Az elektromos hajtásban látja a mezőgazdaság jövőjét a német Claas is, amely nemrég egy „fél-elektromos” kombájnt, illetve egy tisztán elektromotorokkal működtetett teleszkópos rakodót mutatott be.
A fosszilis üzemanyagok drágulása, illetve a klímaváltozás egyre érezhetőbb káros hatása a mezőgépgyártóktól is azonnali cselekvést követel. A legtöbben az újfajta hajtásrendszerek alkalmazásában látják a megoldást, a német Claas például látványosan az elektromosság felé fordult, és ezt a novemberi Agritechnica szakkiállításon is demonstrálta.
A vetési zöld márkának különösen izgalmas az az elképzelése, hogy a kombájnjait részben elektromos hajtással látná el. Ez már nem csupán koncepció, hiszen javában tartanak a fejlesztések, sőt már az első éles szántóföldi teszteken is túl vannak.
Az önjáró betakarító-cséplő gépek esetében a váltás nem okozna teljesítménycsökkenést, csupán máshogy oszlana el a motorerő. Egy 626 LE-s kombájn esetében például elegendő lenne egy 536 LE-s hagyományos dízelerőforrás (ez 460-ról 400 kW-ra csökkentést jelentene), márpedig a kisebb blokk automatikusan kevesebb fogyasztást jelentene. Ráadásul a mostani 1800-as fordulatszám helyett elegendő volna 1600-on pörgetni a motort.
A kisegítő erőforrás egy 40 kW-os elektromotor lenne, a hibrid hajtású kombájn embert próbáló körülmények között (például magas hozamú táblákon, emelkedőkkel tarkított területeken) erre támaszkodva kaphatna boostot.
A Claas fejlesztése abból indult ki, hogy nincs szükség folyamatosan egy 600 LE fölötti gép teljesítményére, elegendő csupán akkor biztosítani számára a pluszlóerőket, amikor a munka megkívánja. Ezzel a megoldással az üzemanyag-fogyasztás 10 százalékkal csökkenthető a mérések szerint.
A német vállalat emellett a Liebherrel együttműködve fejlesztette ki a 100 százalékban elektromos Scorpion 732e teleszkópos rakodót. Az Agritechnicán szintén bemutatott gépet két (egyenként 121 LE-s) elektromotor működteti, az egyik a hajtásért felel, a másik a hidraulikát mozgatja.
A Scorpion 732e maximális emelési magassága 7 méter, teherbírása 3,2 tonna (erre utal a típusszám is), a csúcssebessége pedig 30 km/h. A 64 kWh kapacitású akkumulátor 4 órányi folyamatos munkavégzést tesz lehetővé.