Akár 8-10 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető lesz a CLAAS tesztelés alatt álló LEXION e-hybrid kombájnjával.
A „hibrid” kifejezés nem idegen a CLAAS LEXION kombájnoktól, hiszen már negyedszázad is eltelt azóta, hogy a német gyártó bemutatta az első hibrid technológiát használó betakarító-cséplő gépét. A LEXION 480 kombájnnál ez akkor a cséplőrendszert jelentette, amely forradalmi újdonságnak számított.
A magyarországi forgalmazó AXIÁL Kft. írásából kiderül, hogy a szabadalmaztatott APS HYBRID SYSTEM az APS cséplőszerkezet és a ROTO PLUS másodlagos leválasztó rendszer kombinációjaként született meg az 1995-ös Agritechnica kiállításra.
Ez a műszaki megoldás azóta is mértékadó a nagy teljesítményű kombájnok szegmensében az áteresztőképesség, szemminőség és a sokféle termény betakarítására való képesség tekintetében.
Ha a tesztek sikerrel zárulnak, a „hibrid” kifejezés hamarosan másféle értelemben is teret nyer a LEXION kombájnok esetében. A CLAAS ugyanis a hírek szerint a hibrid hajtás bevezetésével próbálkozik, ami ismét csak újszerű lenne a betakarító-cséplő gépek esetében.
A hagyományos dízelmotor természetesen megmarad a kombájnban, de kerül mellé egy elektromotor is (egy generátorral és akkumulátorral kiegészítve), amely a munkaterhelés növekedése során besegít a másik erőforrásnak. A gyártó szerint ez a megoldás stabil motorfordulatot eredményez, ami kívánatos az aratás egyenletessége szempontjából.
A CLAAS szerint az újdonság bevezetésére nagyjából 3–5 évet kell még várni. A projekt központi szereplőjének számító LEXION e-hybrid viszont máris a jövőbemutató fejlesztések között versenyez a DLG díjáért a november 12–18. között tartandó hannoveri Agritechnica szakkiállításon.
A koncepció szerint munkavégzés közben az akkumulátor folyamatosan töltődik, és amikor megugrik a motorterhelés, akkor az elektromotor rögtön rásegítést ad a dízel-erőforrásnak. Az eddig tesztek tapasztalata szerint akár 8-10 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető az új rendszerrel.