökre, gépekre van szükség, méghozzá olyanokra, amelyek minden féle terepviszonyok között jól boldogulnak, és nagy vonóerővel is rendelkeznek.

Az Unimog prototípusa már 1946-ban elkészült Albert Friedrich és Heinrich Rößler mérnökök tervei alapján, ám akkoriban még kapacitás hiányában nem a Daimler-Benznél gyártották, hanem a Boehringer Szerszámgépgyárban. Az UNIMOG, vagyis „Universal-Motorgerät” (magyarul: univerzális motoros eszköz) 1947-ben mutatkozott be a gazdálkodóknak egy mezőgazdasági vásáron, és a sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy 150 darabra érkezett megrendelés. A termelők lelkesedése a Daimler vezetőit is meglepte, így döntés született arról, hogy a jármű gyártásához helyet biztosítanak, végül 1951-ben került fel a már jól ismert csillag az Unimog elejére.

Érdemes megjegyezni, hogy az Unimog fejlesztésekor semmilyen katonai szerepvállalás nem játszott szerepet, mint vesztes hatalom, hadieszközöket nem is fejleszthetett Németország akkoriban. A jármű kifejezetten a mezőgazdaság számára készült, az első széria nyomtávja pl. úgy lett meghatározva, hogy a káposztaföldek sortávolságához igazították. A prototípust 1700 köbcentis Mercedes benzinmotor hajtotta, a szériagyártáskor azonban egy ugyanekkora lökettérfogatú dízelmotort alkalmaztak, melynek teljesítménye 25 lóerő volt.

Az évek múlásával, ahogy a politikai viszonyok is konszolidálódásnak indultak, a német és a francia hadsereg is szemet vetett az Unimogra, s tulajdonképpen ez adott még nagyobb lendületet a fejlesztéseknek, amelyek napjainkig sem álltak meg.

Bakondi Károly, a Pappas Auto Magyarország Kft. Unimog értékesítési vezetője

– A jármű előnye az volt, hogy tudta azt, amit egy akkori traktor, de mégis sokkal több volt annál – mondja lapunknak Bakondi Károly, a Pappas Auto Magyarország Kft. Unimog értékesítési vezetője. Volt vezetőfülkéje, amiben ketten elfértek és nem áztak el. Volt platója, kiváló terepjáró képességekkel rendelkezett. Az első és a hátsó nyomtáv megegyezett, így az első kerekek által kijárt sávban a hátsó tengely kerekei már könnyebben boldogultak, ráadásul kapcsolható volt az összkerékhajtás is, amit differenciálzárak tettek még biztosabbá. Az abroncsok – ellentétben a traktorokkal – azonos átmérőjűek voltak, terepmintázattal rendelkeztek.

Kezdettől fogva portálhíddal gyártották, vagyis a magasabban lévő differenciálzáraknak köszönhetően az Unimog hasmagassága is nagyobb volt a hagyományos traktorokénál. Mivel a járműnek nem voltak túllógásai, ma is irigylésre méltóak a terepszögei, gyakorlatilag nem létezett akadály a földeken, ami megállíthatta volna ezeket a gépeket. Egyedül a motorteljesítmény bizonyult kevésnek kezdetben, de ez az évek során természetesen már az adott kor követelményei szerint változott – teszi hozzá Bakondi Károly.

Érdekesség, hogy a volt szocialista országok közül Magyarország vásárolhatott először az Unimogokból, 1958-ban az erdészetek kaptak 80 darabot. Később a közútkezelő vállalatok kezdték el alkalmazni, talán innen lehet leginkább ismerős a típus.
Nagyot ugorva az időben, öt évvel ezelőtt jelentek meg az Unimogok EURO VI-os környezetvédelmi besorolású motorokkal. Ezt követően, 2019-ben engedélyezte az Európai Unió ismét, hogy mezőgazdasági vontatóként – traktorként – kerüljenek forgalomba, mintegy 20 év kihagyás után.

– Egy ilyen példány mutatkozott be a közelmúltban a magyar gazdálkodóknak is Mezőfalván, a Szántóföldi Napokon. A kiállított jármű hathengeres, 300 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 1200 Nm. A váltója 8 előre- és 6 hátrameneteli fokozatot kínál, illetve rendelkezésre áll hidrosztatikus hajtás is, amellyel a gép 50 km/h-s sebességre is képes. Saját tömege 9500 kg, a megengedett legnagyobb össztömege pedig 13500 kg – tudtuk meg.

A 24 collos, Michelin terepmintás abroncsok sebességindexe 90 km/h, és az Unimog természetesen guminyomás szabályozással rendelkezik, hogy a földeken minél alacsonyabb értékkel lehessen a jobb trakciót biztosítani. Vontatóként az összgördülőtömege 40 tonna lehet a szerelvénynek, így akár két kisebb vagy egy nagyobb pótkocsi vontatására is alkalmas. A 3 pont felfüggesztése kb. öt tonna emelésére képes, elöl és hátul is kardánhajtással rendelkezik a csatlakoztatott munkagépek kiszolgálására.

A vezetőfülke 2 vagy 3 személyes lehet. Két üléssel mindkettő rendelhető légrugóval, ülésfűtéssel, kartámasszal. Ezen kívül számtalan kényelmi felszereltség áll rendelkezésre, hogy a jármű négy évszakon keresztül dolgozhasson. Így, amikor mezőgazdasági munkára nincs szükség, az Unimoggal bérmunka végezhető pl. a közútkezelésben (hómarás, sószórás, padkakaszálás), vagy az önkormányzatoknál.

Bakondi Károly hangsúlyozta, hogy az Unimog rendkívül gazdaságosan üzemeltethető.

– Az első kötelező szerviz 5000 kilométernél esedékes, utána pedig évente vagy 1400 üzemóránként. Üzemanyagfogyasztása kedvező, a közútkezelő Unimogjai átlagosan 7 litert fogyasztanak üzemóránként, vasúti vontatás során pedig mindössze 5-5,5 litert (!).

Mivel a jármű 2019-től kezdve helyezhető ismét forgalomba mezőgazdasági vontatóként, nincs még ezirányú tapasztalatunk, de Unimogot használó gazdálkodókkal beszélgetve úgy gondoljuk, 500 hektár birtokméret felett ajánlható igazán a jármű – tette hozzá az értékesítési vezető megjegyezve azt, hogy nem a technika most az újdonság, hanem az, hogy a szabályozók ismét megengedik azt, hogy mezőgazdasági vontatóként kerüljön forgalomba a gép, ahogyan ez korábban is lehetséges volt.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A forgatásos talajművelés előnyös a kultúrnövény fejlődése szempontjából

2024. november 22. 12:10

A talaj szerkezete romolhat a kenés és gyúrás szerkezetromboló hatása miatt. A szántáshoz legalkalmasabb talajállapot a nyirkos talaj.

Kétévente lehet AgrárgépShow, igazodva a nemzetközi trendekhez

2024. november 21. 14:10

A MEGFOSZ minden második évben szeretne AgrárgépShow-t szervezni a HUNGEXPO területén – januárban így a tagjaik nagy része távol marad.

Massey Ferguson 5700 M – ár/érték bajnok típusok

2024. november 20. 08:10

Az akciósan elérhető traktorok ugyanolyan minőségi alkatrészekből álló, átgondoltan felépített erőgépek, mint a nagyobb Massey Fergusonok.

Ultrasekély talajművelés a Lemken Koralin hibrid kultivátorral

2024. november 19. 17:10

Hiánypótló szerepet tölt be a Lemken Koralin hibrid kultivátor, mely az ultrasekély talajművelés területén hozott kedvező tapasztalatokat.

Élő videóink az AGROmashEXPO második napjáról

2018. január 25. 20:10

Január 25-én az AGROmashEXPO és AgrárgépShow kiállítás második napján is több alkalommal jelentkeztünk élőben Facebook oldalunkon.

Zöld karbonkarosszériát kapott a tuningolt Mercedes-Benz X-osztály

2021. március 9. 05:02

A Carlex Design alapos munkát végzett, a Mercedes-Benz X-osztály rendkívüli, zöld karbonkarosszériával készül és látványos belsőt kapott.

Őrzi vezető helyét a Toyota Hilux a pick-up-piacon

2023. március 5. 05:38

A tavalyihoz képest 1,9 százalékkal 635 darabosra fogyó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 52 százalékos piaci részesedéssel eddig 2023-ban.

Nappal szántóföld, este opera - Mercedes-Benz X-osztály

2018. április 3. 07:39

A terepjáró egyedülálló a piacon, hiszen a pickupok klasszikus tulajdonságait egyesíti a Mercedes dizájnelemeivel, kényelmével és biztonságával.

Életmód Videó