Életmód, gasztronómia

Komoly bajba kerülhet a pálinkaszektor

napi.hu

A háború okozta gazdasági válság komoly kihívás elé állítja a hazai pálinkakészítőket. A korábbi ukrán beszerzési piacok szinte teljesen megszűntek, a nyugat-európai szállítók pedig drasztikusan emelték az árakat. A pálinka ára emelkedni fog, az a kérdés, hogy mennyit bír el a piac - írja a napi.hu.

Az utóbbi évek tendenciái nem változtak, a karácsony előtti időszak kiemelkedő a pálinka értékesítés terén, általában az éves forgalom 30 százalékát adja. Évek óta az a terv, hogy egy államilag támogatott országos marketingakció segítse elő a kiegyensúlyozottabb fogyasztást és ezáltal kialakulhatna egy tervezhetőbb, kiszámíthatóbb piaci kereslet

– mondta el a Napi.hu megkeresésére Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke.

A szinte minden piaci szereplőt nehéz helyzetbe hozó inflációs válság hatásai a pálinkák árában is megjelennek majd. A pálinkás üvegek importjának jelentős része az ukrán piacról valósult meg. A háború kitörése óta ez teljesen megszűnt. A megnövekedett keresletre a német és olasz piacok drasztikus árnövekedéssel válaszoltak, az üvegek beszerzési árai legalább 50 százalékkal nőttek, ám vannak olyan készletek, ahol a beszerzési ár a duplájára emelkedett. Magyarországon, Orosházán állítanak elő ilyen üvegeket, de a hazai gyártó kapacitása egyedül nem bírja el a megnövekedett igényeket.

Mindenképpen drágulnak a pálinkák, de mekkora növekedést bír el a piac?

A Pálinka Nemzeti Tanács elnöke szerint elengedhetetlen, hogy az inflációs hatások miatt a termelők árat emeljenek.

Ha csak a gazdasági számításokat vennénk figyelembe, egy 40 százalékos áremelkedést kellene megvalósítani, de ilyen esetekben számos más tényezőt is figyelembe kell venni

– mondta Mihályi László. Meglátása szerint a legfontosabb az lenne, hogy ebben az átmeneti időszakban se csökkenjen a pálinkák iránti kereslet.

2023 célkitűzései: túlélni, megmaradni és fejleszteni

A pálinkaszektor szereplői nehéz évre számítanak, 2023-ban. Most nem jó hírek érkeznek a vendéglátóhelyeket üzemeltetők részéről sem, egy részük a megemelkedett energiaárak és az élelmiszertermékek inflációja miatt kénytelen bezárni vagy átmeneti időre szüneteltetni a tevékenységét. Ez érinti a pálinka termelőket is, hiszen komoly mennyiségben értékesítenek vagy értékesítenének panzióknak, szállodáknak és éttermeknek. Nincs más lehetőség, mint cselekedni kell – mondta Mihályi László.

Már elkezdődtek a tárgyalások az Agrármarketing Centrum vezetőivel, amely során közös népszerűsítő akciók segítenék az ágazat szereplőinek ismertségét, megjelenését kampányokban és különböző rendezvényeken. A Pálinka Nemzeti Tanács szeretné elérni azt is, hogy a hazai fejlesztési források segítsék a jövőben az ágazatban tevékenykedő vállalkozások versenyhelyzetének javulását.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Bioforradalom küszöbén: szárnyal a kereslet, bírják-e a hazai gazdák?

2025. július 21. 08:10

Rekord ütemben nő a bioélelmiszer-forgalom, csökken a biofelár, de a gazdáknak az átállás még mindig komoly kihívás.

Mi legyen a barackkal? Tippek a kajszi otthoni feldolgozásához

2025. július 12. 16:10

A friss barack gyorsan romlik, de szerencsére sokoldalú gyümölcs: mutatjuk, hogyan és mire dolgozhatjuk fel a nyár egyik legnépszerűbb termését.

5 ok, amiért a levendula nélkülözhetetlen otthon

2025. július 3. 16:10

A levendula nem csak illatos virág: nyugtat, szépít, fűszerez, és molyűzőként is működik – valódi kincs a háztartásban és a kertben is.

Diéta alatt is lehet gyümölcsöt enni – mutatjuk, hogyan

2025. június 30. 16:10

Nem minden gyümölcs emeli meg hirtelen a vércukorszintet – mutatjuk, melyeket és hogyan fogyassza IR vagy diéta mellett is biztonsággal!

2023 az állattenyésztők éve lehet?

2023. május 11. 14:31

Jó termés esetén várhatóan már nem nő tovább az élelmiszer-vásárlás terhe.

Még mindig a cukor drágulása a legdrámaibb

2024. április 19. 09:10

2024. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

750 család karácsonyát teszi szebbé a Lidl Adventi Meglepetés kampánya

2019. december 21. 05:51

A Lidl Magyarország szívügyének tekinti a társadalmi felelősségvállalást, ezért kiemelten fontos számára a magyar családok támogatása, a rászorulók segítése.

Az agrárinnováció társadalmi konszenzussal kezdődik

2018. december 3. 09:36

A precíziós nemesítés innovatív, versenyképes és biztonságos eszközt nyújt a magyar mezőgazdaság produktivitásának növeléséhez, a magyar gazdák termésátlagainak szignifikáns javításához.