Gépinfo

Mezőgazdaság 5.0 a következő lépés!

Agrofórum Online

A robotika és a mesterséges intelligencia (AI) már része az AGCO víziójának.

Dízel vagy elektromos hajtás

Interjú Antti Marttinen igazgatóval (Director, Engineering, Global Module Lead – Engine Installations) és Pekka Nousainen fejlesztési vezetővel (AGCO Power R & AE).

Mit gondolnak arról, hogy a nehéz gépeknél továbbra is alkalmazhatók lesznek a dízel hajtású járművek? Miért igen, s miért nem?

Igen, a jövőben is meghatározók lesznek a dízel hajtású járművek. A terhelési tényezők néhány esetben, mint például a nagy kombájnoknál olyan nagyok, hogy az elektromos- vagy a gázhajtás nem praktikus, illetve nem versenyképes. Továbbá várható a hajtóanyag változása lépésről lépésre a megújuló dízel hajtóanyagok területén (különböző megújuló nyersanyagból, különféle előállítási eljárással).

Hogyan tudná az elektromos erőforrás helyettesíteni a dízelmotort a nagy teljesítményt igénylő esetekben?

Ilyen esetekben a dízelmotor helyettesítése akkor lehetséges, ha az elektromos erőforrás olcsó és nagy teljesítmény – sűrűségű. A tiszta elektromos hajtás csak a legkisebb igénybevételi esetekben lehetséges. Szántóföldön történő alkalmazásnál az akkumulátorok feltöltése szintén problémás.

A dízel járművek nagyvárosokból történő kitiltása befolyásolja-e, s ha igen milyen mértékben a cég elektromos jármű fejlesztési programját?

A mezőgazdasági és egyéb terepalkalmazásban a dízelhajtás kevésbé problémás, mivel a működési terület vidéki jellegű, ahol a népsűrűség alacsony. Ma még a helyzet nem egyértelmű, mivel megfelelő elektromos megoldás még nem áll rendelkezésre, ezért ebben a szektorban a nagy teljesítményű és energiahatékony dízelek alkalmazására hosszú távon számolni kell. Viszont az is egyértelmű, hogy fel kell készülni a változásokra, beruházásokat és fejlesztési programokat kell indítani a hatékony elektromos megoldások létrehozására, de mindezt párhuzamosan a dízelmotor fejlesztésekkel.

Miben látják a motor rendszerek jövőbeni tervezését és fejlesztését? Moduláris rendszerekben, beépített szenzorokkal, vagy még kompaktabb tervezéssel?

Az AGCO cég törekszik az egyszerű, robusztus megoldásokra ahol lehet, de figyelembe veszi a modularitást, a beépített szenzorok alkalmazási és a kompaktabb tervezés lehetőségét.

IoT & hálózati rendszer

Interjú Matt Rushing igazgatóval (Director, Global Crop Care, AGCO) és Peggy Gulick igazgatóval (Digital Transformation, Global Manufacturing, AGCO).

Milyen mértékben invesztálnak az IoT szolgáltatásokba és lehetőségekbe?

Az AGCO az okos mezőgazdaságra fókuszál és használni akarja az IoT (Internet of Things), az AI (Artificial Intelligence) és robot technológiákat. Mindezt azért, hogy segítse vevőit a megfelelő döntés meghozatalában, hatékonyabbá tehesse munkájukat, amelynek eredményeként növelni tudják terméseredményeiket és beruházásuk gyorsabb megtérülését.

Technológia tudatos szolgáltatások, mint a gépek távfelügyelete, már ma is működnek az AGCO-nál, sőt távfigyelő (multi monitoring) központokat helyeztek üzembe világszerte, annak érdekében, hogy a felhasználók és a dílerek adatkezelését felgyorsítsák.

A technológiai portfólió fejlesztése az olyan önszabályozású és automatizált eljárások irányába halad, amelyek segítik a termelőket a terméseredmények növelésében és ugyanakkor az input anyagok csökkentésében. Ezek közé tartozik a gép helyzetét és a táblavégi fordulást szabályzó AutoGuidence rendszer, a kijuttatandó növényvédő szer és műtrágya mennyiségét szabályzó Rate and Section Control rendszer, a vetést menet közben szabályozó Precision Planting rendszer és a vontatott gépet a traktorhoz igazító TMS rendszer- szabályzó.

Az AGCO a Xaver automata robotraj kifejlesztésével felkészült a robotikára és mesterséges intelligenciára támaszkodó „Agiculture 5.0” előkészítésére/bevezetésére.

Xaver robot-raj projekt

A Fendt Guide Connect (vezető/követő) rendszer, a Xaver és olyan szenzor technológia, mint a Precisin Planting cég SmartFirmer berendezése (amely vetés közben, a talaj valós idejű szervesanyag-tartalmát, hőmérsékletét és nedvességtartalmát szenzorálja) azok a példák, ahol az automatizálás előnye megjeleníthető, az üzemeltetői igények gyors és pontos kielégítésében.

Soil Firmer szenzor

A kidolgozott és bevezetett IoT megoldások milyen hatással voltak a cég működésére? Melyek a hosszútávú elképzelések és célok?

A digitalizáció új lehetőségeket teremt a teljes agronómiai értéklánc területén. A fejlett technológiájú mezőgépek kiszolgálását és javítását a kezelők kevésbé képesek ellátni, nagyobb flexibilitásra és jobb hozzáállásra van szükség. A vetési és betakarítási szezonban a javítást gyorsan kell végrehajtani. A szolgáltatásalapú gazdálkodás a mezőgépiparban is teret fog nyerni.

A farmerek a hagyományos gazdálkodási lépések helyett mindinkább a tanácsadókhoz fordulnak a munkafolyamatok elemzése és ajánlások kidolgozása céljából. Az AGCO Fuse Smart Farming Synchronized platform alkalmazásával komplett szolgáltatást tudnak nyújtani a felhasználóknak. A kifejlesztett szolgáltatásokkal olyan együttműködési formát hoztak létre, amely biztosítja a termelők szabadságát és flexibilitását. Vagyis nem „vasat”, hanem komplett megoldást ajánlanak.

Végül is a célunk, részt venni 10 milliárd ember ellátásában, és ha vásárlóink sikeresek, akkor mi is. Az AGCO társasággal együttműködésben partnereink és dílereink támogatják a végfelhasználókat abban, hogy versenyképesek és sikeresek legyenek a világ növekvő élelmiszer igényének kielégítésében.

Hogyan lehet ezt a portfóliót tovább fejleszteni a közeljövőben? Milyen vásárlói/ipari igények hatnak a jövőbeni fejlesztésekre?

Az AGCO továbbra is arra törekszik, hogy a rendszerek okosabbak legyenek. Célunk a szenzor technológiai rendszerek fejlesztése, („szenzorálni a gép és a termény közötti folyamatokat”), az automatikus hajtások fejlesztése, további szenzorok és „okos algoritmusok”, illetve az automatizálás fejlesztése további adatkészletek, szenzorok és mesterséges intelligencia alkalmazásával. Az ipar által biztosított lehetőségek alapján a termelők „valós idejű” információk birtokában hozhatják meg döntéseiket a rendszerelemek kiválasztásáról és alkalmazásának idejéről/módjáról. A farmerek aszerint lesznek eredményesek vagy veszteségesek, hogy döntésüket az adott állapotok vagy a korábban megszokottak alapján hozzák meg.

Hogyan látják a gépek automatizálásának terjedését a következő években?

A gépautomatizálási törekvések jelenleg a permetezés, a betakarítás és a vetés területén figyelhetők meg. A következő öt évben további automatizálási koncepciók és rendszerek várhatók az adatfeldolgozás és a szenzorfejlesztés területén, amelynek eredményeként teljesen automatizált eszközök és rendszerek jönnek létre.

Látnak-e további lehetőséget az AI, VR és AR elemek alkalmazására a gyártási folyamatokban, illetve a gépek fedélzetén?

A gyártási folyamatokban a Google szemüveggel együtt alkalmazzuk az AR rendszert, a nagy komplexitású és kis darabszámú mezőgazdasági gépet gyártó üzemünkben (Jackson, MN), amellyel növelni tudtuk a hatékonyságot, csökkenteni a gyártási költséget és minimalizálni a kieső időt. A rendszer további előnye a gyártmányok minőségének javulása. Az összes gyárunkban digitalizáltuk a műveleti utasításokat, az ellenőrzési listákat és az SOP előírásokat, amellyel biztosítjuk az információk áramlását a dolgozók, a műveletek és a gyárak között.

Az okos szemüvegek és a kiterjesztett valóság (AR) alkalmazása már rendszerszerű gyárainkban. Az új technológiák használata segíti a gyártási folyamatok hatékonyságát. Ha a dolgozók munkájukat okosabban, gyorsabban, jobban végzik, az jelentkezik a teljes gyártási kultúrában. A portfóliónk kiterjesztése érdekében új technológiákat vezetünk be (3D nyomtatás, együttműködő robot (cobot) a virtuális gyártás szimulációjához stb.).

Mit gondolnak a hálózati üzemeltetés és a gépi tanulás mennyire változtatja meg a gépek helyzetét a következő évtizedben?

A legkevesebb, amit mondhatunk, hogy a gépek okosabbak lesznek. Az új technológia már látható az IDEAL kombájnunkon és a SmartFirmer gyártmányon. Napjainkban az önszabályozás és önbeállítás szabványosnak tekinthető az automatikus kormányzási rendszerekben. A jövő kevert flottáiban a hagyományos gépek és a Xaver rendszerhez hasonló robot-rajok egyaránt megtalálhatók lesznek.

IDEAL kombájn jellemzők

Hogyan viszonyulnak ezekhez a technológiákhoz, az integrálhatóságukhoz?

A fejlesztési munkálatok során figyelembe kell venni a meglévő infrastruktúra képességeit annak érdekében, hogy a technológia előnyös lehetőségei megtarthatók legyenek. A biztonság kiemelt fontosságú a gépek növekvő automatizáltságánál. A technológia adaptálásánál az AGCO törekszik az egyszerűség megtartására.

A cég gyártótelephelyei az IoT és a hálózatos üzemeltetés alkalmazásával beléptek a 4. ipari forradalomba, de ugyanakkor figyelnek a hálózatok biztonságára, tekintettel a növekvő volumenre és az alkalmazott eszközök sokféleségére.

Kihívások és lehetőségek

Milyen kihívásokkal kell szembenézni jelenleg, illetve a jövőben?

Az AGCO hasonlóan az iparág többi résztvevőihez szembesül a XXI. század munkaerő problémájával. Ezért a cég számára még inkább fontossá válnak azok a módszerek, amelyekkel az alkalmazottak kreativitása fejleszthető, számuk növelhető vagy legalább tartható. Az innovációkat átvesszük, egyúttal munkatársaink számára biztosítjuk az életfogytig tartó tanulás lehetőségét ösztöndíjakkal és olyan programokkal, mint a mechatronika, szerelési akadémia, és munka közbeni tréning. A munkakörülményeket javítjuk annak érdekében, hogy dolgozóink jól érezzék magukat munkahelyeiken.

Forrás: OEM Off-Highway

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Elképesztően sok Toyota Hiluxot helyeztek forgalomba itthon

2024. november 16. 16:10

Az összevont listán októberben Ford, Toyota, Suzuki, Skoda, Volkswagen, Kia, Opel, BMW, Mercedes-Benz és Renault sorrend alakult ki az élen.

Agresszív stratégiával válaszol a gépgyártó arra, hogy a vásárlói hangulat a mélypontra került

2024. november 14. 10:40

A harmadik negyedévben az AGCO forgalma 25 százalékkal 2,6 milliárd dollárra esett tavalyhoz képest, a nettó bevétele 30 millió dollár volt.

Orosz óriás kínai motorral: 7,5 órán át nyüstölték szántóföldön a Kirovec legnagyobb traktorát

2024. november 11. 09:40

Először a traktor 4,5 órán keresztül 20 cm-es mélységben művelte a talajt, majd további 3 órára 23 cm-es mélységbe állították a munkagépet.

Új MTZ traktor bukkant fel és egy látványos fehérorosz fejlesztés a fülkében

2024. november 8. 09:40

Maga a 921.3-as traktormodell már létezett az eddigi kínálatban is, ezzel a specifikációval viszont újdonságnak számít.

Tizenhat centes osztalékot fizet a Fendt tulajdonosa

2019. október 29. 11:42

Az AGCO nettó árbevétele 9,35 milliárd dollár volt tavaly, ami megfelelt az elemzők előzetes várakozásának, idén enyhe csökkenés a várakozás, 9,31 milliárd dolláros bevételre számítanak a szakértők.

Irány Brazília - Az AGCO megkezdte a Fendt márka bevezetését Braziliába

2019. május 20. 11:17

Az AGCO cég igen jelentős beruházást hajtott végre annak érdekében, hogy segítse a brazíliai farmerek tevékenységének eredményességét.

Mezőgépgyártók közreműködése a Covid-19 elleni küzdelemben

2020. április 11. 11:17

A John Deere cég csatlakozott az országban induló programhoz, amely a COVID-19 járvány elhárításában dolgozó egészségügyi alkalmazottak számára kíván arcvédő készülékeket gyártani.

Önjáró fűkasza és gyomirtó gép az 50 legjobb mezőgazdasági gépinnováció között

2018. március 5. 10:46

Permetezőgép, traktorok, salátabetakarító- és gyomirtó gép, öntözőrendszer, sőt, üvegházakba fejlesztett fotoperiodikus lámpa is a díjazott innovációk között.