Oroszország, a világ vezető búzaexportőre bővíti balti-tengeri kikötőit, és 2030-ig 50%-kal kívánja növelni a mezőgazdasági exportot, miközben csökkenti a hagyományos fekete-tengeri útvonalaktól való függőséget – közölték tisztviselők és vezetők.
Az ország, amely a 2023/24-es szezonban legalább 72 millió tonna gabonát exportált, új piacokat keres Latin-Amerikában és Afrikában, hogy diverzifikálódjon a hagyományos észak-afrikai és közel-keleti gabonapiacaitól.
Az elmúlt évtizedekben fekete-tengeri kikötőire támaszkodott a virágzó mezőgazdasági export kezelésében. Az Ukrajnával fennálló háborús konfliktus miatt azonban a térség kockázatos lett a hajózás szempontjából, mivel mindkét fél rendszeresen támadja a másik fél létesítményeit és infrastruktúráját.
Nincs elég kapacitás
„A tavalyi év rekordtermése azt mutatta, hogy az exportra szánt berakodások üteme miatt nincs elég kapacitásunk” – mondta Ksenia Bolomatova, a több fekete-tengeri terminált tulajdonló állami irányítású OZK mezőgazdasági konszern helyettes vezetője.
Az elmúlt 18 hónapban Oroszország két nagy kikötőt, Viszockijt és Lugaportot hozta létre a Finn-öbölben, nem messze Vlagyimir Putyin elnök szülővárosától, Szentpétervártól.
7 millió tonna
Viszockijból 2023 áprilisában indult az első gabonaszállítmány, míg a Lugaport idén júniusban kezdte meg működését, és a kapacitása 2025 elejére várhatóan eléri a 7 millió tonnát a tulajdonosa, a Novaport szerint.
Dmitrij Rylko, az IKAR mezőgazdasági tanácsadó cég munkatársa elmondta, hogy a két kikötő évente akár 15 millió tonna mezőgazdasági exportot is képes lesz kezelni, beleértve a gabonát is.
Ez a 2024/25-ös szezonra előrejelzett 60 millió tonnás orosz gabonaexport negyedét teszi ki. A Primorsky UPK magáncég egy akár 5 millió tonnás kapacitású gabonaterminált is tervez Primorsky kikötőjében.
Mezőgazdasági nagyhatalom
Putyin azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig 50%-kal növelje a mezőgazdasági exportot annak a stratégiának a részeként, amely Brazíliával, az Egyesült Államokkal és Kínával együtt megerősíti az ország mezőgazdasági nagyhatalmi pozícióját.
Oroszország az elmúlt évtizedben a világ legnagyobb búza-, kukorica-, árpa- és takarmányborsó-exportőre lett, de a további növekedést korlátozhatják a szállítási kapacitás szűk keresztmetszete.
Fokozódó zavarok
Számos orosz kikötő jelentette be kapacitásbővítési tervét az elmúlt két év rekordtermései után. A balti-tengeri terminálok várhatóan gyorsabb ütemben bővülnek.
Az orosz kereskedelmi forgalom és szállítás eddig nem tapasztalt komolyabb fennakadásokat a Balti-tengeren, ahol a partvonal 96%-a a NATO-tagállamokhoz, köztük Finnországhoz és Svédországhoz tartozik.
Ezzel szemben a Fekete-tengeren fokozódnak a zavarok, és csökkenhet az onnan induló globális gabonaellátást a Világbank jelentése szerint.
(Kép: Canva)