A napraforgóolaj letaszította az olívaolajat a konyha királyi trónjáról Spanyolországban, a világ legnagyobb olívaolaj-termelőjénél, mivel az emelkedő árak arra kényszerítik a fogyasztókat, hogy olcsóbb lehetőségekre váltsanak.
Spanyolország legnagyobb olívaolaj-palackozó szövetsége, az Anierac szerint a spanyolok 107 millió liter olívaolajat vásároltak 2024 első felében, szemben a 179 millió liter napraforgóolajjal.
A madridi mezőgazdasági minisztérium adatai szerint egészen az idei évig az olívaolaj volt a legnépszerűbb étolaj a spanyol háztartásokban, 2023-ban az eladások 62%-át, míg a napraforgóolaj csaknem 34%-át tette ki.
18 százalékos zuhanás
„Egyértelmű, hogy az olívaolaj-fogyasztás csökken Spanyolországban – mondta Primitivo Fernandez, az Anierac szóvivője. – Vannak háztartások, amelyek korábban csak olívaolajat vásároltak, és most először vásárolnak napraforgóolajat és csak utána olívaolajat.”
Az olívaolaj mennyiségi értékesítése 18%-kal esett vissza 2023 első félévéhez képest, közölte az Anierac. A napraforgóolaj értékesítés volumene 25%-kal nőtt tavaly a hivatalos adatok szerint.
Lendületes drágulás
A hivatalos adatok szerint egy liter napraforgóolaj átlagosan 1,86 euróba került tavaly, míg a drágább olívaolajok literje 6 eurónál magasabb volt, 50%-kal több, mint 2022-ben.
Általában Spanyolország szállítja a világ olívaolajának mintegy 40%-át, de a tavaszi hőhullámok és az elhúzódó szárazság csökkentették az olívatermést az elmúlt két évben, és az olívaolaj ára rekordszintre emelkedett.
Elérhetetlen
A Földművelésügyi Minisztérium 2023-as élelmiszerfogyasztási tendenciáiról szóló jelentése szerint ez az áremelkedés a mediterrán étrend alapelemeit a spanyolországi szegény háztartások számára elérhetetlenné tette, amelyek így olcsóbb napraforgóolajra váltanak.
A jelentés szerint tavaly év végén főként a közép- és felső-középosztálybeli háztartásokban fogyasztottak olívaolajat.
Biztonsági védelem
Az extra szűz olívaolaj egyliteres palackjai tavaly 14,5 euróba került néhány szupermarketben, ami a biztonsági védelemmel ellátott termékek kategóriájába sorolta őket – írta a Reuters.
Júniusban a spanyol kormány csökkentette az olívaolaj adóját, hogy megfizethetőbbé tegye, még akkor is, ha az idén kissé csökkentek az árak.
Spanyolország legnagyobb szupermarket-lánca, a Mercadona idén 25%-kal csökkentette az olívaolaj árát, és az 1 literes palackokat 7 euró alatt is kínálta, hogy visszaszerezze vásárlóit – közölte egy vállalati forrás.
(Kép: Pixabay)