Zöldség-Gyümölcs

A bioágazat fejlődése Hollandiában

Agrofórum Online

– A dolgok mindig dinamikusan és viharosan változnak, és ez a biotermékek esetében sincs másképp, mint a hagyományosaknál. A bioágazat fokozatosan növekszik. Néha túl nagy a kereslet, néha átmeneti hiány vagy átállási „boom” van, és akkor a keresletnek ezzel együtt kell változnia. Ennek megvan a maga dinamikája – kezdte mondandóját Jan Groen, a Green Organics alapítója és tulajdonosa, utalva arra, hogy a jelenlegi gazdasági dinamika milyen hatással van a bioszektorra. Ez a holland vállalat évente több mint 50 millió kilogramm bio-gyümölcsöt és -zöldséget termeszt, dolgoz fel és értékesít.

Az infláció azonban másképp érinti a két kategóriát.

– A hagyományos termékek árai sokkal gyorsabban emelkednek, mint a biotermékeké, amit én előnyösnek tartok. A hagyományos termékekért fizetett árak mindig is alacsonyabbak voltak, mint amennyibe a termelésük került. Az adófizetők persze nem maradnak ki ennek a rejtett költségnek a megfizetéséből, például az (állattenyésztő) gazdák 25 milliárd eurós felvásárlási árainak köszönhetően. Végül tehát mi fizetjük ezt a rejtett árat.

Az esélyek a biotermékeknek kedveznek

Jan szerint ez teszi érdekessé a dolgokat a bioágazat számára, valamint az, hogy ezek az eladások a különböző válságok ellenére folyamatosan növekednek.

Szerintem lassan elérkezünk arra a pontra, amikor a hagyományos drágább lesz, mint a bio. A bio üzenete kristálytiszta: az, ahogyan a kémiai növényvédő szerek és műtrágyák használatával bánunk a Földdel, nem folytatható tovább. Ez végül a világ végéhez vezet. Tehát a tények a biotermékek mellett szólnak

– mondja. Jan példaként a biotejet hozza fel: a biotej és a hagyományos tej ára szinte azonos.

A kettő közötti olló jelentősen összezsugorodott. A hagyományos tej gyorsan drágult; korábban feleannyiba került, mint a biotej. Ugyanez történik egyes zöldségeknél is.

Ennek ellenére a hollandiai termesztésnek csak négy százalékát végzik biotermesztéssel, és a bioélelmiszerek piaci részesedése is csak három százalék.

– Ennek a figyelemhez van köze; ha valamire nem fordítunk figyelmet, az nem fejlődik – magyarázza. Groen ezért üdvözli a nemrég bejelentett ökológiai cselekvési tervet, amelyben a kormány azt szeretné, hogy 2030-ra a mezőgazdasági területek 15 százalékát ökológiai gazdálkodásra használják.

Fenntarthatóság

Mindig lesz piac az ökológiai termékeknek, és ha fenn akarjuk tartani a világot, akkor ennek jelentősen bővülnie kell

– jegyezte meg, hozzátéve, hogy kínálati szempontból sok olyan termelő lehet, aki nagyon is hajlandó átállni, feltéve, hogy elegendő értékesítési lehetőség van. Tisztán gazdasági szempontból ez a kereslet és a kínálat egyensúlytalanságához vezetne. Ezért Jan azt javasolja, hogy másképp tekintsünk erre a fejleményre.

Sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a történet ökológiai és egészségügyi oldalára.

Jan szerint Hollandiából hiányzik az „igazi” gasztronómiai kultúra. –  Hollandiában az elsődleges emberi szükségletnek, az élelemnek olcsónak kell lennie, minden más lehet drága. Ha nem tudatosítjuk közösen és nem választjuk a fenntarthatóságot, akkor folyamatosan vesztes csatát fogunk vívni. Ebben a tekintetben még rengeteg munka vár ránk.

Fotó: hortidaily.com

Jan úgy véli, hogy a kormány az ökológiai cselekvési tervvel megtette az első tétova felelősségvállalást, és megadta a kezdeti lökést. Szerinte azonban a láncolat többi láncszemének – kereskedelem, feldolgozás, kiskereskedelem, kutatás, nem kormányzati szervezetek – ugyanezt kell tennie. – Minden félnek együtt kell működnie ahhoz, hogy a biofejlesztés sikeres legyen. Ezt azonban együttműködve kell tenni; nem úgy, hogy folyamatosan próbáljuk egymást túlszárnyalni, hanem úgy, hogy a sikeres láncok létrehozásán dolgozunk.

Láncszövetségek

Groen ebben a folyamatban a kiskereskedőknek is szerepet szán.

– Olyan kérdéseket kell megválaszolnunk, mint például, hogy hogyan érhetjük el, hogy a kiskereskedelemben részt vevő termékek a megfelelő módon jussanak el a fogyasztókhoz? És hogyan győzzük meg a vásárlókat a vásárlásról? Többé már nem felelős magatartás a nem fenntartható termékek folyamatos népszerűsítése. A kutatások azt mutatják, hogy az üzletek által forgalmazott termékek mintegy 70%-a nem fenntartható. Ha a kiskereskedelmi szektor nem tesz lépéseket, a következő lépés a kormányzati jogszabályok és szabályozások lesznek – magyarázta.

Jan a láncszövetségek fontosságát a saját ágazatában is tetten éri.

A termékláncokat a vetőmag beszerzésétől a késztermékig ellenőrizzük, hogy a lánc minden láncszemének jó bevételi modellt érjünk el

– jelentette ki, miközben azt is elárulta, kihívásnak tartja, hogy a biotermesztés ne menjen végig ugyanazon a folyamaton, mint a hagyományos termesztés, amely túlságosan az intenzifikációra és a gazdaságosságra összpontosít.

Nem csupán az a fontos, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk egy termelőegységből, és ezt minél szélesebb körben értékesítsük. Hanem az is, hogy az egészséges ökológiai egyensúlyra törekedjünk, ami egy helyi termesztésre összpontosító gazdaságban egy széles jövedelmi modellt jelent. Először azt kell elérnünk, hogy egész Hollandia elkezdjen bioélelmiszert fogyasztani. A hazai piacot mindig egy kicsit könnyebb megközelíteni

– folytatta Jan.

Előre értékesítve

Ezt a széles körű kereseti modellt alkalmazza a Green Organics esetében is. Jan a friss, az ipari, a konzervipari és a fagyasztott ágazatokra összpontosít. A vállalat így biztosítja, hogy minden termékének legyen értékesítési pontja.

– Előre értékesítjük a terméket, amit termesztünk. Emellett a vállalat folyamatosan új piacokat keres. A Green Organics például a Hollandiában termesztett szójababot forgalmazza emberi fogyasztásra, ami – mint rámutatott – szokatlan.

Jan azt is vizsgálja, hogy milyen lehetőségek vannak a holland száraz szója beépítésére olyan termékekbe, mint a tofu vagy a húspótlók. A vállalatnak a fiskális fókusz mellett társadalmi fókusza is van.

Én afféle magánszövetkezetnek hívom magunkat: egy társadalmi mozgalom vagyunk, amely vállvetve dolgozik egy fenntartható világért. A termelőknek és a beszállítóknak osztozniuk kell a hosszú távú céljainkban, így közösen dolgozhatunk a biopiac fejlesztésén

– zárta mondandóját.

Forrás: https://www.hortidaily.com/article/9500804/we-re-reaching-a-point-where-conventional-costs-more-than-organic/

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Újabb elismerést kaptak a szentesi termelők

2024. szeptember 19. 12:10

A Szövetkezet díjnyertes terméke a pritamin paprika, amely a Szentesi paprika egyik kevésbé ismert, évszázados múlttal rendelkező típusa.

Milyen zöldségek valók az őszi magaságyásba?

2024. szeptember 17. 08:10

Mit ültessünk a következő napokban a kiürült magaságyásba? Az ajánlott zöldségekkel télig friss vitaminforrást biztosíthatunk a családnak.

Mi mindent dobhatunk a cefrébe?

2024. szeptember 14. 08:10

Mikor jó a cefre? Ha utána a pálinka ízében visszaköszön az eredeti gyümölcs, amiből készítették az italt.

Aggasztó minőségű, vegyszerszennyezett paradicsommal árasztja el Marokkó Európát

2024. szeptember 13. 16:10

432 potenciális peszticidre vizsgálták meg a marokkói Souss Massa régióban termesztett 39-féle paradicsomot, és ebből 22 mintánál (56%) pozitív eset született.

Egy részeg furgonos mentése közben halt meg a traktoros

2022. február 20. 07:39

Hollandiában meghalt egy traktoros, aki megpróbálta kimenteni részeg barátait egy árokból.

Mégsem korlátozzák a takarmányok nitrogéntartalmát

2020. augusztus 25. 14:02

Korlátozni akarták a tejelő szarvasmarha takarmányozásában használt, proteinben gazdag koncentrátumot az idén szeptember és december közötti időszakra.

Európai narancskereskedelmi körkép

2021. május 23. 07:39

A nemzetközi piacon nagy mennyiségű gyümölcs kering: főleg spanyol, marokkói, török, valamint egyiptomi forrásból. Az első szüretek a déli féltekén kezdődtek meg, így a következő hónapokban várható a nagyobb szállítmányok érkezése.

Németország: új üvegházi létesítmény a biozöldségek számára

2022. március 5. 08:34

Németországban egy 8000 m²-es F-Clean borítású fedett fóliás üvegházat építettek biozöldségek számára.