Életmód, gasztronómia

Tejcsoki, étcsoki vagy fehér csoki? Ezt szeretik legjobban a magyarok

Debreceni Egyetem

Nem kell a cukormentes, a hagyományos tejcsokoládét szeretik a legjobban a magyarok – többek között ezt bizonyítja a Debreceni Egyetem kutatójának átfogó felmérése. Az Appetite folyóiratban megjelent közleményért a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány Publikációs Díját is elnyerte Kiss Marietta, a Gazdaságtudományi Kar docense.

A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét… – Csukás István felejthetetlen rajzfilmfigurája, Gombóc Artúr nem válogatott, ha csokoládéról volt szó. A magyar fogyasztók annál inkább. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának docense, Kiss Marietta vezetésével zajlott az a kutatás, amely a csokoládéfogyasztási trendeket vizsgálta Magyarországon. 

„Az egészségtudatosság globális térnyerésével a gyártóknak egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó fogyasztói igényeknek. Ez különösen igaz az olyan népszerű fogyasztási cikkek piacára, mint a csokoládé.

Egyre több olyan termék jelenik meg a boltok polcain, melyek az édesség egészségesebb alternatíváinak nevezhetők: cukormentes, csökkentett cukor- vagy zsírtartalmú változatok, illetve különböző funkcionális csokoládék hozzáadott proteinnel és egyéb tápanyagokkal. Emellett egyes kereskedelmi márkák saját márkás termékei egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek a forgalomból.

Kutatásunk során a táblás csokoládék fogyasztói preferenciáit vizsgáljuk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyiben befolyásolja a választásban a vásárlókat a márka, az ár, a típus (tej, ét vagy fehér), illetve az, hogy cukormentes-e” – részletezte Kiss Marietta, a DE GTK Marketing Tanszék megbízott vezetője.

A hazai és a nemzetközi szakirodalom feltárása után ötszáz embert kérdeztek meg a primer kutatás során a csokoládéfogyasztási szokásaikról. A felmérés első részében a fogyasztók márkahűségét vizsgálták, a második rész pedig azt tárta fel, hogy négy különböző táblás csokoládé közül melyiket vásárolná meg a válaszadó bizonyos helyzetekben.  

Két gyártói (Milka, Boci), valamint két kereskedelmi márka (Spar, Tesco) különböző tej-, ét- és fehércsokoládéja közül választhattak a felmérésben résztvevők, melyek csomagolásán szerepelt a termék ára és a cukortartalma is, tehát látták azt is, mennyire egészséges az adott édesség. 

„Eredményeink azt mutatják, hogy a válaszadók egyértelműen a gyártói márkákat részesítették előnyben a bolti márkákkal szemben. A négy csokoládé közül a legkedveltebb a Milka volt, majd a Boci, a Spar és végül a Tesco terméke.

Az általunk kidolgozott, hazánkban egyedülálló statisztikai számítások után kiderült, hogy nemcsak a Milkát szeretik a legjobban, hanem azért is fizetnének a négy közül a legtöbbet. A csokoládé típusát illetően azt találtuk, hogy a tejcsokoládé kapta a legpozitívabb értékelést, amelyet az ét- és a fehér csokoládé követett.

Kimutattuk továbbá azt is, hogy a fogyasztók a cukortartalmú csokoládét részesítik előnyben a cukormentes termékekkel szemben. Előzetes várakozásainknak megfelelően a termék árának emelkedése pedig negatívan hat a fogyasztók által érzékelt hasznosságra” – összegezte a fiatal kutató.  

A tanulmány szerint a márkahűség leginkább a fiatal és magasan képzett válaszadókra jellemző, akik a gyártói márkás termékeket preferálják. A fogyasztók választását pedig legnagyobb mértékben (57 százalékban) a csokoládé ára határozza meg, majd a termék márkája, a típusa és csak végül a cukortartalma. 

A hazánkban egyedülálló kutatás eredményei az Appettite című folyóiratban jelentek meg angol nyelven, The connection between manufacturer and private label brands and brand loyalty in chocolate bar buying decisions – A hybrid choice approach címmel. A közleményért Kiss Marietta megkapta a Gróf Tisza István a Debreceni Egyetem Alapítvány Publikációs Díját. 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A tűzifa károsíthatja is a kályhánkat, kevesen vannak tisztában ezzel

2025. december 8. 16:10

A tűzgyújtásnak megvan a maga „trükkje”, érdemes néhány jó tanácsot megfogadni, ha a kályhánkat, kandallónkat, kazánunkat hosszú távon szeretnénk megbízhatóan használni.

Bámulatos, mire képes a hagymahéj tea – próbálja ki!

2025. december 8. 07:10

Ki gondolta volna, hogy a konyhai hulladéknak hitt hagymahéj decemberben az egyik legkeresettebb természetes erősítővé válik?

Van értelme eltüzelni a korhadt fát? A kérdés jogosabb, mint bárki gondolná

2025. december 6. 09:10

Nem mindegy, hogy milyen az a fa, amit beledobunk a kályhánkba, kandallónkba, kazánunkba? Egyáltalán nem, és egy szakértő meg is magyarázza, miért.

Spórolhat a főnök a fűtésen a dolgozók kárára? A válasz több mint meglepő

2025. december 5. 09:10

A munkaadó határozza meg, milyen hőmérsékleti körülmények között dolgozzanak a munkavállalói? Egyáltalán nem, erre is egzakt jogszabályi előírások vannak.

KG Nagykun az új, államilag elismert árpafajta

2018. január 26. 17:14

A KG Nagykun a Debreceni Egyetem AKIT Karcagi Kutatóintézetének már a 36-ik saját nemesítésű, államilag elismert növényfajtája, őszi árpából pedig az ötödik.

Juhászat - kulcsfontosságú az őshonos génbázis megőrzése

2018. október 8. 11:32

Egyre inkább előtérbe kerülnek a juhtenyésztésben a hazai fajták, mivel a szélsőséges időjárási körülményekhez, a rendkívüli hidegekhez, illetve melegekhez nagymértékben képesek alkalmazkodni.

Új magyar módszer az aszály előrejelzésére

2024. február 9. 13:40

A mezőgazdasági és hidrológiai aszálytrendek megfigyelésén, valamint monitorozó- és előrejelző rendszer kidolgozásán dolgoznak a Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar, valamint a DE Agrár Kutatóintézetek és Tangazdaság kutatói.

Környezetkímélő növényvédőszerekről tartottak konferenciát

2018. október 18. 07:49

Az élelmiszerbiztonság terén egyre nagyobb a felelősségünk, szeretnénk, ha mindenki biztonságos élelmiszereket fogyaszthatna.