Az EU fokozni fogja annak ellenőrzését, hogy a szállítók betartják-e a megállapodásokat, miközben gabonát szállítanak ki Ukrajnából. Ezzel próbálják kezelni a tiltakozó gazdálkodók aggodalmait – mondta az EU közlekedési biztosa.
A gazdálkodók Európa-szerte tiltakoztak számos érdeksérelem, köztük az Ukrajna által kiváltott tisztességtelen verseny miatt. Sokan, különösen Ukrajna szomszédos országaiban nehézségeket okoznak az EU lépései, amelyek a „szolidaritási sávok” megnyitására, a vámok elengedésére és más intézkedések bevezetésére irányulnak, hogy segítsék Kijev gabonáját piacra juttatni, miközben megpróbálja megakadályozni az orosz inváziót.
Megállapodások végrehajtása
Lengyelországban a gazdálkodók februárban országos tiltakozásba kezdtek, elzárták az ukrajnai határokat, és megzavarták a kikötők és az utak forgalmát.
„A határok lezárása soha nem jó ötlet” – mondta Adina Valean közlekedésért felelős európai biztos a Reutersnek adott interjúban.
„Amíg a megállapodásokat megfelelően hajtják végre, addig nem lehetnek problémák, és a végrehajtás megerősítésén dolgozunk – tette hozzá. – Más szavakkal, ellenőriznünk kell, hogy az üzemeltetők ne lépjék túl a megállapodásokat, hogy csak kétoldalú műveleteket végezhessenek, azaz legyen joguk áthaladni.”
Szolidaritási sávok
Valean szerint az uniós országok is profitáltak a kereskedelemből. Az Ukrajnába irányuló közúti export Lengyelországból, Romániából és Szlovákiából kétszámjegyű növekedést mutatott, ami meghaladta az Ukrajnából ezekbe az országokba érkező áruk növekedését – tette hozzá.
„Ez azt mutatja, hogy a határmenti országok számára is van nyereséges szegmens” – mondta a közlekedésért felelős európai biztos.
Valean szerint Ukrajna több mint 64 millió tonna gabonát, olajos magvakat és kapcsolódó termékeket exportált a szolidaritási sávokon keresztül a 2022. májusi létrehozásuktól egészen januárig.
Románia
Csak januárban hárommillió tonna gabonát érintett a megállapodás, ebből nagyjából 2,04 millió tonna Románián keresztül haladt.
„A gabona közúton, vasúton és uszályon érkezik Romániába a Dunán keresztül. Miközben a romániai konstancai fekete-tengeri kikötőn keresztül lelassult a tranzit januárban, a dél-európai országokba irányuló közúti és vasúti export az EU által finanszírozott vasúti beruházások következtében felgyorsult” – mondta Valean.
De továbbra is a dunai tranzit volt a legjelentősebb, havonta minimum 1,2–1,5 millió tonna gabona, és további 0,5–0,7 millió tonna egyéb termék, például üzemanyag került Ukrajnába.
(Kép: Pixabay)