Gépészet

Yamaha a szőlők felett

Agrofórum Online

Növekvő érdeklődés tapasztalható a kezelő nélküli repülő eszközök mezőgazdasági alkalmazása területén. Az információgyűjtési technológiák fejlődésének eredményeként a farmerek új felhasználási területeket találnak az ilyen eszközök számára. Viszont továbbra is van egy megválaszolandó kérdés, lehet-e használni ezeket az eszközöket másra, mint részletes légi felvételek készítésére? A Yamaha cég megválaszolta e kérdést, amikor a kaliforniai szőlővidéken bemutatta új eszközét, amely a közeljövő hasznos megoldása lehet.

A Yamaha pilóta nélküli rendszerének története

A Yamaha cég hosszútávra visszatekintő tapasztalatokkal rendelkezik a pilóta nélküli repülő rendszerek (Unmanned Aerial Systems, UAS) fejlesztésében és üzemeltetésében. Az R-50 típusjelű gépe 1987-ben készült el és 1991-ben került kereskedelmi forgalomba. Az R-50 helikopter fő-és far rotorral készült, meghajtását egy kétütemű, kéthengeres 98 cm3 –es12 LE teljesítményű motor végezte. Az első változatok gyro-szenzorokkal, a második változatok már a Yamaha Attitude Control Sytem (YACS) automatikus repülési rendszerrel működtek.

Az első gyártmány sikere után a Yamaha 1997-ben elkészítette a második UAS platformját. Az RMAX gép már nagyobb, 246cm3-es motorral és 111,6 kg terhelhetőségű vázszerkezettel készült. A gép képes volt granulált (16kg) és folyékony (16lit) anyag kiszórására egyaránt.

Az 1997-es indulás óta 2500 RMAX helikopter készült, amelyek évente több, mint 1 millió hekár területen (rizs, búza, szója, zöldségfélék) végeztek permetezést. Az RMAX számos előnnyel rendelkezik (nincs talajtaposás, nincs növénysérülés) a hagyományos permetezőgépekkel összehasonlítva. Ezen felül gyorsabb és hatékonyabb, így a felhasználók más műveleteket is végezhetnek a területen. Az RMAX alkalmas műtrágya, növényvédő szer és rovarirtó szer kijuttatására. Megfelelő szenzorokkal felszerelve képes a terület és a növényállomány öntözési, műtrágyázási és egyéb kezelési igényének felmérésére.

Az RMAX működtetéséhez két, a Yamaha által kiképzett kezelő szükséges: egy fő a távirányító pilóta (PIC), a másik a vizuális megfigyelő (VO). A megfigyelő feladata a földi vagy légi akadályok megfigyelése és jelzése a távirányító pilóta számára azért, hogy mindig közvetlen látó kapcsolata legyen a helikopterrel. A két kezelő az üzemelés során folyamatos rádió kapcsolatban van.

A következő gyártmány 2003-ban RMAX Type IIG típusjellel került forgalomba és GPS rendszer, valamint Yamaha Attitude Control System (YACS) repülés irányítási rendszere lehetővé tette a távirányítású működést, stabil repülési jellemzőkkel és szabályzott permetezési képességgel.

A fejlődésben mérföldkőnek bizonyult a 2016-ban bemutatott új UAS platform a FAZER R, amely négyütemű 390cm3-es motorral,  új vázszerkezettel és  modernizált YACS II irányítási rendszerrel készül. Az új helikopter terhelhetősége kétszerese a korábbi RMAX típusénak ( 30kg granulált műtrágya és 32 liter folyékony növényvédőszer). Ezzel a képességgel négy hektárt tud műtrágyával beszórni vagy növényvédő szerrel permetezni újra töltés nélkül.

Yamaha FAZER

Yamaha pilóta nélküli rendszerek az Amerikai Egyesült Államokban

Az Federal Aviation Administration (FAA) 2015-ben megadta az engedélyt a Yamaha RMAX UAV kezelő nélküli repülő kereskedelmi használatára. Az új technológia bevezetésében a Yamahát a University of California (Davis, California) segítette. Az USA-ban tapasztalt növekvő érdeklődésre tekintettel, a közelmúltban bejelentették a Fazer pilóta nélküli repülő forgalmazását. „A Fazer egy harmadik generációs platform, amelyet az R-50 és RMAX alapján fejlesztettek” mondja Brad Anderson a Yamaha Motor U.S.  pilótanélküli repülő rendszer divízió vezetője.

Japánban a farmerek ezeket a helikoptereket permetezésre használják. Anderson szerint az USA-ban ez másként történik. Amikor Észak-Kaliforniában megjelentünk a piacon, akkor nem eszközöket, hanem szolgáltatásokat árultunk. A cég két-háromfős team-eket alkalmaz a gépek üzemeltetéséhez. Az Federal Aviation Administration U.S. speciális engedélye alapján a repülés alatt a kezelőnek kötelező láthatósági kapcsolatot tartani. A repülés alatt a földön minimum két személy tartózkodása szükséges az üzemeltetéshez.

Mostantól Kaliforniában a Napa Valley szőlőtermelő területen működik a szolgálat. A Yamaha társaság együttműködik a szőlészet vezetőségével, annak érdekében, hogy a permetezési igényeket a teljes szezonban ki tudják elégíteni, vagyis a feladat az RMAX és a Fazer helikopterek megfelelő alkalmazása. Ez azt jelenti, hogy nem foglalkozunk a technológia fejlesztésével, hanem arra törekszünk, hogy a szőlészet számára speciális és előnyös szolgáltatást nyújtsunk.

A jelenlegi RMAX és FAZER gépeket csak Yamaha alkalmazottak üzemeltethetik, de a cég igyekszik az új Fazer-R gépek számára engedélyt szerezni, amely lehetővé teszi, hogy szolgáltató társaságok bérvállalkozást végezhessenek velük.

Az új gépek számos különlegességgel rendelkeznek, amelyekkel a hátipermetezést helyettesíteni tudjuk a Napa Valley területeken. A permetezési munkák helikopterrel történő végzése különösen előnyös azokon a nehezen művelhető területeken, ahol a gyalogos permetezés szinte lehetetlen.

Az új gépek számára további potenciális alkalmazási lehetőség nyílik a többi állam gyümölcsöseiben és szőlészeteiben. A Yamaha cég további engedélyeket kíván szerezni az FAA-tól, amelyek lehetővé teszik, hogy jól képzett kezelők használhassák ezeket a gépeket. Ezen felül a cég kiterjeszti szolgáltatásait, beleértve az új gépkezelők képzését.

Mi a helyzet a soros kultúrákkal? Ezek a gépek nem olcsók és a kijuttatható anyagmennyiség messze elmarad a szója és kukorica területek igényétől. A légi felvételek viszont pontosabbak és alkalmasak a folt problémák feltárására. Vagyis a Yamaha rendszer rendelkezik bizonyos előnyös tulajdonságokkal, amelyek által felhasználható a különleges foltok permetezésére.

Az FAA engedélyek beszerzése az új Fazer-R eszközre sajnos időigényes feladat, ezért úgy ítélhető meg, hogy a szövetségi szintű engedélyezés eltarthat egy-két évig. Addig is lassan növelik a szolgáltatási tevékenységüket, minden két hétben permeteznek a Napa régióban.

Annak ellenére, hogy Japánban már több mint két évtizede használják ezeket a légi járműveket, a szolgáltatás Amerikába hozása nem csak engedélyezési problémát jelentett. A Napa völgy területi adottságai teljesen mások, a parcellák kisméretűek, a domboldalak igen meredekek. Ez egy tanulási folyamat volt számukra, aminek eredményeként finomították az általuk ajánlott eljárást és szolgáltatást.

Eltelik még egy kis idő addig, amíg a kukoricaföldek feletti használatra is megfelelő gépeket tudunk ajánlani, a drón technológia számos lehetséges alkalmazásának tanulmányozása viszont addig is nagyon fontos.

Forrás: Willie Vogt, Farm Industry News. YamahaPrecisionAgriculture.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kubota M7004 – A jövő intelligens mezőgazdasági munkatársa

2025. szeptember 30. 15:10

A japán mérnöki precizitás és a digitális megoldások ötvözeteként a Kubota M7004 nem csupán munkagép, hanem megbízható partner a földeken.

Töretlen fejlődés a HORSCH-nál

2025. szeptember 23. 04:55

Új fejlesztésekkel, különleges megoldásokkal készül a németországi gyártó a novemberi Agritechnica kiállításra.

Fliegl Őszi Akció: több mint 50 termék kedvezményes áron

2025. szeptember 10. 09:10

Kedvezményes Fliegl pótkocsik és adapterek 2025. november 1-ig, több mint 50 termék akciós áron, amíg a készlet tart!

Csodálatos téli légifotók - Havas erdők, mezők és legelők madártávlatból

2019. január 12. 14:05

Ha már ilyen sok hó hullott az utóbbi napokban, akkor néhány drónfelvételt is készítettünk a Pilisben.

Nagyvilág Képgaléria

Trendek a szántóföldi növényvédelemben - Agritechnica 2019

2020. március 27. 14:47

Az új technológiai megoldások egy célt szolgálnak, nevezetesen azt, hogy csak annyi szert használjunk amennyi szükséges, olyan pontosan amennyire csak lehet és ilymódon hozzunk létre egy modern integrált növényvédelmi rendszert.

Senki ne vegyen permetező drónt!

2019. március 12. 13:47

A rendezetlen jogszabályi környezet miatt permetezési célra jelenleg tilos drónokat használni. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara – a társszervezetekkel egyetértésben – sürgeti a szükséges szabályozás megteremtését.

Hőkamerás drónnal találták meg az elkóborolt borjút

2024. július 25. 16:10

Egy borjú megszökött és 10 hétig rejtőzködött egy repceföldön, végül drónnal találtak rá, majd elaltatták és úgy szállították el.