Agrárgazdaság

Az Unilever szerint az árak emelkedése idén is folytatódik

Agrofórum Online

Az Unilever Plc közölte, hogy továbbra is emeli csomagolt élelmiszerei árát, hogy ellensúlyozza az emelkedő ráfordítási költségeket, és enyhítse ezeket az emeléseket 2023 második felében.

A londoni székhelyű vállalat, amely többek között a Marmite élesztőkivonat alapú, többnyire pirítósra kent krémet és a Ben & Jerry’s fagylaltot készíti, a költséginfláció folytatódására számít 2023-ban is, és az első félévi nettó anyaginflációt mintegy 1,5 milliárd euróra prognosztizálja.

A csomagolt árucikkek iparága az elmúlt évben megemelte az árakat, hogy megbirkózzon a kakaótól és a napraforgóolajtól a búzáig terjedő termékek árának növekedésével. Az iparág még küzdött a COVID-korszak ellátási láncának problémáival és a nyersanyag-kiadásokkal, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát, tovább emelve az energia és más nyersanyagok árait.

Ami az általunk tapasztalt infláció fedezetét illeti, jelenleg a teljes költséginfláció 75%-ánál tartunk – mondta Graeme Pitkethly pénzügyi igazgató. Ennek 100% fölé kell mennie ahhoz, hogy javítsuk a bruttó árrésünket.

Bertolli termékek (fotó: instagram.com/bertollinl/)

Az élelmiszeriparban jelentős pozíciókkal rendelkező vállalat szerint az áremelések a második félévben is folytatódnak, de ez alacsonyabb ütemű lesz. „Valószínűleg túl vagyunk az infláció csúcsán, de még nem a csúcsárazáson” – mondta Pitkethly. Az alapár-növekedés a negyedik negyedévben rekord 13,3%-os volt.

Az Unileverhez tartozik a világ egyik vezető fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó vállalata. Összesen csaknem 400 márka termékeit értékesítik több mint 190 országban. Napról napra 2,5 milliárd ember használja a cég termékeit. A világ 50 legnagyobb márkája közül 13 az Unilever termék portfóliójába tartozik. A cég árbevételének csaknem negyven százaléka az élelmiszeriparból származik. Főleg a főzéshez használatos termékeket gyártanak, például szószokat, olajokat és margarinokat, de fagylaltok és italok is szerepelnek a cég portfóliójában. Többek között a Bertolli, a Rama, a Magnum, a Carte d’Or, a Solero, a Lipton, a Hellmann’s és a Ben & Jerry’s márkák is a céghez tartoznak. Az Unilever globális bevételeinek hatvan százaléka a higiéniai és tisztítószerekből származik.

Közben egyébként egyes európai vállalatok azt közölték, hogy enyhítik az elmúlt években bevezetett áremeléseket, mivel az energia és egyéb nyersanyagok ugrásszerű költségei enyhültek, ami némi könnyítést jelenthet a fogyasztóknak.

Kiemelt kép: instagram.com/bertollinl/

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Magasabb árakat kényszerít ki a műtrágyaipar

2025. január 13. 12:10

A mezőgazdasági termelők részéről továbbra is visszafogott a kereslet, de a gyártók mégis erőteljesebben próbálják érvényesíteni áraikat.

Brazília 2025-ben rekordmértékű húsexportra számít

2025. január 11. 14:10

Brazília marhahúsexportja már 2024-ben 26%-kal nőtt, és 2025-ben a kedvező gazdasági környezetnek köszönhetően további bővülés várható.

Egyenrangúbbá válnak a termelők és a felvásárlók

2025. január 9. 12:10

Az Agrárminisztérium szándéka az, hogy egyértelmű és a termelők pozícióját védő szabályok között működjenek a felvásárlási folyamatok.

68 millió forint hektáronként: a világ legdrágább termőföldjei Magyarország közelében vannak

2025. január 3. 09:10

A KSH adatai szerint 2023-ban 2 266 800 forintba került a szántók hektárja Magyarországon, az átlagár 15 év alatt a négyszeresére emelkedett.

FAO: idén először emelkedtek a globális élelmiszerárak

2023. május 5. 12:34

A FAO megemelte a a 2022–23-as gabonakereskedelemre vonatkozó korábbi előrejelzését 472 millió tonnára.

Az óvintézkedések nem zavarhatják az élelmiszer-ellátást

2020. április 26. 15:10

A világ 19 legnagyobb gazdaságát és az Európai Uniót tömörítő szervezet, a G20 mezőgazdasági miniszterei hangsúlyozták, hogy a koronavírussal kapcsolatos óvintézkedések nem zavarhatják az élelmiszer-ellátást.

A sivatagokban és a sarkvidékeken is termelnének élelmiszereket

2024. április 8. 12:40

Ha el tudjuk érni, hogy egységnyi területen maximalizájuk a megtermelt élelmiszer mennyiségét, akkor eljön az idő, hogy a sivatag sem jelenthet akadályt.

Eldőlt: egészségesebbek lesznek az ételek

2019. január 28. 05:37

Átlagosan 10 százalékkal csökkenti termékei cukor-, zsír- és sótartalmát 2020-ra mintegy 400 cég Spanyolországban. Ezt a kötelezettséget vállaló cégek között olyan nemzetközi márkák is megtalálhatók, mint a Coca Cola, a Lidl vagy a McDonald's.