Ausztria Európa-bajnok a talaj felélésében, ezt az osztrák Hagelversicherung biztosítótársaság vezérigazgatója, dr. Kurt Weinberger, nyilatkozta. A Hagelversicherung mezőgazdaságra szakosodott biztosító, ezen a területen átfogó termékválasztékkal és a korszerű kárfelméréssel állnak az ügyfeleik rendelkezésére. A biztosítási vezető a Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség legfrissebb adataira hivatkozva mondta ezt. Eszerint Ausztriában naponta 11,5 hektár szántó és rét szűnik meg. És ez nemcsak egyszeri adat, hanem 2018 óta átlagosan minden évben ez a helyzet.
Kurt Weinberger szerint a föld fogyása a legégetőbb nemzeti környezeti probléma. Az utak és az ingatlanok számára a legjobb mezőgazdasági területeket túl sokan építik be még a mai napig is. Mindezt ez annak ellenére, hogy a napi maximum 2,5 hektár célértéket először 2002-ben rögzítették – ez a célérték a jelenlegi szövetségi kormány programjában is megjelenik. Kurt Weinberger a talaj és így az emberek, állatok és növények területének mindennapos pusztulását „súlyos gondatlanságnak” nevezte.
Szerinte hatékony talajvédelmi intézkedésekre lenne szükség, Kurt Weinberger úgy véli, hogy egy intézkedéscsomag segíthet a földfelhasználás ellenőrzésében. Ennek fontos eleme az osztrák szövetségi kormány által meghirdetett talajvédelmi stratégia gyors kidolgozása és végrehajtása lenne. Emellett a maximális földhasználat célértékeinek maghatározását is, amely a szövetségi államok területrendezési törvényeiben is kötelező erővel jelenne meg – számolt be az osztrák Bauern Zeitung. Az értékes mezőgazdasági területek jogi védelme az építéstől és attól, hogy fotovoltaikus energián alapuló naperőműveket telepítsenek oda. Pénzügyi ösztönző rendszereket kérnek az üres ingatlanok újjáélesztésére (a Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség szerint 40 000 hektár, amely megfelel Bécs város területének). Ausztriára kiterjedő üresedési adatbázist és térgazdálkodási adatbázist is javasolnak.
Belső fejlesztést követelnek a külső fejlesztés előtt: a földterület övezetbe foglalását csak akkor szabad jóváhagyni, ha az érintett önkormányzat be tudja bizonyítani, hogy nincs megfelelő belső fejlesztési potenciál az adott területen. A tömegközlekedés bővítését is fontosnak tartják, mivel az kevesebb helyet foglal el, de az önkormányzati adórendszeren is finomítanának.