4℃ 2℃
december 14. Szilárda, Szilárd, János
Élelmiszeripar

Jogszabály védi meg a valódi Trappista sajtot

Agrofórum Online

Október elején életbe lépett a 43/2025. (X. 2.) AM rendelet, amely átfogóan szabályozza a Trappista sajt készítését és forgalmazását. A jogszabály célja, hogy a vásárlók csak olyan terméket találjanak a hűtőpultban, amely valóban megfelel a hagyományos Trappista minőségnek.

A rendelet egyértelműen meghatározza a formai és érzékszervi jellemzőket, így kizárólag a korong alakú, meghatározott íz- és állagpontszámot elérő sajt nevezhető így. A döntés a hazai tejtermelők, sajtkészítők és fogyasztók közös érdekeit szolgálja, erősítve a magyar sajtpiac átláthatóságát.

Jogszabály rögzíti, mitől „igazi” a Trappista

A Magyar Élelmiszerkönyv módosítása pontosan leírja, milyen tulajdonságok alapján használható a Trappista elnevezés. A termék kizárólag korong formájú lehet, és csak akkor viselheti a nevet, ha érzékszervi pontszáma eléri a 11,2-t. A rendelet egyben az íz, az illat, az állag és a megjelenés minimumkövetelményeit is rögzíti.

Az Agrárminisztérium szerint a cél az, hogy a vásárlók ne találkozzanak a névvel visszaélő, gyenge minőségű importtermékekkel, amelyek korábban elárasztották a piacot.

A Trappista – továbbra is a legnépszerűbb magyar sajt

A Tej Terméktanács országos felmérése alapján a magyar fogyasztók 95%-a ismeri, és 82% legalább évente fogyasztja a Trappista sajtot. A hazai sajtgyártás éves volumene 92 ezer tonna, ebből mintegy 27 ezer tonna Trappista, amelynek több mint háromnegyedét belföldön értékesítik.

A magyar fogyasztók 82% legalább évente fogyasztja a Trappista sajtot

Eközben az importált sajt mennyisége 70 ezer tonna fölé nőtt, ebből mintegy 30 ezer tonna trappista típusú. A szabályozás így nemcsak a fogyasztókat védi, hanem a hazai gyártók versenyképességét is erősíti.

Minőségi kampány indul a magyar Trappistáért

A Tej Terméktanács, az Agrárminisztérium és az Agrármarketing Centrum közös kampányt indított „Trappista sajt – mindig hozza a formáját!” címmel. A cél a hazai eredetű, valódi Trappista népszerűsítése, és annak tudatosítása, hogy a magyar tejtermékek mögött garantált minőség és szigorú ellenőrzés áll.

A program része a „Sajtszív” védjegy, amely a magyar származású és ellenőrzött minőségű termékeket jelöli. A szakmai szervezetek szerint a jogszabályi háttér és a kommunikációs kampány együtt jelentős lépés a piaci tisztulás irányába.

Új korszak a sajtpiacon

A 43/2025. (X. 2.) AM rendelet nem csupán formai kérdés, hanem a fogyasztói bizalom újjáépítésének alapja. A vásárlók ezentúl biztosak lehetnek abban, hogy a Trappista név mögött valódi, meghatározott minőségű sajt áll. A szakértők szerint a változás hosszú távon a magyar tejtermelés és sajtfeldolgozás versenyképességét is javíthatja, és egyértelműbbé teheti a piaci megkülönböztetést a hazai és importtermékek között.

Képek: Pixabay.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Gluténmentes karácsony: így alakítja át a piacot az ünnepi roham

2025. december 11. 07:10

A karácsonyi időszakban meredeken nő a gluténmentes termékek iránti kereslet, a gyártók pedig újragondolják teljes szezonális kínálatukat.

Karácsonyi vásárok: nagy razzia indul

2025. november 28. 07:10

Az ünnepi időszak kiemelt ellenőrzései a higiéniai előírások betartását és a magyar családok egészségének védelmét szolgálják.

Rizikometer: az oldal, ami megmutatja, mit érdemes megennünk

2025. november 26. 08:10

A Nébih új felületet indított Rizikometer néven, ahol naprakész, hiteles élelmiszer-biztonsági hírek érhetők el egy helyen.

Öregszünk – de nem mindegy, hogyan! Az étrend dönt!

2025. november 25. 14:10

Az étrend meghatározza, hogyan öregszünk. A tudomány szerint bizonyos tápanyagok valóban lassíthatják az idő hatását. Az élelmiszeriparnak pedig ehhez kell igazodnia.

Rekordszintű uniós tejszállításokat regisztráltak tavaly

2021. március 10. 03:46

2021-ben a központi tejpiaci jelentés szerint a szállítási mennyiségek eddig jóval az előző évi szint alatt maradtak.

Az áremelkedések áldozata lehet egy híres görög sajt

2022. május 22. 07:44

A válság félelmet kelt, hogy a helyben előállított halványsárga kerekek hamarosan eltűnhetnek a sajtpultról.

A védővámok ellenére is megéri sajtot exportálni az arab térségbe

2019. augusztus 16. 09:23

Különböző országokra szabott egyedi termékekkel lehet leginkább érvényesülni az arab országok tejtermékpiacán. Egy magyar cég tudott is élni a lehetőséggel. Ám ezen államok termelése is erősödik.

A koronavírus a legendás Stilton sajtot is bajba sodorta

2020. június 23. 14:02

A gazdálkodóknak több ezer liter tejet kellett kiönteniük, és az élelmiszer-ipari vállalkozások azért küzdenek, hogy a nem eladható marhahúst és a burgonyahegyeket felhasználják valahogy.