Gépészet

Új korszakot indíthat a mezőgazdasági repülésben a magyar innováció – új potenciálok a növényvédelemben és a vadgazdálkodásban

Agrofórum Online

Megreformálhatja a hazai mezőgazdasági repülést az a sportrepülő, melyet a kecskeméti székhelyű Magnus Aircraft Zrt. gyárt.

A társaság a világon először fejlesztett ki kompozit anyagokból készült kétüléses sportrepülőgépet, amely alap műrepülő gyakorlatok végrehajtására alkalmas. A repülőpiacon újnak számító társaság 4 kontinensen van jelen a benzinmotoros Fusion 212, valamint a világsikernek minősülő elektromos meghajtású eFusion névre keresztelt repülőgépeivel. A cég gyárat épít az Egyesült Államokban, Kínában, és a közelmúltban tették le a magyarországi repülőgyár alapkövét a Pécs-Pogányi repülőtér közvetlen szomszédságában. A szakmában különleges innovációnak számító kisgépek a speciális műszaki adottságaikkal, valamint a rájuk szerelhető speciális kamerarendszerekkel képesek mind a növényvédelemben, mind a vadgazdálkodásban forradalmi segítséget nyújtani. Tarány Reginával, a Magnus Aircraft Zrt. PR-marketing menedzserével beszélgettünk.

Pécsett épül meg a Magnus Aircraft Zrt. hazai gyára, mely nemcsak a cégnek, hanem a térségnek is jelentős gazdasági erőt hozhat. Pontosan milyen munka zajlik majd az új telephelyen, milyen munkaerővel dolgoznak, milyen célpiacra termelnek és milyen kapacitást terveznek?

A pécsi beruházás összesen nagyjából 7500 négyzetméteren valósul meg, melyben összeszerelő üzem és központi iroda, majd a második ütemben egy kb. 5000 négyzetméteres kompozit üzem kerül kialakításra. A jelenlegi, évi 36 darabos gyártás-kapacitás várhatóan évi 250 darabra nő majd 2019-re, a teljes kapacitás kihasználtsága mellett. Így a jelenlegi manufaktúra jellegű gyártásból áttérünk a sorozatgyártásra. Ennek a fejlesztésnek egyszerű az oka. Olyan nagy számú lekötések és tárgyalások vannak folyamatban, amiket a jelenlegi üzemben nem tudnánk kiszolgálni, teljesíteni. Ezek mellett a fix számok mellett várhatóan a további vásárlói igényeknek is meg kell tudnunk felelni. Ezért lesz szükségünk megközelítőleg 105 fő új munkaerőre, akik majd a jelenlegi csapatot fogják erősíteni a pécsi üzemben.

Milyen célra rendelik az Önök gépeit?

Magán-, önkormányzati, és egyéb ipari célú felhasználásra is igényelnek tőlünk Fusion 212-es típusú repülőgépeket. Az önkormányzatok a mezőgazdaságban, vadgazdálkodásban és területmegfigyelésben tudják kihasználni a „SENTINEL Fusion” névre keresztelt géptípusunk speciális tulajdonságait, melyeket nem csupán a speciális kamerarendszerének köszönhet, hanem egyéb alaptulajdonságainak, mint például az alacsony üzemeltetési költség. Ilyen felhasználási irányzatok például vadállomány-figyelés, növénytermesztési terület figyelése, ártér ellenőrzés stb.

Beszéljünk a cégről – tulajdonosokról és a fejlesztő szakemberekről! Mindenekelőtt elmondható, hogy üde színfolt a cég a repülőpiacon. Hogy állt össze a csapat?

A Magnus egy fiatal, dinamikusan fejlődő magyar vállalat, melynek fő tulajdonosa és elnöke Tarány Gábor, s vezérigazgatója Boros László. Ugyan nem minden munkatárs volt a repülés által megbabonázva, mostanra már elmondható, hogy szenvedélyükké vált olyannyira, hogy együttesen fognak újra iskolapadba ülni, hogy letegyék a pilótavizsgát, így nyomatékosítva az érdeklődőkben, majdani vásárlókban is a termékük iránti bizalmat, szeretetet. Nincs is kézenfekvőbb annál, mint amikor a gyártó érkezik bemutató repülésre az érdeklődőhöz a kijelölt reptérre.


Tarány Regina

Az Egyesült Államokban és Kínában is épülnek gyárak, folyamatban van az ezzel kapcsolatos előkészítés. Miben mások azok a pécsihez képest?

2016-ban az USA-ban a Magnus Aircraft Zrt. megalapította a Magnus Aircraft LLC-t a texasi Fredericsburg-ban, mely összeszereléssel és értékesítéssel foglalkozik a kontinensen. Az amerikai vállalatalapítás után 2017-ben a repülési szabályok könnyítése okán nagyobb mennyiségű repülőgép igényt jeleztek a kínai partnerek. Emiatt alapította meg vegyesvállalatát a Magnus Aircraft Zrt. a kínai Tiensan Grouppal, ahol már nemcsak összeszerelésről beszélünk, hanem komplett gyártásról is. Ezzel a gyártóegységgel képesek lesznek az ázsiai kontinenst ellátni repülőgéppel. 2018-ban Pécs-Pogányi repülőtér tőszomszédságában építi meg következő saját üzemegységét, ahol már a kompozit alkatrészeket is saját maga fogja gyártani. A gyáregység 2018 év végére el fogja érni az évi 150 darab repülőgépes gyártókapacitást.

A magyar újítás sorozatgyártása történik majd Pécsett. Nézzük a Fusion 212 jellemzőit, funkcióit!

A Magnus kifejlesztette a Fusion 212-es, egymás melletti ülés elrendezésű, kétüléses, multifunkciós, Ultrakönnyű és Könnyű Sportrepülőgépet, mely alkalmas oktató, szabadidős és sportcélú repülésre, valamint alap műrepülő gyakorlatok kivitelezésére. A légi jármű felülmúl minden meglévő versenytársat a következő tulajdonságok ötvözésével: kialakítás, súly, üzemanyag típusa és fogyasztása, sebesség, repülési távolság, kiemelkedő légi akrobatikus képességek, egymás mellett elhelyezett ülések, biztonság, vételár és karbantartási költségek. A Fusion 212 megkapta a legjobb újításért járó díjat 2012-ben az „Aero 2012” bemutatón, amely a legnagyobb és legelismertebb európai légibemutató és kiállítás, amelyet évente rendeznek meg a németországi Friedrichshafen-ben. Jelenleg a Fusion 212-t több ország légügyi hatósága is teszteli és folyik engedélyeztetése a helyi lajstrombavételezéshez.

A benzines gép a környezetterhelési szempontok mentén is egyedit nyújt.

A Fusion 212 jóval környezetkímélőbb egy, a közhasználatban elterjedt, mezőgazdasági célokra gyakran használt repülőnél annak ellenére, hogy a kerozin és benzin széndioxid kibocsátása majdnem ugyanaz. Ugyanis míg egy átlagos kerozinnal hajtott repülőnek 30-40 liter üzemanyagot fogyaszt óránként 200-230 km/h-s utazósebességnél, addig a Fusion 212 a legmagasabb utazási sebességnél (240 km/h) 16-21 liter 95-ös ólommentes benzint fogyaszt. Így, ha Fusion 212-vel repülünk, legrosszabb esetben is feleannyira szennyezzük a környezetet, mint egy átlagos, kerozinnal hajtott kisgéppel. Mindezek mellett annak, akinek már akár csak a 20 méteres közelében is volt egy járó légcsavarú, kerozinnal hajtott gépe, és érezte a kerozin erősen szúrós szagát miközben fülét fogta a zajtól – kész felüdülés a Fusion 212 csöndes és szagmentes motorja, mely mellett akár a levegőben is fülhallgató nélkül lehet beszélgetni.

A mezőgazdaságot és a vadgazdálkodást már említettük, mint olyan területeket, ahol kiválóan használható a gép. Kinek ajánlják és milyen konkrét célokra a mezőgazdaságban? Vannak-e példák a már használatban lévő gépekre?

A Fusion 212 ilyen specifikus célokra történő felhasználására fejlesztettük ki a Sentinel Fusion-t, ami egy speciális kamera- és megfigyelőrendszerrel felszerelt változat. Ebben az esetben a repülőgép két kamerát szállít. Mindkettő nagy felbontású (HD) képet ad úgy, hogy az egyik nappali fényben és infravörös tartományban, a másik éjszaka érzékel. A kamerákon a megfigyeléshez, felderítéshez igazodó, cserélhető objektív van. A pásztázott terület a repülőgép alatt előre található. A terület nagysága az objektív paramétereitől függ, alapbeállítás szerint 250 x 150 méter. A kamerák a gép szárnyán kerülnek elhelyezésre, megfelelő védelmet biztosító dóm(ok)ban. Az éppen szolgálatban lévő kamera képét egy enkóder dolgozza fel és egy RF adó továbbítja a földi állomásra. Az adóantenna a repülőgép szárnyán található. A pásztázott terület képét a pilóta és/vagy a fedélzeten utazó kezelő is látja egy monitoron. A vevőberendezés diversity antennapár segítségével fogadja az élő video streamet, irányított antennával akár 20 km távolságról. A videostreamet a vevőponton egy zárt hálózatra lehet átvinni, így tetszőleges távolságra továbbítható feldolgozásra, kiértékelésre. Több vevőpont is telepíthető a lefedettség kiterjesztésére, így egy repülőgép akár több száz kilométer távolságban is folyamatos élő videojelet biztosíthat éjjel-nappal. A mezőgazdaságban használható például invazív növények (pl. parlagfű) elterjedtségének vizsgálatára, ugyanis a kamerák képét, a nagy felbontású képi anyagnak köszönhetően akár rögtön elemezni lehet.

A növényvédelem követelményeihez mennyiben tud alkalmazkodni a gép?

A Magnus Aircraft Zrt. Sentinel Fusion speciálisan légi ellenőrzési és megfigyelési célra felszerelt gépe alkalmas mező-, vad- és erdőgazdálkodási feladatok végrehajtására, támogatására. A sajátos kamerarendszer képes észlelni az invazív növényeket, előrevetíteni a termés alakulását, valamint felmérni az erdőállomány alakulását, fejlődését. A kamerák segítségével a felhasználók láthatják az öntöző csatornákat, azok állapotát is. A kamera képes felmérni a lineáris tárgyakat, mint például a kerítés, így azok állapota is ellenőrizhető rendszeresen. A kamerák képfeldolgozó képessége révén az árvíz és belvíz elleni küzdelem is sokkal hatékonyabb lehet. A preciz hőkamerák pedig nagy segítséget nyújthatnak a vadállomány ellenőrzésében, az orvvadászat megakadályozásában, a fatolvajok és tiltott tűzrakók ellen, valamint az erdő- és bozóttüzek megfékezésében. Mindezeken felül a mezőgazdasági pilótaképzések újraindítása is lehetségessé válik, melyben nagy segítség lehet a Magnus hatékony, környezet-kímélő és fenntartható repülőgépe, a Sentinel Fusion.

Melyek a gép főbb technikai jellemzői, illetve beszéljünk a költségigényekről, a fenntartási költségről, a kezelhetőségről és az árról is!

A Fusion 212 95-ös ólommentes benzinnel hajtott robbanómotoros sportrepülő, 90 literes tankkal. A gép kb 7 méter hosszú, és 8,3 méter széles fesztávval rendelkezik. A géptörzs, az egyedi fejlesztés révén bírja a +6 / -3 G-s terhelést, ami mellé kiváló fordulékonyság társul, így nagyon jól manőverezhető. A 212-es az Ultralight kategóriába sorolt maximum 472.5 kg-os tömeggel bír 2 utassal, csomaggal (max 20 kg) együtt. Az utastér kb 1,2 m széles, melynek kialakításakor kiemelt figyelmet fordítottunk a kényelemre és az igényességre. A gép utazósebessége 185-240 km/h, amivel 800-1100 km megtételére is képes. A felszálláshoz csupán 130 méterre van szükségünk, míg a landolást akár 150 méteren is elvégezhetjük biztonságosan. A gép alapfelszereltségéhez tartozik még egy úgynevezett „ballistic recovery system”, ami a gépbe épített ejtőernyő rendszer. Ez akár 200 méter magasságból képes biztonságban letenni a gépet.

Mi a célpiac? Hazai vagy nemzetközi értékesítés van a fókuszban?

Három fő felvásárlói csoportot különböztetünk meg országtól, régiótól függetlenül.  Az első az oktatói piac, mely magában foglalja az alapkiképzést, a vészhelyzeti manőver képzést, ami kötelező a kereskedelmi pilóták számára, valamint a haladóműrepülő képzéseket. A következő felhasználói szegmens alá tartoznak a magánszemélyek és a repülős klubok. A harmadik csoport a különleges, vagy specifikus rendeltetésű, repülési célú felhasználás, mely a (fél)katonai felhasználásról, mezőgazdasági, vadgazdálkodási, erdőgazdálkodási, térképészeti, természetvédelmi és egyéb gazdasági ágazatok feladatait és működését segítő felhasználás. A polgári repülés szabályai nagymértékben eltérnek az egyes földrészeken, így a Fusion 212 célpiacai különböző szintű fejlettséggel rendelkeznek. Eszerint az érett piacokon, mint az USA, Nyugat-Európa, Ausztrália és Új-Zéland – több ezer klub és pilótaképző intézmény van. Ezek a kiképző és repülő klubok tudatosan keresik az olyan repülőgépeket, amelyek megbízhatóan és alacsony költséggel üzemeltethetők. A Magnus minden régióban terjeszkedési potenciállal bír, ám a legnagyobb lehetősége az ázsiai piacokon van, különösen Kínában és Indiában, amely országok 2016-ban nyitották meg légterüket a polgári repülés számára. Ez a változás hatalmas igényt generál a képzést és kirándulást lehetővé tevő légi járművekre pusztán a számok miatt. Ezt a várakozást jól alátámasztják a potenciális partnerek részéről nagy számban érkező és magas szintű érdeklődések.

Az innováció megköveteli a képzést is – van-e terv pilótaképzésre?

A Magnus Aircraft Zrt. közép-hosszú távú tervei közé tartozik egy, a Fusion 212-re specifikusan kialakított pilótaképzés kifejlesztése. Ezért a jövőben szeretnénk több pilótaképző iskolával együttműködni, hogy a lehető leghatékonyabb oktatást biztosítsuk a repülni vágyóknak.

A benzines mellett beszéljünk arról a fejlesztésről, mely világsiker lett a szakmában – az elektromos kisgépről! Robbanómotorosból elektromos változatot fejlesztettek, mely eFusion néven került a köztudatba, mint forradalmi innováció.

A Magnus Aircraft Zrt. és a SIEMENS Zrt. együttműködése révén jött létre az eFusion, melynek géptörzsét a Magnus biztosítja, az elektromos hajtásrendszerét a SIEMENS csapata fejleszti. A teljesen elektromos hajtásrendszer révén a gép környezetkímélő lesz, így elterjedése folyamán csökkenthetjük a repülőgép ipar által okozott környezetterhelést. Az eFusion híre meghaladja a benzinmotorosét. 2016-os debütálása óta az egész világ figyelemmel kíséri minden megjelenését, bárhol és bármikor is kerül bemutatásra. Az eFusion teljesen elektromosan hajtott repülőgép, melynek gépteste, így repülési tulajdonságai hasonlóak a FUSION 212 repülőéhez. A tervezett piaci bevezetése előtt egy évvel, az érdeklődési adatokból leszűrve, olyan eladási számokat fog produkálni, ami az előzetes számokat nagyságrendekkel felül fogja múlni.

(Gombár Gabriella – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Virágtripszektől a ventúriás varasodásig - Beszámoló a Növényvédelmi Tudományos Napokról

2018. március 8. 20:08

Megismerhettük a Monilinia fructigena elleni komplex környezetkímélő védekezési stratégiát és a ventúriás varasodás áttelelő konídiumai elleni védekezést szolgáló kórokozó modul alapelemeit.

Szántóföldi növényvédelmi előrejelzés: végezzünk regulátoros szabályozást az őszi káposztarepcén!

2022. október 5. 07:36

A sürgető feladat most a regulátoros növekedésszabályozás elvégzése, nehogy a zavartalan növekedés veszélyeztesse a növények télállóságát.

Mennyire bio, amelyet annak tartanak?

2022. január 21. 12:37

A növényvédelem óhatatlanul jelent némi veszélyt a környezetben élő egyéb szervezetekre, nem csak a kezelés során megcélzott károsítóra. Felismerve ezt mindenképpen helyes és követendő az a trend, gyakorlat, hogy a növényvédelem minél inkább szelektív legyen és a környezet „non target” résztvevőit minél kevésbé károsítsa. Ezen okok miatt pl. a növényvédő szerek és hatóanyagok engedélyezése napjainkban már rettenetesen drága és hosszú, több éves folyamat, hiszen egy leendő növényvédő szernek egyre újabb és újabb szempontoknak kell megfelelnie.

A szőlőtripsz jelentősége, kártétele és a védekezés lehetőségei

2019. június 10. 13:37

A szőlőtripsz károsítására rügyfakadás után lehet számítani. Mivel tavasszal meglepetésszerűen jelentkezhet a kártétel a fiatal hajtásokon, a fakadást követően rövid időn belül megelőző védekezés lehet szükséges.