Az Európai Parlament egy módosítással elvetette, hogy a traktort vezetőknek egységes vizsgakövetelmények alapján kelljen jogosítványt szerezniük.
Az elmúlt időszakban enyhe pánik futott végig a gazdák egy részén, ugyanis abból a célból, hogy az unió tagállamaiban a közlekedésbiztonságot javítsák, egységesíteni akarják a tagországokban a vezetésre vonatkozó szabályokat.
Ennek érdekében született egy irányelvtervezet, amelyről hétfőn szavaztak az Európai Parlamentben. Ez számos intézkedést tartalmaz, amelyek egyebek mellett a digitális vezetői engedélyre, az időszakos orvosi vizsgálatokra és a mezőgazdasági vontatókra érvényes engedélyre is vonatkoznak.
Egy módosítás vágta át a gordiuszi csomót
Az a módosítás, amellyel végül elvetették az egységes jogosítványt, nem szerepelt az Európai Bizottság eredeti szövegében. A módosítás a következőket tartalmazta: „Ez az irányelv nem vonatkozik a mezőgazdasági vagy erdészeti üzemekben való használatra szánt járművekre.”
Az eredeti szövegben még az állt, hogy a tagállamok által kiállított vezetői engedélyek kölcsönös elismerését ki kell terjeszteni a mezőgazdasági vagy erdészeti járművekre vonatkozó engedélyekre, ezt azonban végül elutasították. „A traktoros jogosítvány már nem létezik” – jelentette ki Karima Delli, az Európai Parlament tagja, a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság elnöke.
Jelentős különbségek az egyes országok között
A probléma részben abban áll, hogy vannak országok, amelyek nagyon enyhe szabályozást élveznek, például Franciaország, míg másokban, például Németországban szigorúbb követelmények várnak a traktorosokra.
Magyarországon például a 16. életév betöltése, egy online kitölthető elméleti vizsga, 24 órás gyakorlat, majd a sikeres gyakorlati vizsga szükséges ahhoz, hogy valaki T kategóriás jogosítványt szerezzen. Jelenleg az unióban így előnyt élvezhetnek azok az állampolgárok, akiknél egyszerűbben megy traktorra a jogosítvány megszerzése.
Másrészt belátható, hogy a traktorok, már csak méretükből következően is, erős és veszélyes gépek. Sok traktor képes meghaladni a 60 km/h sebességet, noha nem mehetnek gyorsabban 40-nél, és részt vehetnek a közúti forgalomban.
Ehhez képest már egy kisebb motor vezetéséhez is szükség lehet jogosítványra. Ugyan a traktorbalesetek ritkák, de nem kivételesek, ezért nem feltétlenül elvetendő ötlet az uniós jogosítvány bevezetése.