Szőlő-Bor

Borászati gyöngyszemek a Mediterráneum keleti medencéjéből

Agrofórum Online

Az emberek egyre gyakrabban igyekeznek felfedezni a kellemes éghajlatú vidékek kínálta különlegességeket, ahol a történelem ikonikus helyszínei mellett a borkedvelőknek is akadnak újdonságok.

Ciprus – Dionüszosz jókedvű adományai

Ciprus a szőlőtermelés és borászat több ezer éves hagyományait ápolja napjainkban is. A gyöngyszem a ciprusi borászat zászlós hajója a Commandaria édes, zamatos csemegebor, amely már Platón munkáiban is szerepel, mint az Isten által az emberiségnek adott legértékesebb ital.

A modern világfajták mellett a ciprusi termelők fokozatosan térnek vissza az őshonos fajtákra, mint a Palamino vagy a Maratheftiko – persze XXI. századi technológiával –, ellenben a Commandaria esetében minden marad a régiben.

Mit is látunk a hagyományokból? Elsősorban azok tiszteletét és őrzését, így a Commandaria terroir változatlan nagyságban való megtartását, így csak a 14 feljogosított falu termelheti az alapanyagot napjainkban is.

A görög költő, Hésziodosz (Kr. e. 800) leírása szerint „…ha Szíriusz és Orion felérnek az ég közepére,/ s a rózsásujjú Hajnal az Arkturoszra tekinthet,/ akkor kell, Perszész, tőkéről szedni a fürtöt,/ tíz napon és tíz éjjelen át kint hagyni a szabadban,/ öt napig álljon az árnyékban, hatodik nap edénybe/ csorgasd át Dionüszosz jókedvű adományát”.

A ciprusi bortörvényben meghatározott falvakban ennek megfelelően – döntően idős, hagyományos fekete ruhába öltözött férfiak és nők hajlongva szedik a szemeket; majd jön az aszalás 10 nap és 10 éjszaka. Ezt követően 5 napig letakarva szárítják. A szőlőkben ma már kistraktorokat látunk, de időnként feltűnnek az öszvérek is.

A felfogás hasonlít a tokajira, de itt nincs botrítisz.

Csak a két őshonos fajtát, a fehér Xynesterit és a kék Mavrot használhatják, más fajtákkal – még kísérleti szinten sem – keverhetik össze. Mindenhol visszautalnak a lovagrendekre, ahol XII. században „rendelték el” törvényileg az ital készítését, még pedig a főparancsnok (commander) közvetlen utasítására.

Érdekes megemlíteni, hogy a ciprusiak a Commandariát történelmileg az eredetmeghatározás úttörőjének tekintik, és ez a különleges minőségű ital a 2004-es EU-csatlakozás óta védettséget élvez.

Az, hogy már a keresztes vitézek és maga Oroszlánszívű Richárd is a Commandaria fogyasztója volt 1191-ben, útban a Szentföld felé, amikor a vihar a tengerről Limasszol kikötőjébe kényszerítette, komoly történelmi alapokat adott a bornak.

Már akkor is kezdetleges falusi manufaktúrákban, fapréseken nyomták át a magas cukortartalmú szőlőket, ahol a mustok elérik a 21-23 Baume-fokot. A lassú és spontán erjedés végén a Commandaria alkoholfokát 15%-ra állítják be és a cukortartalom könnyen eléri a 200-250 g/l értéket. Az érlelés minimum három évig tart fahordókban. A különleges minőséget és ennek megfelelően magas árat képviselő házasítások (Centurion) akár több évtizedet is megért tételeket rejtenek magukban.

A borban fantasztikus ízkavalkád jelenik meg, felsejlik a dió, a barack, a füge illata a különlegesen finom ciprusi mézzel a háttérben. Maradandó és karakteres a mazsola zamata, amelyhez egy kis pörköltkávé-íz vegyül, de a tokajira jellemző birsalmasajt-tónus is jelen van a palettán.

Ciprus történelme nagyon változatos. Nemcsak az angol és francia keresztes lovagok jártak arra, de a luzitánok dinasztiái és a velencei uralkodók is, majd az oszmán birodalom nyomta rá a bélyegét a szigetországra. A 400 éves török elnyomás sem pusztította ki a szőlőket, s az angolok bejövetele után újra elkezdett virágozni a termelés. Sok angol katona teljesített szolgálatot ott, s hazatértük után vevői maradtak a Commandariának és más ciprusi boroknak.

A ciprusi sherry is nagyon népszerű volt az angol, holland piacon, mely elnevezést – spanyol nyomásra – meg kellett változtatni Emva creamre, mely változatlan technológiai, ún. solera-módszerrel készül, s vezető export cikk a hagyományos Commandaria mellett.

A Ciprusi Köztársaság 1960 óta létezik, s 1974 óta van a sziget északi 1/3-a török megszállás alatt. Ma már csak Nicosia az egyetlen kettéosztott főváros a világban. A Commandaria készítése a görög területen folyik. Az északi török területen van némi asztalibor-készítés és csemegeszőlő-termelés. A legismertebb fajta a hatalmas fürtű Veriko, feltételezés szerint az angol „very good” azaz a „nagyon jó” ítélet lokális változata.

A Commandaria mellett a fogyasztói igények kielégítésére mintegy 20 évvel ezelőtt a fiatal, feltörekvő szőlész-borász generáció elkezdte a „világfajták” – amelyek döntően franciák – telepítését és forgalmazását. 2004-ben Ciprus is EU-tag lett, s a tradicionális angol piac mellett Németország lett az egyik fő importőr, Chardonnay, Shiraz és a Cabernet sauvignon zárkózott fel az újraaktivált fehér Sprurtiko és az Ofthalmo mellé.

Libanon – a háborúk és borok földje

Libanon sok történelmi látnivalót kínál Bejrutban, Bübloszban és Baalbekben. Sajnos háborúk dúlják az országot pedig, hogy Angela Muirt, a híres angol MW-t (Master of Wine) idézzem: „Make Wine Not War!” – tehát a háborúk helyett inkább bort készítsünk. (John Lennon kissé más megfogalmazásban foglalt állást annak idején.)

Libanon hegyei nagyon alkalmasak szőlőtermesztésre és kitűnő borokat tudnak produkálni. A helyszínen járva a Ksara pincészetet nem szabad kihagyni és a francia befektetők chateau helyreállítási programjai nagyon szép tételeket tudnak bemutatni. A Ksara pincészetet a Bekaa völgyében 1857-ben alapították jezsuita szerzetesek. Ma Libanon leglátogatottabb pincészete, évi 70.000 látogatóval. A kibocsátásuk 3 millió palack évente, nagyon sok nemzetközi elismeréssel és fogyasztói kereslettel.

Mi a titkuk? A kedvező földrajzi és éghajlati viszonyok. A szőlők 1000 méter magasan helyezkednek el, a vízellátás az Anti-Libanon hegységből bőven biztosított. A meszes, agyagos mészkő talajok – ahol mindig bőven vannak kövek – jó vízháztartást biztosítanak. A mediterrán mikroklimatikus körülmények nagyon kedvezőek, a forró nyarakat kiegyenlítik a hűvös éjszakák. A borsor nagyon választékos: Chardonnay, Blanc de Blancs, Blanc de L’Observatoir, Rose de Ksara, és néhány kiemelkedő vörös: Cuvée Illéme Millénaire, Cuvée De Printemps, Reserve du Couvent.

A Chateau de Marsyas a közeli Kefraya faluban van, ahol már az ókori római időkben ismert volt a szőlő. Maga a pincészet neve Marsyas a Bekaa völgye ógörögül. A tulajdonosok szírek és Szíriában hátrahagytak egy birtokot Bargylusban. A Saade testvérek palettáján Chardonnay, Cabernet sauvignon, Syrah és Mourvedre borok szerepelnek.

Zahle városában, illetve annak közelében a Ksara pincészet mellett van a nagyon kicsi, de modern családi pincészet – majdnem mikrovinifikáció – a Chateau St. Thomas, ahol az őshonos fajtából állítják elő az Obeidy márkát.

A szőlők a hegyek gyönyörű lejtőin helyezkednek el és a Chateau Kefraya feledhetetlen élményt nyújt környezetével és borválasztékával. Szinte minden nemzetközi megjelenésen ott vannak.

Arra járva ígéretes benyomást tett az egyik legrégibb pince a Chtaura völgyben a The Domain des Tourelles Winery, ahol éppen tulajdonosváltás zajlott, de ígéret szerint a hagyományokon alapuló modern pincét fognak kifejleszteni.

Izrael – a világ legősibb borvidéke

Izrael nemcsak a történelmi múltja miatt egy gyöngyszem a térségben, hanem az ősi időkre visszanyúló szőlészeti és borászati gyökerei miatt is.

Már i. e. 8000-re nyúlnak vissza azok a szőlőmag-leletek, amelyek bizonyítják ennek a kultúrának az ősi jelenlétét.

Nagyjából i.e. 5000-re teszik az első szőlők megjelenését a Kánaánban, és i.e. 2000-ből származnak az első írásos feljegyzések arról, hogy Noé a Vízözön után szőlőt telepített.

Noé pedig földmívelő kezde lenni, és szőlőt ülteté” – Mózes I. 9:20 – idézzük a Bibliát.

Ebből az időből származnak azok a képes megjelenítések, ahol a kémek óriási szőlőfürtöket cipelő embereket fedeznek fel a kánaáni kertekben, bizonyítva a paradicsomi állapotokat. Izraelben manapság mindenhol láthatjuk ezeket a szimbólumokat a turista irodák jelvényeiben.

A történelem menetében egy nagy ugrással 1882-ben járunk, amikor Edmund De Rothschild báró a Karmel hegyen megalapítja az első alapgazdaságot. (Egyébként Rothschild báró és leszármazottjai a tulajdonosok a Chateau Lafite világhírű szőlészeti és borászati fellegvárban, Franciaországban.)

Száz évvel később, 1980-ban minőségi forradalom kezdődik Izraelben, s így lesz a világ legősibb borvidékéből a világ egyik termesztés- és öntözéstechnikában és borászati technológiában is élenjáró országává.

Nemcsak a legdinamikusabban fejlődő bortermelő terület a Kelet-Mediterráneumban, hanem a presztízst jelentő Michelin csillagos éttermek állandó beszállítójává válik.

1983-ban alapítják meg a Golan Heights Winery-t a fennsíkon, amely azóta is az izraeli szőlőtermelés és borászat „zászlóshajója”. 1990-2000 óta gombamód szaporodnak a családi, kisméretű borászatok a legfejlettebb technológiával.

Mindehhez hozzájárul a magasszintű és nagyon tudatos tudományos kutatás és fejlesztés, ami meteorológiai állomások rendszerének kiépítését a Golán-fennsíkon, csepegtető öntözési rendszerek kialakítását nagy területeken, illetve kísérleti ültetvények telepítését a Negev-sivatagban foglalja magába. Izrael sikeresen exportálja a technikai vívmányokat Kaliforniától kezdve Dél-Afrikán át Dél-Amerika szőlő- és borbirtokaira.

Az ország szerencsés klimatikus feltételeket élvez a hosszú forró nyarakkal és a rövid, csapadékos telekkel. A talajviszonyok is változatosak, vulkáni talajok északon, a tengerparton terra rossa, míg a hegyvidékeken mészkő, délen pedig homok- és anyagtalajok biztosítják a kedvező feltételeket.

A borvidékek: Samson és Shamron a tengerparton, magasabban hűvösebb klímában Felső-Galilea, a Golan-fennsík a Júdeai hegységben és a kísérleti ültetvények a Negeven, ahol a jelszó „élettel töltsd meg a sivatagot!”.

Izrael összes szőlőtermelő területe 5.500 ha, ahol a szüret július végétől november elejéig tart. A fajták széles választéka áll rendelkezésre. A Carignan és a Colombard egy kicsit a múltat idézik a tömegtermelés céljaival, míg az előre törő világfajták már a minőségi váltást mutatják az utóbbi évtizedekben.

A közlemények szerint kifejezetten őshonos szőlőfajtáról nem tudnak, de vannak izraeli nemesítések, mint az Argomon.

A UC Davis (University of California) és az izraeli nemesítők közös munkájának eredménye az Esmerald Rizling, ami viszont csak Izraelben lett sikeres. A Muscat of Alexandria itt is, mint máshol a Kelet-Mediterráneumban, nagyon elterjedt, kedvelt csemegeszőlő. Magyar utazók még Egyiptomban is találkozhattak a fajtával korábbi tanulmányútjaik során. Az apró szemű, de igen ízletes szőlőt nemcsak asztali szőlőként, de borszőlőként is használják, sőt Izraelben (is) kitűnő minőségű aszalványokat, mazsolát készítenek belőle.

Az 1990-ben beindult intenzív fejlesztés eredményeként ma 35 ún. „üzemi méretű” pincészet működik, amelyek minimum 50 tonna szőlőt dolgoznak fel, ugyanakkor egyre több családi mikrovinifikációt folytató lelkes amatőr is készít borokat. A borfogyasztás 4,0-4,5 l/fő évente növekvő tendenciával. Érdekes módon a korábbi fehér/vörös arány teljesen megfordult a vörös borok javára (70%).

A nagy pincészetek közül a legnépszerűbbek: Carmel, Golan Heights Winery, Barkon-Segal, Yarden, Tishbi, Galil Mountains, Tabor és a Dalton – a teljesség igénye nélkül.

A kézműves családi pincék közül a Flam Winery ért el olyan nemzetközi sikereket, hogy a neves borguru Hugh Johnson is megemlíti a „Pocket Wine Book”-ban, mint látogatásra ajánlott pincét. Ugyanakkor a nagy borkritikus Robert Parker is dicsérő szavakkal illeti nemcsak ezt a kis pincét, hanem a nagyokat is. Az exportban vezető USA, de Európa is sok látogatót küld a Szentföldre, de egyre növekvő az orosz, ukrán és lengyel jelenlét is, mint ahogy sok magyar is él az országban és vonzza a látogatókat.

Az ismert szőlőfajták mellé hadd emeljünk ki néhány olyan fajtát, amelyik teret tudott nyerni a piacon: Nebbiolo, Sangiovese, Viogner, Gamay Noir, Touriga Nacional és a Muscat Canelli.

A magyar piacon is jelen vannak az izraeli borok, elsősorban a különlegességeket kínáló, főleg az itt élő ex-patriótákat kiszolgáló szakboltok.

Kínálatukban megtalálhatók a Yarden (héberül a Jordán folyó) pincészet borai, de a vezető Golan Heights Winery is bemutatja a közönségnek a Chardonnay-t, Merlot-t, de akár a Viognier-t is.

Az izraeli borászat bemutatása nem lenne teljes a kóser borok említése nélkül. A héber szó jelentése magyarul: megfelelő, alkalmas, tetsző. Így az adott termék – esetünkben a bor – rituális alkalmasságát jelző kifejezés a zsidó vallásban és a szokásrendszerben.

Korábbi látogatásaink során a Carmel pincészetben találkoztunk kóser borokkal, de az érdekesség kedvéért kellene megemlíteni, hogy Magyarországon is készülnek kóser borok, amelyek – a rabbinátus igazolásával – akár Izraelben, de Brooklynban is a fogyasztók asztalára kerülhetnek.

A szabályok egyike, hogy a szőlőben 4 évesnél fiatalabb tőkéről nem szüretelnek, és minden 7. évben parlagon kell hagyni a területet. A művelés és a szüret is csak az előírásoknak megfelelő körülmények között (személyzet, edények, tisztaság a rabbinátus szemléje mellett) mehet végbe.

A rabbinak a felügyeletért és a tanúsítvány kiadásáért a termelő és a forgalmazó tized formájában fizetséggel tartozik.

A kóser boroknak változatai is vannak, a melegítéssel (pasztörizálással) készített Mevushal borok. A Peszáh (Húsvét) ünnepére külön készített borok a „Passover” megjelölést is a címkén hordozzák.

*

A cikkben megnevezett borászatok meglátogatása vagy boraiknak a magyar piacon való kóstolása tovább szélesítheti a borász szakemberek és a borkedvelők ismereteit.

Az illusztrációk forrása az internet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A bor nem akar tovább forrni? Ezzel indítható újra!

2025. november 20. 08:10

A megakadt erjedés nem a világ vége: ha tudjuk, miért állt le a folyamat, a bor legtöbbször biztonságosan megmenthető.

Mit kérjen, ha nem ismeri a borlapot? Így lesz könnyű a választás

2025. november 15. 08:10

A borrendelés gyakran feszültséggel jár, pedig néhány szabályt követve magabiztosan eligazodhatunk bármelyik étterem borlapján.

A vulkánok íze a poharunkban: tűzben született borok titka

2025. október 23. 11:10

A vulkanikus talajból születő borok a föld energiáját hordozzák – mélyek, tüzesek és utánozhatatlanul magyarok.

Palackba zárt marketing: amikor a bor külseje dönt helyettünk

2025. október 19. 14:10

Forma, szín, címke, kupak: a borospalack minden részlete üzen a vásárlónak. De vajon mennyire hagyjuk magunkat befolyásolni?

Elfogadta az Országgyűlés az új bortörvényt - csökken az adminisztráció

2020. december 26. 04:36

A törvény célja a magyarországi szőlő-bor ágazat hatékonyságának, fenntarthatóságának és jövedelmezőségének javítása.

Változik a bor íze a klímaváltozás miatt

2019. október 13. 09:57

A 2018-as év az aszály ellenére kiváló évjárat volt a német bor számára. Az éghajlat melegedésével azonban a rizling, a Németország leghíresebb borának íze kezd megváltozni.

Szőlészek, borászok figyelem! Az ágazatot érintő jogszabályi aktualitásokról

2023. december 7. 13:40

,,A mezőgazdaság és a szőlő- és borágazat helyzete” téma köré rendeződött a XIV. Márton-napi újbor Ünnep Soltvadkerten. A rendezvényen, melyet a Kunsági borvidék szívében rendeztek meg, részt vett Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára, aki nagy mélységekbe merülve taglalta az ágazatot érintő változásokat.

Korábban termesztettek borszőlőfajtát, mint étkezési célút

2023. március 24. 14:51

A világ egyik legrangosabb tudományos folyóiratában, a Science magazinban közölt eredmények egészen új megvilágításba helyezik a szőlő kultúrevolúcióját.