Mindössze 186 hektár saját, illetve bérelt területen gazdálkodik a magyaratádi székelyhelyű Barátság Mezőgazdasági Szövetkezet, ám bérmunkát több mint 2000 hektáron végez a Lackovics Sándor vezette társaság, amihez elengedhetetlen a költséghatékonyság, a megbízhatóság és a magas minőség. A 14 főt foglalkoztató szövetkezet éppen ezért körültekintően, az ár mellett számos szempontot figyelembe véve döntött, amikor két új Deutz-Fahr kombájnt vásárolt, és egy további betakarítógépet megrendelt a bajai Dorker Kft.-től.
„Eddig 2003-ban vásárolt kombájnokkal dolgoztunk, amelyekkel meg voltunk elégedve, de az idő múlásával muszáj volt váltanunk. Az új gépek már sokkal gazdaságosabban üzemeltethetőek, jobb minőségű munkát végeznek, és az is fontos szempont volt, hogy egyre többet kellett költeni a használt eszközeinkre” – mondta el az Agrofórum kérdésére a Barátság Mezőgazdasági Szövetkezet magyaratádi központjában Lackovics Sándor, amikor a Dorker Kft.-től ünnepélyesen átvette a két frissen vásárolt kombájnt (1. kép).
Az első németek Magyaratádon
A szövetkezetnél természetesen nemcsak a betakarítógépek sorakoztak fel zöld színben az átadóra, hiszen a szolgáltató társaság már korábban letette voksát a Deutz-Fahr termékei mellett (2. kép). A gépállomány idősödése miatt korábban három traktort is vásároltak, hogy minél jobban ki tudják szolgálni a partnerek igényeit.
„Már nagyon idős volt a gépparkunk, miközben a szolgáltatáshoz megbízható, modern gépek kellettek. Ezért döntöttünk úgy 4 éve, hogy új traktorokat vásárolunk. A választásnál a bekerülési összeg és a minőség mellett a fogyasztást, a fenntartás költségeit is figyelembe vettük, komoly tervezés után választottunk. Az is fontos szempont volt a döntésnél, hogy ezeket az erőgépeket gazdaságos és megbízható Deutz motorokkal szerelték, ami hosszútávon jelentős költségmegtakarítást tesz lehetővé. Itt, Magyaratádon, van egy gazdálkodó kolléga, aki egy nagyon régi Deutz traktort használ, és még ma is kiválóan működik. Ez sem véletlen” – kezdte el a történetet a szövetkezeti elnök, aki azt is elárulta, hogy a márkára először egy korábbi AGROmashEXPO kiállításon figyeltek fel.
1. kép: Lackovics Sándor, a Barátság Mezőgazdasági Szövetkezet elnöke, és Kövesdi László, a Dorker Kft. ügyvezető igazgatója a gépátadáson
„Amikor ott voltunk az rendezvényen, megtekintettük a 7250-es és a 6160-as típust is. Beültem a traktorba, megnézték a kollégák is, majd mikor kiszálltam, az értékesítő megkérdezte tőlem, hogy hozhatja-e a szerződést, megvesszük-e valamelyiket. Erre én csak annyit válaszoltam, hogy nem az egyik kell, hanem mindkettő. Erre hallottam, hogy mellettem egy bácsi odaszól a fiának: „Látod, van ám itt pénz”. Persze a gépvásárláshoz a Növekedési Hitelprogramot kellett segítségül hívnunk.”
Az első munkák során aztán az is kiderült, hogy Lackovics Sándor jól választott, hiszen a régi 160 LE-s erőgép és az új, szintén 160 LE-s Deutz-Fahr traktor üzemanyag-fogyasztása között napi 20 liter különbséget jegyezhettek ugyanazzal a munkaeszközzel.
Jött a harmadik Deutz-Fahr traktor
A géppark modernizációja természetesen nem fejeződött be négy évvel ezelőtt, hiszen a két kombájnt megelőzően tavaly januárban egy újabb Deutz-Fahr traktor érkezett Magyaratádra. A márkahűség nem véletlen, hiszen a Dorker Kft. által forgalmazott termékek megfelelő partnernek bizonyultak az elmúlt szezonok során.
2. kép: Deutz-Fahr traktorok a magyaratádi központ udvarán
„Mivel a munkagépeinket nem akartuk teljesen lecserélni, így nagyrészt ugyanazokkal az eszközökkel dolgozunk, mint a korábbi erőgépekkel. Az új traktorok minden követelménynek megfelelnek, miközben számításaink szerint jelentős mennyiségű gázolajat is megspórolnak. Ez pedig nagyon nem mindegy, főleg szolgáltatás esetén”.
2+1 új kombájn
Mindezek után nem nagy meglepetés, hogy a kombájnok lecserélésekor is a látótérbe került a Deutz-Fahr, persze nem egyedüli márkaként. Lackovics Sándor több céggel is tárgyalt, jónéhány ajánlatot bekért, hogy a bankkal közösen eldönthessék, milyen irányban tudnak fejleszteni (3. kép). Az nem volt kérdés, hogy a betakarítógépeket is cserélni kell, egy ilyen beruházás azonban hosszú időre meghatározza a szövetkezet életét.
„Ősszel, amikor a kollégák leteszik a kombájnokat, mindig tüzetesen átnézik a gépeket, és papírra vetik, hogy a tavaszi előrendelési akciónál milyen alkatrészeket kell rendelnünk, amikre várhatóan szükségünk lesz. Tehát láttuk, hogy nagyjából mennyit kell költenünk a kombájnjainkra. Emellett nálunk fontos szempont, hogy 5-6 évente nagyobb összegeket fordítunk az eszközeinkre, amit kell, felújítunk rajtuk, hiszen a szolgáltatás egyik alapvető eleme a megbízhatóság. Az a véleményem, hogy a XXI. században csak olyan gépekkel lehet szolgáltatni, ami megfelel minden követelménynek, és erre nekünk oda kell figyelnünk. Ha egy gazdálkodó azt mondja, hogy mennünk kell dolgozni, akkor olyan géppel kell elindulnunk, ami tökéletes állapotban van. Az ugyanis nem működik, hogy megérkezünk a tábla szélére, majd elkezdjük szerelni a kombájnt. Mi nagyon ügyeltünk erre a korábbi gépeknél is, ám mostanra eljutottunk odáig, hogy túl sokat kellett volna költeni rájuk” – magyarázta lapunknak a szakember, aki azt is elmondta, hogy most is olyan kombájnokat vásároltak a szezon előtt, amelyek minden partnerük igényét ki tudják elégíteni.
3. kép: Lackovics Sándor körültekintően döntött a gépvásárlásnál
A két C7206 TS Deutz-Fahr kombájn akár hozamtérképezésre is alkalmas lehet, ha az ügyfelek nyitni szeretnének a precíziós gazdálkodás irányába (4. kép). Bár egyelőre ez az igény még nem merült fel, minden úgy van kialakítva, hogy a megfelelő opciókat bármikor be lehessen szerelni.
A kombájnokat egyébként kukorica adapterrel vásárolták meg, a gabona vágóasztalhoz pedig repcekaszát is rendeltek, így a főbb növénykultúrák betakarítása nem jelent majd gondot a szövetkezet számára. A két gép emellett elektromos rostaállító rendszerrel és pelyvaterítővel szerelt, amely alapvető követelmény volt, hiszen a rendre rakott pelyva a későbbi talajmunkák során többször is problémát okozott.
A terménytisztaság és a gyár fejlődése
A kombájnok vásárlása előtt volt alkalom tesztelni is, hiszen a magyaratádi Barátság Mezőgazdasági Szövetkezet egy teljes nyárra megkapta a Dorker Kft. egyik demó gépét. „Ez is fontos szempont volt, hiszen a legtöbb cég mindössze néhány napra biztosít próbaeszközt, amiből nem sok mindent lehet leszűrni. A Deutz-Fahr kombájnt azonban hosszú időre biztosították nekünk, ami alatt a gépkezelőnk tényleg valós képet kapott. Ekkor derült ki, hogy a nagy rostatisztító felületnek köszönhetően tényleg rendkívül tiszta anyagot kapunk, ráadásul hektáronként 1,5-2 literrel kevesebb gázolajat használtunk el, mint korábban” – fogalmazott Lackovics Sándor, aki 5 éven belül kétszer is járt a horvátországi Deutz-Fahr kombájngyárban. A Zupanjában tapasztalt komoly fejlődés szintén befolyásolta a döntésben, hiszen néhány esztendő alatt komoly változásokat figyelhetett meg, így biztos lehetett abban, hogy kiváló minőségű gépeket vásárolhat.
5. kép: Lackovics Sándor, a Barátság Mezőgazdasági Szövetkezet elnöke, és Rajan Pranjic régióvezető a gépátadáson
Jön a harmadik Deutz-Fahr kombájn
A magyaratádi géppark fejlesztése a két új kombájn munkába állásával sem fejeződött be, hiszen a harmadik régebbi betakarítógép is cserére szorul. A szövetkezetnél azonban úgy gondolják, csak addig érdemes takarózni, amíg az a bizonyos takaró valóban elér. Különösen igaz ez az integrációra, hiszen folyamatosan vannak kinnlevőségek, amit szem előtt kell tartani. „Két új gépet most meg tudtunk vásárolni, és év végén megpróbáljuk a harmadikat is megvenni, amikor befolynak a pénzeink. Addig azonban szeretnénk megbeszélni a Dorker Kft.-vel, hogy nyárra tesztkombájnként megkaphassuk a másik betakarítógépet is” – tudtuk meg a szakembertől, aki azt is elárulta, hogy a kombájnokat 7 éves lízingre tudták megvásárolni, ám a következő 10-15 évre mindenképp előre terveztek ezekkel az eszközökkel.
„Csak folyamatos fejlesztés mellett tudunk labdába rúgni”
A magyaratádi ünnepélyes kombájnátadáson a horvátországi, zupanjai gyár képviselője, Rajan Pranjic régióvezető is jelen volt, akit a fejlesztésekről kérdeztem (5. kép).
„Azt gondoljuk, hogy csak akkor rúghatunk labdába a mai piacon, ha folyamatos a fejlesztés, ami nemcsak a termékeket érinti, hanem magát a gyártási eljárást is. A kutatás-fejlesztés kiemelkedően fontos Zupanjában. Négy év alatt nagyon sok új technológiát vezettünk be a legmodernebb lézervágóktól kezdve az összeszerelés folyamatán át a festési rendszerig. Ezzel érjük el, hogy a kombájngyártásban a négy legnagyobb gyártó között legyünk.
Az újításokra pedig büszkék vagyunk, ezért tartjuk fontosnak, hogy megmutassuk a partnereinknek, milyen fejlett technológiával készülnek a Deutz-Fahr kombájnok. Zupanjában bárki meggyőződhetnek arról, hogy minőségi terméket kap, így volt ez Lackovics Sándor esetében is, aki tapasztalhatta, hogy milyen folyamatok zajlottak nálunk a közelmúltban. Magyarországról egyébként több mint 200 ügyfelet láttunk vendégül horvátországi gyárunkban, és a visszhang minden alkalommal nagyon pozitív volt. Ráadásul, amikor elérkezik az idő, a termékválasztásnál is nagy súllyal jelennek meg a Zupanjában látottak.”
(Gribek Dániel – Agrofórum Online)