Gépészet

Yamaha a szőlők felett

Agrofórum Online

Növekvő érdeklődés tapasztalható a kezelő nélküli repülő eszközök mezőgazdasági alkalmazása területén. Az információgyűjtési technológiák fejlődésének eredményeként a farmerek új felhasználási területeket találnak az ilyen eszközök számára. Viszont továbbra is van egy megválaszolandó kérdés, lehet-e használni ezeket az eszközöket másra, mint részletes légi felvételek készítésére? A Yamaha cég megválaszolta e kérdést, amikor a kaliforniai szőlővidéken bemutatta új eszközét, amely a közeljövő hasznos megoldása lehet.

A Yamaha pilóta nélküli rendszerének története

A Yamaha cég hosszútávra visszatekintő tapasztalatokkal rendelkezik a pilóta nélküli repülő rendszerek (Unmanned Aerial Systems, UAS) fejlesztésében és üzemeltetésében. Az R-50 típusjelű gépe 1987-ben készült el és 1991-ben került kereskedelmi forgalomba. Az R-50 helikopter fő-és far rotorral készült, meghajtását egy kétütemű, kéthengeres 98 cm3 –es12 LE teljesítményű motor végezte. Az első változatok gyro-szenzorokkal, a második változatok már a Yamaha Attitude Control Sytem (YACS) automatikus repülési rendszerrel működtek.

Az első gyártmány sikere után a Yamaha 1997-ben elkészítette a második UAS platformját. Az RMAX gép már nagyobb, 246cm3-es motorral és 111,6 kg terhelhetőségű vázszerkezettel készült. A gép képes volt granulált (16kg) és folyékony (16lit) anyag kiszórására egyaránt.

Az 1997-es indulás óta 2500 RMAX helikopter készült, amelyek évente több, mint 1 millió hekár területen (rizs, búza, szója, zöldségfélék) végeztek permetezést. Az RMAX számos előnnyel rendelkezik (nincs talajtaposás, nincs növénysérülés) a hagyományos permetezőgépekkel összehasonlítva. Ezen felül gyorsabb és hatékonyabb, így a felhasználók más műveleteket is végezhetnek a területen. Az RMAX alkalmas műtrágya, növényvédő szer és rovarirtó szer kijuttatására. Megfelelő szenzorokkal felszerelve képes a terület és a növényállomány öntözési, műtrágyázási és egyéb kezelési igényének felmérésére.

Az RMAX működtetéséhez két, a Yamaha által kiképzett kezelő szükséges: egy fő a távirányító pilóta (PIC), a másik a vizuális megfigyelő (VO). A megfigyelő feladata a földi vagy légi akadályok megfigyelése és jelzése a távirányító pilóta számára azért, hogy mindig közvetlen látó kapcsolata legyen a helikopterrel. A két kezelő az üzemelés során folyamatos rádió kapcsolatban van.

A következő gyártmány 2003-ban RMAX Type IIG típusjellel került forgalomba és GPS rendszer, valamint Yamaha Attitude Control System (YACS) repülés irányítási rendszere lehetővé tette a távirányítású működést, stabil repülési jellemzőkkel és szabályzott permetezési képességgel.

A fejlődésben mérföldkőnek bizonyult a 2016-ban bemutatott új UAS platform a FAZER R, amely négyütemű 390cm3-es motorral,  új vázszerkezettel és  modernizált YACS II irányítási rendszerrel készül. Az új helikopter terhelhetősége kétszerese a korábbi RMAX típusénak ( 30kg granulált műtrágya és 32 liter folyékony növényvédőszer). Ezzel a képességgel négy hektárt tud műtrágyával beszórni vagy növényvédő szerrel permetezni újra töltés nélkül.

Yamaha FAZER

Yamaha pilóta nélküli rendszerek az Amerikai Egyesült Államokban

Az Federal Aviation Administration (FAA) 2015-ben megadta az engedélyt a Yamaha RMAX UAV kezelő nélküli repülő kereskedelmi használatára. Az új technológia bevezetésében a Yamahát a University of California (Davis, California) segítette. Az USA-ban tapasztalt növekvő érdeklődésre tekintettel, a közelmúltban bejelentették a Fazer pilóta nélküli repülő forgalmazását. „A Fazer egy harmadik generációs platform, amelyet az R-50 és RMAX alapján fejlesztettek” mondja Brad Anderson a Yamaha Motor U.S.  pilótanélküli repülő rendszer divízió vezetője.

Japánban a farmerek ezeket a helikoptereket permetezésre használják. Anderson szerint az USA-ban ez másként történik. Amikor Észak-Kaliforniában megjelentünk a piacon, akkor nem eszközöket, hanem szolgáltatásokat árultunk. A cég két-háromfős team-eket alkalmaz a gépek üzemeltetéséhez. Az Federal Aviation Administration U.S. speciális engedélye alapján a repülés alatt a kezelőnek kötelező láthatósági kapcsolatot tartani. A repülés alatt a földön minimum két személy tartózkodása szükséges az üzemeltetéshez.

Mostantól Kaliforniában a Napa Valley szőlőtermelő területen működik a szolgálat. A Yamaha társaság együttműködik a szőlészet vezetőségével, annak érdekében, hogy a permetezési igényeket a teljes szezonban ki tudják elégíteni, vagyis a feladat az RMAX és a Fazer helikopterek megfelelő alkalmazása. Ez azt jelenti, hogy nem foglalkozunk a technológia fejlesztésével, hanem arra törekszünk, hogy a szőlészet számára speciális és előnyös szolgáltatást nyújtsunk.

A jelenlegi RMAX és FAZER gépeket csak Yamaha alkalmazottak üzemeltethetik, de a cég igyekszik az új Fazer-R gépek számára engedélyt szerezni, amely lehetővé teszi, hogy szolgáltató társaságok bérvállalkozást végezhessenek velük.

Az új gépek számos különlegességgel rendelkeznek, amelyekkel a hátipermetezést helyettesíteni tudjuk a Napa Valley területeken. A permetezési munkák helikopterrel történő végzése különösen előnyös azokon a nehezen művelhető területeken, ahol a gyalogos permetezés szinte lehetetlen.

Az új gépek számára további potenciális alkalmazási lehetőség nyílik a többi állam gyümölcsöseiben és szőlészeteiben. A Yamaha cég további engedélyeket kíván szerezni az FAA-tól, amelyek lehetővé teszik, hogy jól képzett kezelők használhassák ezeket a gépeket. Ezen felül a cég kiterjeszti szolgáltatásait, beleértve az új gépkezelők képzését.

Mi a helyzet a soros kultúrákkal? Ezek a gépek nem olcsók és a kijuttatható anyagmennyiség messze elmarad a szója és kukorica területek igényétől. A légi felvételek viszont pontosabbak és alkalmasak a folt problémák feltárására. Vagyis a Yamaha rendszer rendelkezik bizonyos előnyös tulajdonságokkal, amelyek által felhasználható a különleges foltok permetezésére.

Az FAA engedélyek beszerzése az új Fazer-R eszközre sajnos időigényes feladat, ezért úgy ítélhető meg, hogy a szövetségi szintű engedélyezés eltarthat egy-két évig. Addig is lassan növelik a szolgáltatási tevékenységüket, minden két hétben permeteznek a Napa régióban.

Annak ellenére, hogy Japánban már több mint két évtizede használják ezeket a légi járműveket, a szolgáltatás Amerikába hozása nem csak engedélyezési problémát jelentett. A Napa völgy területi adottságai teljesen mások, a parcellák kisméretűek, a domboldalak igen meredekek. Ez egy tanulási folyamat volt számukra, aminek eredményeként finomították az általuk ajánlott eljárást és szolgáltatást.

Eltelik még egy kis idő addig, amíg a kukoricaföldek feletti használatra is megfelelő gépeket tudunk ajánlani, a drón technológia számos lehetséges alkalmazásának tanulmányozása viszont addig is nagyon fontos.

Forrás: Willie Vogt, Farm Industry News. YamahaPrecisionAgriculture.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Nagy tömeghez extratartós gumiabroncsot

2024. december 16. 16:10

Legelőször az Alliance VF750/50R26, VF650/65R38 és VF620/70R46 méretek lesznek azonnali hatállyal elérhetők.

Terepre tervezve: újdonság érkezett a John Deere-től

2024. december 12. 16:10

Számos feladat végrehajtása hatékonyabbá válik az új Gator XUV 875M géppel, amely mostantól nagyobb rakodókapacitást, több kényelmet kínál.

Jön az AGROmashEXPO 2025!

2024. december 12. 12:40

2025-ben ismét megnyitja kapuit hazánk legjelentősebb mezőgazdasági eseménye, a 43. AGROmashEXPO kiállítás és vásár.

Megújult szervizháttér az AGRI CS Magyarországnál

2024. december 11. 10:40

A Case IH kizárólagos magyar márkakereskedőjeként az AGRI CS Magyarország Kft. számos jelentős átalakulással fut neki 2025-nek.

MATE: a legkorszerűbb agrárdigitalizációs eszközök elterjedését segítjük

2022. november 18. 10:12

Ma már nem lehet érzésből színvonalas, versenyképes és fenntartható mezőgazdálkodást folytatni, az agrárium ugyanis komoly csúcstechnológiai és tudásintenzív ágazattá vált – mondta Dr. Gyuricza Csaba, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora a Dunapatajon tartott gazdanapon. A MATE, a Közép-Duna Menti Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft. és az Agrárközösség Kft. közös projektjének legfőbb célja is az, hogy 99 településen segítse a legkorszerűbb agrárdigitalizációs eszközök elterjedését.

Önvezető és dróntechnológia járult hozzá az agrárium fejlődéséhez az egyetemi projektben

2024. július 7. 16:10

A gyümölcstermesztésben felmerülő veszélyek – például a fagykár és a jégverés – mérséklésére is sikeres megoldások születtek.

A mezőgazdaságot is szolgálja a Széchenyi István Egyetem új drónlaborja

2021. december 13. 11:07

Idén indult el a győri Széchenyi István Egyetem világon egyedülálló drónirányító és drónadatelemző szakirányú továbbképzése, amelyhez kapcsolódóan oktató-kutató labort alakított ki az intézmény Digitális Fejlesztési Központja az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával Budapesten. A kedden bemutatott fejlesztés a mezőgazdaságot is szolgálja.

Bábolnai Gazdanapok 2019 - kiállítói tájékoztató

2019. augusztus 12. 08:46

2019. szeptember 5-én újra megnyitja kapuit a 32. BÁBOLNAI GAZDANAPOK! Fontos részletekről számolunk be az eseménnyel kapcsolatban.