11℃ 1℃
március 3. Kornélia, Kunigunda, Frigyes
Gépinfo

70 százalékos energiamegtakarítás is elérhető egy új traktorral

Agrofórum Online

100 kW teljesítményű, elektromos hajtású traktort fejlesztenek Németországban, amellyel akár 70 százalékos energiamegtakarítás is elérhető.

A Tadus traktormárka neve aligha lehet ismerős sokaknak Magyarországon. Ez nem csoda, ugyanis a német Baumüller Nürnberg GmbH cég jelenlegi is fejleszti az első – elektromos meghajtású – modellt, mégpedig a TADUS Technologies vállalattal együttműködve.

A Baumüllert 1930-ban alapította Heinrich Baumüller, aki eleinte elektromos gépek javításával foglalkozott. Aztán hamarosan saját háromfázisú villanymotorok fejlesztésébe kezdett, és ma már a cég globális piaci szereplőnek számít, az e-mobilitás pedig egyre növekvő részt képvisel a portfóliójukban.

A Tadus E Traktor nevű prototípus erőgép jelenleg még dízelgenerátorral rendelkezik, hogy növeljék a munkaidejét, hatótávolságát. A masina 150 kW csúcsteljesítménnyel büszkélkedhet, bár folyamatos üzem esetén 90 kW-ot tud megbízhatóan hozni.

A gyártó szerint mindenre alkalmas, amire a hasonló teljesítményű hagyományos traktorok, ugyanakkor energiatakarékos, környezetbarát, ráadásul kiváló vezetési karakterisztikával rendelkezik. További előnye, hogy a gazdák az általuk napelemmel, vagy biogázüzemben megtermelt áramot fel tudják használni a traktor működtetésére, ezáltal akár 70 százalékos energiamegtakarítást is elérhetnek.

A Baumüller ígérete a szervizek közötti időszakok 50 százalékkal hosszabbak lehetnek, a karbantartási költség pedig alacsonyabb. Ez részben abból adódik, hogy az elektromotorok használatával kevesebb a mozgó alkatrész, vagyis a meghibásodásra hajlamos részegység. Egy elektromotor akár 25 ezer munkaórát is kibír szervizelés nélkül.

A gyártó tervei szerint az első Tadus E Traktor 2025-ben kerülhet piacra, és akkor már 100 kW teljesítménnyel fog rendelkezni.

Ez egyébként csak a meghajtásra vonatkozik, ugyanis a hidraulikaszivattyút egy külön 30 kW-os elektromotor működteti, míg a TLT-t egy másik (nagyjából 80–90 KW-os) elektromotor. A villanymotor percenkénti fordulatszáma 0 és 6000 között fokozatmentesen választható, a traktor maximális sebessége 40 km/h. A géphez powershift vagy CVT váltó érhető el.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.