A háború miatt Volodimir Mironenko és barátnője, Veronika Harkivból Ivano-Frankivszkba költözött. Új lakóhelyükön saját vállalkozásba kezdtek, amelyben mikrozöldeket és ehető virágokat termesztenek.
A „MicroGreen Prykarpattia” egy éven belül a régi telephelyéről egy jóval nagyobb területre költözött. Míg az első, 68,5 négyzetméteres gazdaság elméletileg havonta akár 5000 doboz mikrozöldet is képes volt előállítani, addig az új telephely 350 négyzetméteres alapterületén már 50 000 doboznyi mikrozöldet is termeszthetnek. Ez a kibővített létesítmény jelenleg is fejlesztés alatt áll.
Mironenko vállalkozása a YouTube-on a kisvállalkozásokról, a termesztésről, az értékesítésről és a logisztikáról szóló videókból merített inspirációból indult. Miután a pénzüket a harkivi lakásvásárlási tervükből átcsoportosították az első saját mezőgazdasági üzemükbe, mikrozöld-termesztésbe fektettek be.
A költségvetés jelentős részét elsősorban a polcokra fordították. Világítással és automata öntözőberendezéssel szerelték fel őket. Ez utóbbival megspórolták a munkavállalók munkaidejét, az időzített világítás pedig villamosenergia-megtakarítást eredményezett. A teljes rendszert okostelefonon keresztül kezelik.
A megfelelő helyiségek felkutatása kihívást jelentett, mivel olyan sajátosságokat igényeltek, mint a nagy elektromos kapacitás, a megfelelő szellőzés, a legalább 70 négyzetméteres alapterület és a csempézett padló.
Ami a versenytársakat illeti, Mironenko egy körülbelül ezer mikrozöld-rajongóból álló közösségről beszélt, akik Ukrajnában tevékenykednek. Annak ellenére, hogy kezdetben tapasztalatlan volt, rövid időn belül tanácsadóként állt a többiek rendelkezésére.
Mironenko szerint a legnagyobb kihívást minden termesztő számára a minőségi vetőmagok beszerzése jelenti. Hangsúlyozta, hogy szerinte az a legfontosabb, hogy inkább egy kicsit többet kell befektetni a jó minőségű vetőmagokba, mintsem hogy később a minőség terén kelljen kompromisszumokat kötni.
Az első vásárlók egy belvárosi étterem séfjei voltak. Jelenleg a termékeik a nagyobb szupermarketekben kerülnek forgalomba.
Most a kiskereskedelmi szektorra összpontosítanak, mivel ez lehetővé teszi számukra, hogy hírnevet szerezzenek maguknak. Mironenko azt tervezi, hogy a Kijev és Harkiv közelében lévő hasonló gazdaságokkal bővíti majd ki a tevékenységét. Tudomásul veszi az üzleti élet bizonytalanságát, de azt hangoztatja, hogy a tibeti szerzetesekhez hasonlóan a kihívások ellenére is kiegyensúlyozott és nyugodt akar maradni.
(Fotó: Tikovka1355/Pixabay)