Mindannyian jártunk már úgy, hogy miután kivettük az uborkát a hűtőből, azt láttuk, hogy az megfonnyadt, összeaszalódott és megpenészedett.
Az Egyesült Államokban a háztartások a megvásárolt élelmiszerek több mint 30 százalékát dobják ki – annak ellenére, hogy a legtöbb szupermarketben kapható gyümölcsöt és zöldséget tartósítószerrel kezelik, vagy áttetsző fóliába csomagolják.
Az izraeli startup vállalkozás, a Sufresca kidolgozott egy természetes alternatívát, amely felváltja ezt a kétféle módszert: egy olyan spray-t, amely lehetővé teszi, hogy a termények „lélegezni tudjanak” – és amely ezáltal akár hetekkel meghosszabbítja az élettartamukat.
A spray-t úgy tervezték, hogy a viaszbevonatot és a csomagolóanyagot egyaránt helyettesítse, ezáltal csökkentve az egyszer használatos csomagolóanyagokat és az élelmiszer-hulladékot.
Ehető bevonatokat fejlesztünk gyümölcsök és zöldségek számára, hogy meghosszabbítsuk azok szavatossági idejét. A két legfőbb célunk az, hogy csökkentsük a hatalmas élelmiszer-hulladék mennyiségét, valamint a műanyag használatát, ami jelenleg a legelterjedtebb módszer a friss gyümölcsök és zöldségek tartósítására
– nyilatkozta Tal Marmur Sirota, a vállalat kutatás-fejlesztési részlegének alelnöke.
A bepermetezett termékek szobahőmérsékleten napokkal, a hűtőben pedig hetekkel tovább elállnak. A természetes összetevőkből, például vízből, zsírsavakból és poliszacharidokból álló bevonat szagtalan, íztelen, és egy mikronnál is vékonyabb – vagyis a milliméter ezredrészét sem éri el.
A gyümölcsök és zöldségek gyorsan fonnyadásnak és romlásnak indulnak, de a Sufresca új bevonatának köszönhetően ezek a folyamatok lassulnak – függetlenül attól, hogy a terményt a világ másik végére szállítják, vagy éppen egy helyi vásárló konyhapultján álldogál.
A legkönnyebben úgy tudják elképzelni a mi megoldásunkat, hogy egy hálóra gondolnak: a termékek molekulái között még így is maradnak rések, ami lehetővé teszi számukra a légzést
– magyarázta Efrat Boker Ferri, társalapító és vezérigazgató. A megoldásunk minden egyes terméktípushoz hozzáigazítható.
A mi megoldásunk egyedisége abban rejlik, hogy teljes mértékben természetes. A zöldségeknél és a gyümölcsöknél egyaránt működik, az eredmények pedig jobbak, mint bármelyik versenytársunké.
A gyümölcsök a betakarítás után vesztenek a bennük lévő tápanyagokból, és a héjukon keresztül vizet is veszítenek, így lassan elfonnyadnak és kiszáradnak. Minden terméket a víztartalmától, a héjától vagy a héjától függően kissé eltérő összetevőket kell bevonni, hiszen minden gyümölcs és zöldség más-más kihívást jelent.
A paprikának például nem ugyanolyan a víztartalma, mint a paradicsomnak – hangsúlyozta Marmur Sirota, aki a startupnak a paprika bevonására szolgáló prototípus elkészítésében segédkezett.
A vállalat eddig uborkára, mangóra, avokádóra, paradicsomra, fokhagymára, hagymára és gránátalmamagra fejlesztett ki bevonatot.
A startup gondolata egy fogadásból indult. Amos Nussinovitch, a Sufresca társalapítója és a jeruzsálemi Héber Egyetem Mezőgazdasági, Élelmiszeripari és Környezetvédelmi Karának professzora ehető bevonatokat tanulmányozott. Egy kollégája fogadást kötött vele, hogy nem tudja tartósítani a paprikát – amely 90 százalékban vízből áll, így gyorsan összezsugorodik és elveszíti tápanyagtartalmát. A professzor azonban tizenöt évnyi kutatás után végül bebizonyította, hogy tévedtek.
A Sufresca hamarosan elkezdi árusítani a csomagolóüzemekben alkalmazható permetszereit – amelyeket azután lehet használni, hogy a termékeket megtisztították és antibakteriális anyagokkal kezelték.
A termék olcsóbb, mint a jelenleg használt wax, és hasonlóképpen helyettesíthető, ami azt jelenti, hogy a csomagoló üzemek a meglévő gépeikkel is kijuttathatják.
A konkurens megoldásokkal szemben, mint amilyen például az Apeel ehető bevonata, itt nincs szükség speciális felszerelésre, akár kézzel is fel lehet vinni az anyagot.
Még azok a fejlődő országok is képesek lesznek a bevonat felvitelére, ahol nincsenek csomagolóüzemek
– mondja.
Marmur Sirota szerint a termékek kisebb súllyal érkezhetnek a forgalmazókhoz, mert a szállítás során nedvességet veszítenek. Ez problémákat okozhat, ha például egy 10 kg-os paprikás láda csak 9,5 kg súlyú paprikával érkezik a kiskereskedőkhöz. Tehát ha azok a vállalatok, amelyek a csomagolóházaknak szállítják az árut, jobban tudják tartósítani a gyümölcsöket, a kiskereskedők egyre több Sufresca-termékért fognak visszajönni.
A megoldás valószínűleg az európai forgalmazóknak fog leginkább tetszeni. Tavaly Franciaország 30 gyümölcs- és zöldségfajta esetében tiltotta be a műanyag csomagolás használatát. Idén várhatóan Spanyolország is követi ezt a példát. És mivel 34 ország polgárainak átlagosan 70 százaléka akarja megszüntetni a műanyag használatát (egy több mint 23 000 felnőtt körében végzett felmérés szerint), valószínűleg még több ország csatlakozik majd ehhez a kezdeményezéshez.
Forrás: https://nocamels.com/2023/03/natural-spray-adds-weeks-to-life-of-fresh-fruit-and-veg-produce/