Táj-Tér-Kép

Miért sajátos tájvédelmi és vidékfejlesztési eszköz, lehetőség a natúrpark?

Agrofórum Online

A natúrparkok III. Kárpát-medencei találkozója adta számunkra az apropót a natúrparkok nyújtotta lehetőségek áttekintéséhez. A konferencia keretében az előadók ismertették a natúrparkok helyi közösségek számára nyújtotta lehetőségeit, előnyeit, a natúrparkok hazai jogrendbe ágyazottságát és európai példákat láthattunk, valamint bemutatták a nemzetközi „Landcare” programot, ami támogatást biztosít a natúrparki kezdeményezéseknek.

A natúrparkok – sajátos, a táji értékeken és a helyi közösségek aktivizálásán alapuló – mára rendkívül népszerűvé vált kezdeményezések. Egyediségük annak köszönhető, hogy a jellemző természetvédelmi és területfejlesztési gyakorlattal szemben, amelyek általában „top-down”, állami, felülről jövő kezdeményezések, a natúrparkok szigorúan alulról jövő kezdeményezések, helyi önkormányzatok, vállalkozások, civil szervezetek együttműködésén alapulnak. A hazai natúrparkok nemzetközi trendekbe illeszkednek, hiszen napjainkban mintegy 900 regionális natúrpark található Európában, amelyek 22 európai országban az EU 27 tagállama területének 8%-át fedik le. A nemzetközi trendek ellenére a natúrparkok hazánkban rendelkeznek a legerősebb jogi alappal, hiszen kormányrendelet szabályozza létesítésüket és működési kereteiket. Magyarországon mára már 17 natúrpark működik.

A natúrparkok nem tévesztendők össze a nemzeti parkokkal, hiszen azok az állami természet- és tájvédelem megjelenítői. Bár a natúrparkok definíciója megtalálható a természetvédelmi törvényben, amely szerint a natúrpark „a helyi közösségek (önkormányzatok, társadalmi szervezetek, gazdálkodó szervezetek és az érintett lakosság) összefogása eredményeként létrejövő, a táji, természeti és kulturális értékek megőrzésén és fenntartható hasznosításán alapuló terület- és vidékfejlesztési célok megvalósulását is támogató, meghatározott területre vonatkozó együttműködés…”.

A natúrparkok az úgynevezett négypilléres modell alapján működnek, amelyek meghatározzák fő céljaikat (https://naturparkok.hu):

  1. pillér – A természeti, táji és kulturális örökség megőrzése;
  2. pillér – Környezeti nevelés, szemléletformálás, tájidentitás erősítése;
  3. pillér – Fenntartható térségfejlesztés;
  4. pillér – Fenntartható ökoturizmus és rekreáció.

A különböző natúrparkoknál természetesen a helyi adottságok különbözősége miatt az egyes célterületek más-más súllyal jelennek meg, például egészen más célokat fogalmaznak meg a Szigetközben, a Tápió-vidékén vagy a Pilisi Sziklák natúrparkban.

Annak érdekében, hogy a településtervezésben is hangsúlyosabban megjelenhessen a natúrparkok koncepciója több megyei területrendezési tervbe egyedi megyei övezetként bekerült a natúrpark. Itt példaként kiemeljük a Komárom-Esztergom megye területrendezési tervét, amelyben a 10. § (1) szerint „A natúrpark – szelíd turizmusfejlesztés egyedi övezetei” a következők:

 a) Gerecse Natúrpark,

 b) Bakonyalja Natúrpark (tervezett),

 c) Vértesi Natúrpark,

 d) Pilisi Sziklák Natúrpark.

Az egyedi övezethez kapcsolódóan a megyei terv kiemeli, hogy „a településfejlesztési koncepciót, valamint az integrált településfejlesztési stratégiát a natúrpark fejlesztési dokumentumaival összhangban kell elkészíteni és a célrendszer meghatározásakor kiemelten kell foglalkozni

a) a helyi természeti és kulturális örökség megőrzésével és szemléletformálással,

b) a helyi termék-előállítás fejlesztésének lehetőségeivel és

c) a táji, természeti és kulturális értékekre alapozott turizmusfejlesztés lehetőségeivel.”

(3) Az övezet által érintett települések településszerkezeti terveiben olyan területfelhasználást kell kijelölni, mely összhangban van a tájjelleggel, az arculati kézikönyvekkel, a megőrző-fejlesztő használattal és a természeti értékek védelmével.

(4) Településrendezési eszközök készítése és módosítása során biztosítani kell a táj harmóniájára építő turisztikai és rekreációs kínálat folytonosságát és egymásra épülését.” ( Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés, 2020)

1. ábra: Komárom-Esztergom megyei területrendezési terv, natúrparki övezetei (https://www.kemoh.hu/cikk_kepek/pdf/TT/mtrt/2020/3.13naturpark-szelid_turizmusfejlesztes.pdf)

Azonban finanszírozást nem jelent ez a jogszabályi megalapozottság, a natúrparkokat a létrehozó önkormányzatok, szervezetek tartják fenn. A natúrparkokat működtető egyesületek források szerzése érdekében általában aktív pályázási gyakorlatot folytatnak, természetvédelmi, turisztikai fejlesztési forrásokat igyekeznek szerezni, és általában széleskörű térségi összefogás keretében menedzselni.

2. ábra: A Vízparti Élet Háza Természetvédelmi Oktatóközpont fogadótere Farmoson, amely a Tápió Natúrpark egy központjának tekinthető. A fali festmény a natúrpark térségét ábrázolja, és jól szemlélteti, hogy a térség természetes ökoszisztémáinak alakításában, létrehozásában a vízfolyások rendszere meghatározó. (Fotó: Filepné Kovács Krisztina)
 

A natúrparkok létesítése nemcsak turisztikai célokat szolgál, a természeti értékek védelme mellett, vagy azt segítendő, fontos cél a helyi közösség fejlesztése, helyi kötődésének, identitásának erősítése. Így fontos célként jelenhet meg a hagyományos gazdálkodás erősítése, helyi, egyedi termékek készítése, promóciója, a kulturális, történelmi hagyományokon alapuló attrakciófejlesztés.

3. ábra: Kékbegy tanösvény bejárata, amely a farmosi Nagy-nádas élővilágát mutatja be a Tápió Natúrparkban (Fotó: Filepné Kovács Krisztina)

A natúrparkok III. Kárpát-medencei találkozója során részletesebben is betekinthettünk a Landcare Europe programba. A Landcare kifejezés leginkább a tájgondozás szóval fordítható.

A Landcare Europe egy ernyőszervezet, amely a következő célterületeken fejti ki tevékenységét:

  • „A gazdálkodók, földhasználók, politikai döntéshozók, környezetvédők és közösségek közötti együttműködés biztosítása.
  • A biológiai sokféleség és az ellenálló ökoszisztémák helyreállítása a Natura 2000 területeken és más védett területeken belül és kívül.
  • A közvélemény figyelmének felhívása a fenntartható gazdálkodási gyakorlatokra, amelyek egészséges élelmiszert, valamint egyéb közjavakat és ökoszisztéma-szolgáltatásokat biztosítanak.
  • A jó gyakorlaton alapuló mezőgazdasági intézkedések kidolgozása, amelyek védik a közjavakat, a biológiai sokféleséget, a vizet, a talajt és a klímát” (https://www.landcare-europe.org/).

Mindezekkel a tevékenységekkel igyekeznek az Európai Unió környezetvédelmi szemléletű politikáihoz, céljaihoz hozzájárulni így az alábbi stratégiákhoz:

  • EU Biodiverzitás Stratégia 2030
  • Közös Agrárpolitika (CAP)
  • Víz Keretirányelv (WFD)
  • EU Talaj Stratégia 2030
  • Európai Zöld Megállapodás 2050
  • Klímaadaptációs Stratégia
  • A Szántóföldtől az asztalig Stratégia
  • Természet-helyreállítási jogszabály

A nemzetközi ernyőszervezet céljaihoz kiválóan illeszkednek a hazai natúrparkok céljai. A natúrpark rendkívül népszerű kezdeményezéssé vált hazánkban, ami azért nagyon fontos, hiszen tájaink védelme nem képzelhető el a helyi közösségek aktív részvétele nélkül, emiatt az ilyen alulról jövő kezdeményezések támogatása kiemelten fontos a jövőben.

Felhasznált források:

Magyar Natúrpark Szövetség honlapja: https://naturparkok.hu/

A natúrparkok III. Kárpát-medencei találkozója konferencián elhangzott előadások

Landcare Europe honlapja: https://www.landcare-europe.org/

Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés 6/2020. (VI. 25.) Önkormányzati Rendelete Komárom-Esztergom Megyei Területrendezési Tervéről: http://www.kemoh.hu/cikk_kepek/pdf/TT/mtrt/2020/6_2020_KEM_TrT_teruletrendezesi_szabalyzat.pdf

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Hogyan szervezzünk vándortábort? - Egy tájépítész javaslatai

2024. július 19. 05:40

A vándortábornak nincs egy egzakt definíciója, ennek ellenére, mindegyik megfogalmazás említi a természetben való hosszabb, szabadidős időtöltést, valamint valamilyen módon utal arra, hogy csoportos tevékenységről van szó.

Hogy harcoljunk a klímaváltozás hatásaival? - Jó példaként Bécs Aspern-Seestadt városrészt mutatjuk

2024. április 5. 05:40

A szakemberek felismerték, hogy a klímaváltozás hatásai mérsékelhetők a megfelelő intézkedésekkel, mint a csapadékvíz-visszatartás. Aspern-Seestadt Bécs egy új városrésze, ahol nagy hangsúlyt fektetnek a klímaváltozás hatásainak mérséklésére.

Kaphat-e zöld utat a Budai Zöld Öv? – II. rész.

2024. március 20. 05:40

A települések nagymértékű, intenzív növekedésének szabályozása érdekében elengedhetetlen a meglévő, a fővárost az agglomerációval összekötő értékes zöld folyosók, ékek feltárása és értékelése.

Kaphat-e zöld utat a Budai Zöld Öv? – I. rész

2024. március 10. 05:40

Napjainkban számos európai ország nagyvárosai körül alakult ki a városok külső részén, az agglomeráció és a nagyváros határán tudatos várostervezés révén zöldgyűrű, zöldsáv.

Megalakult a Nemzeti Agrár-tanácsadási Bizottság

2019. július 3. 07:46

A legfontosabb feladat, hogy az új információk minél hamarabb a gazdák rendelkezésére álljanak.

A termelőkre fordítanák a megmaradt vidékfejlesztési forrásokat

2020. május 5. 08:47

A Közös Agrárpolitika (KAP) szabályok fokozott rugalmasságának célja a gazdálkodók és a nemzeti közigazgatás adminisztratív terheinek enyhítése.

Idáig 435,7 milliárd forintot fizettek ki a Vidékfejlesztési Programban

2019. június 18. 09:03

A legjelentősebb tétel az agrár-környezetgazdálkodási kifizetéseké, amelyek már csaknem 58 százalékban teljesültek, meghaladva a 118 milliárd forintot.

Több helyen is módosult a VP-ÖKO pályázati felhívás

2018. június 4. 08:37

A módosított felhívás 2018. május 30-án jelent meg és számos ponton változtatja meg a pályázat keretei között támogatást nyert gazdálkodók kötelezettségeit.