Élelmiszeripar

Mi jön a fehérje- és rostmánia után? Itt az új ételtrend

Agrofórum Online

A fehérje és a rost az utóbbi években valóságos hívószavakká váltak az élelmiszer-innovációban. A magas fehérje-tartalmú termékeket a teltségérzet, izomtömeg-megőrzés, sport és fogyás támogatása miatt keresték.

2024-ben a Cargill felmérése szerint az emberek 60 százaléka tudatosan növelte fehérjebevitelét, sokszor túl is teljesítve a napi ajánlást. A „maxxing” – vagyis a mennyiségi túlfogyasztás – mára azonban kifulladni látszik. A trendek most a kiegyensúlyozott, funkcionálisan gazdag étrend felé fordulnak.

A változás nem azért jött, mert a fehérje vagy a rost elvesztette volna jelentőségét. Sokkal inkább arról van szó, hogy a fogyasztók belefáradtak az egyoldalúságba. Egyre többen keresik a „mitől jó ez nekem?” típusú válaszokat, nem elég, ha valami „magas fehérjetartalmú” – azt is tudni akarják, milyen típusú fehérje, hogyan hat a szervezetre, vagy épp milyen forrásból származik.

A mennyiség helyett most a minőség számít

A „mindent fehérjével” korszakát az okos, tudatosabb funkcionalitás váltja. A piacot egyre inkább azok a márkák uralják, amelyek nem csak egyetlen hatóanyagra építenek, hanem kiegyensúlyozott, célzott hatású termékeket fejlesztenek. 2025-ben a NutraIngredients elemzése szerint a „célzott funkció” a legnagyobb trend az élelmiszer-innovációban: az alvást, mentális fókuszt, stresszkezelést vagy hormonális egyensúlyt támogató összetevők iránt nő a kereslet.

A roston belül is átalakulás zajlik. A korábbi „fiber-maxxing” helyett most a rostok funkcionális sokszínűsége kerül előtérbe: prebiotikumok, oldható és nem oldható rostok kombinációi, amelyek kifejezetten a bélflóra egyensúlyát támogatják. Már nem a rosttartalom mennyisége, hanem annak „minősége” számít.

A fogyasztói elvárások új dimenzióba léptek

A fiatal generációk, különösen az Y és Z korosztály, sokkal tudatosabb döntéshozók. Ők már nem diétát követnek, hanem életmódot építenek. Számukra a funkcionális élelmiszer nem „egészséges alternatíva”, hanem alapelvárás. A FoodNavigator 2025-ös előrejelzése szerint 2026-ra a funkcionális élelmiszerek piaca 15 százalékkal nő majd, miközben a „magas fehérjetartalmú” címkével ellátott termékek forgalma stagnálni kezd.

A hitelesség és az átláthatóság is kulcskérdéssé vált. A fogyasztók már nem hisznek a hangzatos szlogeneknek – a „clean-label” (tiszta címkézés) és a tudományosan megalapozott állítások dominálnak. Aki hiteles, annak bizalmat szavaznak.

Az új kedvencek: mentális fókusz, bélflóra, longevity

Miközben a fehérje és a rost egyensúlyba kerül, új funkcionális összetevők tűnnek fel. Az adaptogének, mint az ashwagandha vagy a ginseng, az idegrendszer támogatásában játszanak szerepet, míg a nootróp anyagok – például a L-teanin vagy a koffein-kombinációk – a mentális fókuszra hatnak. A „longevity”, azaz a hosszú élet koncepciója is begyűrűzik: az antioxidánsokban, polifenolokban, omega-3-ban gazdag élelmiszerek új lendületet kapnak.

A rostok terén a prebiotikus hatású összetevők, például az inulin és a polydextróz kerülnek előtérbe. Ezek nemcsak az emésztést segítik, hanem a mikrobiom egészségét is támogatják – ez pedig a modern táplálkozástudomány egyik kulcsa.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A trendforduló nem a fehérje és a rost végét jelenti, hanem egy sokkal kifinomultabb korszak kezdetét. A fogyasztók nem akarnak „túlzásba esni”, inkább egyensúlyt és célzott hatást keresnek. A márkák számára ez hatalmas lehetőség: aki képes hitelesen, tudományosan és átláthatóan kommunikálni, az nyer.

A „maxxing” kora lezárult – most a „smart nutrition” ideje jön. Olyan élelmiszereké, amelyek nem csak tápanyaggal látnak el, hanem az életminőséget is javítják.

Kiemelt kép: Pixabay.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A stevia kora lejárt? Új édesítők jönnek

2025. december 19. 07:10

A stevia sokat tett a cukorcsökkentésért, de nem oldott meg mindent. Új édesítőanyagok jelennek meg, amelyek tisztább ízt és kevesebb kompromisszumot ígérnek.

Melyik lesz idén a karácsony sztár íze? Brutális szaloncukor-trendek 2025-ben

2025. december 14. 14:10

A zselés örök kedvenc maradt, de 2025-ben soha nem látott ízorgia érkezett meg a karácsonyfa alá — rekordárakkal.

Gluténmentes karácsony: így alakítja át a piacot az ünnepi roham

2025. december 11. 07:10

A karácsonyi időszakban meredeken nő a gluténmentes termékek iránti kereslet, a gyártók pedig újragondolják teljes szezonális kínálatukat.

Karácsonyi vásárok: nagy razzia indul

2025. november 28. 07:10

Az ünnepi időszak kiemelt ellenőrzései a higiéniai előírások betartását és a magyar családok egészségének védelmét szolgálják.

Melyik szalmának a legnagyobb a fehérjetartalma?

2023. július 19. 14:40

Amerre járunk az országban, mindenütt találkozhatunk már bálákkal, ami a nyári táj kihagyhatatlan eleme és számos fotóst is megihlet. De igazából tudjuk-e, hogy az a bála mire is fog kelleni a gazdának az év hátralevő részében?

A SZÓJATERMESZTÉS a kiváló- és megfelelő fajtával kezdődik

2019. március 20. 07:41

A 2018-as évben is helyeztünk ki új szójafajtákat vetőmagtermelő partnereinknél, a már meglévőkkel egyetemben. Az állandóságot jelentő ES GLADIATOR és ES MENTOR mellett, az utóbbi időben három újnak mondható fajtát ismerhettek meg a gazdatársak itt a Szigetközben.

Összefüggést találtak a kukorica vetésideje, valamint a termésmennyiség és -minőség között

2024. február 19. 16:40

Érésidő szempontjából mely kukorica hibrideket érdemes választaniuk a gazdáknak Magyarországon, ha stabil, netán kiemelkedő termésmennyiségre és -minőségre vágynak? Erre adott választ egy közelmúltbeli előadás.

A száraz nyár növelte az orosz búza fehérjetartalmát

2021. augusztus 22. 07:37

A forró és száraz időjárás a nyári időszakban csökkentette a termés méretét Oroszországban a kezdeti becslésekhez képest, de egyes régiókban növelte a fehérjetartalmat.