Növekvő érdeklődés tapasztalható a kezelő nélküli repülő eszközök mezőgazdasági alkalmazása területén. Az információgyűjtési technológiák fejlődésének eredményeként a farmerek új felhasználási területeket találnak az ilyen eszközök számára. Viszont továbbra is van egy megválaszolandó kérdés, lehet-e használni ezeket az eszközöket másra, mint részletes légi felvételek készítésére? A Yamaha cég megválaszolta e kérdést, amikor a kaliforniai szőlővidéken bemutatta új eszközét, amely a közeljövő hasznos megoldása lehet.
A Yamaha pilóta nélküli rendszerének története
A Yamaha cég hosszútávra visszatekintő tapasztalatokkal rendelkezik a pilóta nélküli repülő rendszerek (Unmanned Aerial Systems, UAS) fejlesztésében és üzemeltetésében. Az R-50 típusjelű gépe 1987-ben készült el és 1991-ben került kereskedelmi forgalomba. Az R-50 helikopter fő-és far rotorral készült, meghajtását egy kétütemű, kéthengeres 98 cm3 –es12 LE teljesítményű motor végezte. Az első változatok gyro-szenzorokkal, a második változatok már a Yamaha Attitude Control Sytem (YACS) automatikus repülési rendszerrel működtek.
Az első gyártmány sikere után a Yamaha 1997-ben elkészítette a második UAS platformját. Az RMAX gép már nagyobb, 246cm3-es motorral és 111,6 kg terhelhetőségű vázszerkezettel készült. A gép képes volt granulált (16kg) és folyékony (16lit) anyag kiszórására egyaránt.
Az 1997-es indulás óta 2500 RMAX helikopter készült, amelyek évente több, mint 1 millió hekár területen (rizs, búza, szója, zöldségfélék) végeztek permetezést. Az RMAX számos előnnyel rendelkezik (nincs talajtaposás, nincs növénysérülés) a hagyományos permetezőgépekkel összehasonlítva. Ezen felül gyorsabb és hatékonyabb, így a felhasználók más műveleteket is végezhetnek a területen. Az RMAX alkalmas műtrágya, növényvédő szer és rovarirtó szer kijuttatására. Megfelelő szenzorokkal felszerelve képes a terület és a növényállomány öntözési, műtrágyázási és egyéb kezelési igényének felmérésére.
Az RMAX működtetéséhez két, a Yamaha által kiképzett kezelő szükséges: egy fő a távirányító pilóta (PIC), a másik a vizuális megfigyelő (VO). A megfigyelő feladata a földi vagy légi akadályok megfigyelése és jelzése a távirányító pilóta számára azért, hogy mindig közvetlen látó kapcsolata legyen a helikopterrel. A két kezelő az üzemelés során folyamatos rádió kapcsolatban van.
A következő gyártmány 2003-ban RMAX Type IIG típusjellel került forgalomba és GPS rendszer, valamint Yamaha Attitude Control System (YACS) repülés irányítási rendszere lehetővé tette a távirányítású működést, stabil repülési jellemzőkkel és szabályzott permetezési képességgel.
A fejlődésben mérföldkőnek bizonyult a 2016-ban bemutatott új UAS platform a FAZER R, amely négyütemű 390cm3-es motorral, új vázszerkezettel és modernizált YACS II irányítási rendszerrel készül. Az új helikopter terhelhetősége kétszerese a korábbi RMAX típusénak ( 30kg granulált műtrágya és 32 liter folyékony növényvédőszer). Ezzel a képességgel négy hektárt tud műtrágyával beszórni vagy növényvédő szerrel permetezni újra töltés nélkül.
Yamaha pilóta nélküli rendszerek az Amerikai Egyesült Államokban
Az Federal Aviation Administration (FAA) 2015-ben megadta az engedélyt a Yamaha RMAX UAV kezelő nélküli repülő kereskedelmi használatára. Az új technológia bevezetésében a Yamahát a University of California (Davis, California) segítette. Az USA-ban tapasztalt növekvő érdeklődésre tekintettel, a közelmúltban bejelentették a Fazer pilóta nélküli repülő forgalmazását. „A Fazer egy harmadik generációs platform, amelyet az R-50 és RMAX alapján fejlesztettek” mondja Brad Anderson a Yamaha Motor U.S. pilótanélküli repülő rendszer divízió vezetője.
Japánban a farmerek ezeket a helikoptereket permetezésre használják. Anderson szerint az USA-ban ez másként történik. Amikor Észak-Kaliforniában megjelentünk a piacon, akkor nem eszközöket, hanem szolgáltatásokat árultunk. A cég két-háromfős team-eket alkalmaz a gépek üzemeltetéséhez. Az Federal Aviation Administration U.S. speciális engedélye alapján a repülés alatt a kezelőnek kötelező láthatósági kapcsolatot tartani. A repülés alatt a földön minimum két személy tartózkodása szükséges az üzemeltetéshez.
Mostantól Kaliforniában a Napa Valley szőlőtermelő területen működik a szolgálat. A Yamaha társaság együttműködik a szőlészet vezetőségével, annak érdekében, hogy a permetezési igényeket a teljes szezonban ki tudják elégíteni, vagyis a feladat az RMAX és a Fazer helikopterek megfelelő alkalmazása. Ez azt jelenti, hogy nem foglalkozunk a technológia fejlesztésével, hanem arra törekszünk, hogy a szőlészet számára speciális és előnyös szolgáltatást nyújtsunk.
A jelenlegi RMAX és FAZER gépeket csak Yamaha alkalmazottak üzemeltethetik, de a cég igyekszik az új Fazer-R gépek számára engedélyt szerezni, amely lehetővé teszi, hogy szolgáltató társaságok bérvállalkozást végezhessenek velük.
Az új gépek számos különlegességgel rendelkeznek, amelyekkel a hátipermetezést helyettesíteni tudjuk a Napa Valley területeken. A permetezési munkák helikopterrel történő végzése különösen előnyös azokon a nehezen művelhető területeken, ahol a gyalogos permetezés szinte lehetetlen.
Az új gépek számára további potenciális alkalmazási lehetőség nyílik a többi állam gyümölcsöseiben és szőlészeteiben. A Yamaha cég további engedélyeket kíván szerezni az FAA-tól, amelyek lehetővé teszik, hogy jól képzett kezelők használhassák ezeket a gépeket. Ezen felül a cég kiterjeszti szolgáltatásait, beleértve az új gépkezelők képzését.
Mi a helyzet a soros kultúrákkal? Ezek a gépek nem olcsók és a kijuttatható anyagmennyiség messze elmarad a szója és kukorica területek igényétől. A légi felvételek viszont pontosabbak és alkalmasak a folt problémák feltárására. Vagyis a Yamaha rendszer rendelkezik bizonyos előnyös tulajdonságokkal, amelyek által felhasználható a különleges foltok permetezésére.
Az FAA engedélyek beszerzése az új Fazer-R eszközre sajnos időigényes feladat, ezért úgy ítélhető meg, hogy a szövetségi szintű engedélyezés eltarthat egy-két évig. Addig is lassan növelik a szolgáltatási tevékenységüket, minden két hétben permeteznek a Napa régióban.
Annak ellenére, hogy Japánban már több mint két évtizede használják ezeket a légi járműveket, a szolgáltatás Amerikába hozása nem csak engedélyezési problémát jelentett. A Napa völgy területi adottságai teljesen mások, a parcellák kisméretűek, a domboldalak igen meredekek. Ez egy tanulási folyamat volt számukra, aminek eredményeként finomították az általuk ajánlott eljárást és szolgáltatást.
Eltelik még egy kis idő addig, amíg a kukoricaföldek feletti használatra is megfelelő gépeket tudunk ajánlani, a drón technológia számos lehetséges alkalmazásának tanulmányozása viszont addig is nagyon fontos.
Forrás: Willie Vogt, Farm Industry News. YamahaPrecisionAgriculture.com