11℃ 1℃
március 3. Kornélia, Kunigunda, Frigyes
Gépinfo

Újjáéledt a legendás svéd traktormárka

Agrofórum Online

Egyszerű, robusztus, elfogadható árú traktort kívánt a gazdák kezébe adni a svéd Swedtrac, amely a nyolcvanas években csődbe ment, most azonban főnixmadárként éledt újjá.

A svéd mezőgépgyártás kapcsán első körben nem feltétlenül a traktorok jutnak eszünkbe. Pedig létezett egy gyorsan legendássá vált márkájuk az 1980-as években, a Swedtrac, amelyet a skandináv ország délnyugati részében lévő Arvika településen szereltek össze.

A vállalat mögött a Pihlgren család állt, az erőgépek pedig Ursus karosszériából, ZF első hídból és hathengeres, 167 LE-s Scania motorokból álltak. De a csőd gyorsan elérkezett a Swedtrac számára, így mindössze 50-55 traktort tudtak készíteni.

Az arany-fekete márka most azonban visszatért a piacra. Jelentősen átalakulva, immár sárga-feketében, és persze a modern kor követelményeinek megfelelően. A tervek szerint három új modellel rukkolnak elő, amelyek közül a Swedtrac 800-as már rendelhető is, bár eddig csupán 6 darab készült el belőle.

Mit is tud? Négyhengeres, 2,4 literes, 80 LE-s motorjával nem fogja megváltani a világot, de aki egy strapabíró, megbízható traktorra vágyik a kisebb méretű gazdasága számára, annak akár jó választás is lehet. A hírek szerint 350–390 ezer svéd korona (vagyis 12-13 millió forint) körül alakul az ára.

A Swedtrac ma már nem svéd, hanem litván márkának számít, amely eddig a (teleszkópos) kerekes rakodóiról volt ismert. De mögötte áll Kjell Pihlgren is, az egyik „eredeti” alapító fivér, aki sohasem mondott le a Swedtrac feltámasztásáról.

A filozófia ugyanaz, mint négy évtizede: egyszerű, robusztus, elfogadható árú traktort adni a gazdálkodók kezébe. Az említett 800-as modell után hamarosan érkezik a 110 LE-s 1100-as gép, valamint tervben van a 170–200 LE-s Scania motorral szerelt nagytestvér piacra dobása is.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez lett a nemzet kedvenc traktora Németországban – meglepő?

2025. február 20. 09:40

2024-ben összesen 29 291 darab új traktor talált gazdára Németországban. Ez 1042 darabos, vagyis 3,4 százalékos visszaesést jelent.

Háromtengelyessé szerelték át az orosz nagytraktort

2025. február 19. 08:10

A Kirovec 6x6 erőgép immár 20,5 tonnás tömeggel büszkélkedhet, amivel persze nem túl kíméletes a talajhoz.

Elsőként a világon: elektromos hajtású forgóborona született – de mennyire bírja a kemény munkát?

2025. február 17. 14:40

Az olasz gyártó egyelőre a legkisebb, 3 méteres munkaszélességben készítette el az elektromos munkagép prototípusát.

Bikaerős gumihevederes traktorral kísérleteznek a kínaiak

2025. február 12. 13:10

Az egyelőre prototípusként létező gép 220 LE-s motorral szerelt, powershift váltóval ellátott, és meglepően fordulékony.

Traktor kellene! De milyen?

2020. december 14. 09:56

A Két-KATA Kft. videósorozatának következő epizódjában az érdeklődők ügyfélvéleményeket láthatnak.

Gépinfo Videó

A CLAAS NEXOS sorozata most rugózott első híddal

2018. november 13. 14:32

Az aktuális NEXOS sorozat, melyet a 2016-os EIMA kiállításon mutatott be a CLAAS, 14, egymástól teljesítményükben és méretükben különböző traktor modellt foglal magába.

Dorker szántóföldi gépbemutató Tiszagyulaházán

2018. augusztus 22. 10:37

Szántóföldi gyakorlati gépbemutatóra gyűltek össze a termelők és a Dorker Kft. partnerei Tiszagyulaházán július 27-én. Az érdeklődőknek lehetőségük volt munka közben is megfigyelni többek között a Deutz-Fahr 9340 Warriort, valamint a Deutz-Fahr új kompakt négyhengeres modelljét, de találkozhattak még a Faresin, a Pronar és a Hardi legújabb fejlesztéseivel is.

Pesszimista a John Deere vezetősége

2019. november 28. 12:17

Régiós tekintetben az Egyesült Államokban és Kanadában számít a mezőgazdasági üzletágban 5 százalékos mínuszra a vállalat a 2020-as pénzügyi évben, míg a világ többi részén, így Európában is stagnálásra számítanak.