Gépészet

Talajkímélő járószerkezet CLAAS erőgépeken

Agrofórum Online

A talaj káros tömörödése csökkenti a termést, ugyanakkor megszüntetése komoly feladatot jelent. A CLAAS ezért már a tervezési folyamat során nagy figyelmet fordít a talajvédelemre. A gyártó harminc évvel ezelőtt elsőként mutatott be szériagyártású gabonakombájnt gumihevederes járószerkezettel. Ezt követte néhány évvel ezelőtt a TERRA TRAC koncepció megjelenése. Azóta a gumihevederes technológia szisztematikus alkalmazását figyelhetjük meg a nagyteljesítményű LEXION gabona kombájnokon.

Gumihevederes CLAAS gyártmányok

A kombájnokon alkalmazott gumihevederes járószerkezet előnyei a következők szerint foglalhatók össze:
• a kerekes járószerkezethez képest 66% -kal kisebb talajnyomás,
• 40km/h sebesség közúti közlekedésnél a szállításra vonatkozó szélességi előírások betartása mellett,
• magas szintű vezetői komfort a hidropneumatikus rugózásnak köszönhetően,
• könnyű vágóasztal kormányzás és jó iránytartási stabilitás,
• jó stabilitás lejtős területen,
• költségmegtakarítási lehetőség a talajszerkezet megóvása és az állapotvisszaállítási műveletek csökkentése által.

A fejlesztési tevékenység következő logikus lépése az AXION traktor és a JAGUAR járvaszecskázó felszerelése az előnyös járószerkezettel.

Gumihevederes JAGUAR járvaszecskázó

A JAGUAR járvaszecskázó TERRA TRAC hevederrel történő felszerelésével a CLAAS társaság az első, aki takarmánybetakarító gépen alkalmazza a talaj- és növénykímélő járószerkezetet, amelynek előnye a táblavégi fordulóknál is jelentkezik. Fordulás közben a gép ugyanis a középső támgörgőkre támaszkodik, aminek következtében a felfekvő felület és ezáltal a talajnyomás kismértékben változik, így hatása nagyjából egyezik egy 800-as méretű gumiabroncséval. A Kiel University of Applied Sciences által készített tanulmány szerint a felfekvő felület rövidülésével a nem kívánatos nyíróhatás (amely gumihevederes járószerkezeteknél gyepen előfordul) a gumikerekes kivitelekhez hasonló mértékűre csökkenthető. Ez az innovatív megoldás lehetővé teszi a járvaszecskázó teljes szezonbeli alkalmazását átszerelési időkiesés nélkül.

A JAGUAR TERRA TRAC járvaszecskázó 635 mm széles hevederrel is az előírt 3.0 m szállítási szélességen belül marad, és közúton elérheti a 40km/h sebességet. Ha 800 mm széles hevedert alkalmazunk, a szállítási szélesség akkor sem haladja meg a 3,5 m-t. A másik praktikus előny akkor jelentkezik, ha a szemroppantó berendezést akarjuk fel- vagy leszerelni, mivel a heveder alacsonyabb mint a nagyméretű abroncs.

Gumihevederes AXION traktor

Az AXION 900 TERRA TRAC az első, teljes rugózási rendszerű fél-gumihevederes traktor. Az új koncepciót az Agritechnica kiállításon ezüstéremmel díjazták. A traktoron alkalmazott gumihevederes járószerkezet megegyezik a CLAAS kombájnokon alkalmazott megoldással. A hevedert hajtó kerék mérete nagyobb, mint a kombájokon és a járvaszecskázón alkalmazottak, ennek eredményeként a hajtómű nyomatéka is nagyobb. Alacsony sebességgel végzett, nehéz talajművelésnél a gumihevederes járószerkezet kisebb szlippel dolgozik.


AXION 900 TERRA TRAC gumihevederes traktor

Az AXION 900 TERRA TRAC rendszer egyesíti a gumihevederes járószerkezetek vontatási és talajkímélő előnyeit, a hagyományos kerekes traktorok vezetési komfortjával. A hajtókerék, a feszítőkerék és a támgörgők egymástól független rugózása lehetővé teszi a gumiheveder talajfelszínhez történő hatékony illeszkedését.

Az AXION 900 TERRA TRAC járószerkezet nagy felfekvő felülete ellenére lényegesen keskenyebb, mint egy széles vagy iker gumiabronccsal szerelt traktor. A kiváló rugózási megoldás eredményeként a vezetési komfort még 40km/h sebességnél is magasszintű.

(Jóri J. István – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fliegl KDS 140 láncos mélyágyas egytengelyes trágyaszóró nagy lábakon

2024. szeptember 12. 14:10

Tipikusan a depóból szórás eszköze, amikor a holtidőben előre kideponáljuk a kiszórandó szervestrágyát, és onnan gyorsan juttatjuk ki a táblára a megfelelő időpontban.

Optimalizáljuk a termelési költséget és maximalizáljuk a hozamot!

2024. szeptember 10. 17:10

A 4 és 6 méter munkaszélességű LEMKEN Solitair DT vetőgép-kombinációk a 2023. évben kerültek kereskedelmi forgalomba és több országban azonnal sikert arattak sokoldalúságukkal, valamint magas szintű „precíziós tudásukkal”. Az idei évben egy új, 9 méter munkaszélességű változat is forgalomba került.

Kubota M6002 széria – a gazdák elvárásai alapján tervezve

2024. szeptember 7. 12:10

Az M6002 motorháztetője alatt a mezőgazdasági piac legerősebb 4 hengeres, Stage V besorolású motorja rejlik.

Egészen kicsire zsugorodott a magyarországi pótkocsipiac

2024. szeptember 6. 07:10

A hónapokat nézve ez az eladási mennyiség idén a harmadik legrosszabbnak számít, a februári 58 és a márciusi 61 darab után.

Új szemléletet hozó Versatile traktorok, Pneusej világpremier, megújult Agro-Tom tárcsás borona

2020. január 31. 10:50

Verstaile traktorokkal, Pneusej vetőgéppel, Agro-Tom talajművelő eszközökkel, valamint egy Kverneland műtrágyaszóróval várta a látogatókat az AGROmashEXPO és AgrárgépShow kiállításon a Start-Agro Kft.

Gépészet Videó

Akár egy Zetor is lehet az Év Traktora! - Megmutatjuk a döntős erőgépeket

2018. július 12. 16:39

Idén sem maradhat el az Év Traktora 2019 verseny, ahol ezúttal három kategóriában hirdet győztest a szakmai zsűri.

Autonóm traktor elektromos hajtással: a gazda megoldása az akkumulátor-problémára

2023. július 10. 10:33

Egy svéd farmer egy egészen különleges robottraktort fejlesztett ki. A 120 lóerős gépben immár közvetlenül a terepen cserélhető az akkumulátor.

Meglepetés Csehországból: új generációs Zetor traktorok érkeznek

2023. október 20. 07:10

A Zetor a közösségi médiában közölte a jó hírt a cseh márka rajongóival, felhasználóival, hogy hamarosan új generációs traktorokat dob piacra. Mit és mikor? Ez még titok.