Szőlő-Bor

Aranyérmes bor a Balaton-felvidékről

Magyar Idők

A turisztikai szépségei mellett a kiváló borainak köszönhetően is nemzetközi ismertségre tehet szert a balatoni régió. A borvidék egyik terméke nemrég Európa egyik legnagyobb presztízsű versenyéről hozta el az aranyérmet - írja a Magyar Idők.

Európa egyik legrégibb és legnagyobb presztízsű versenyén a legjobbak közé sorolták a Balaton-felvidéki Canter Borház termékét. A borászat 2017-es évjáratú Magnus sárgamuskotálya aranyérmet nyert a bordoux-i Challenge International du Vinen.

Gelencsér Gergő, a Canter Borház főborásza a Magyar Időknek elmondta: az elmúlt évek munkájának köszönhetően a pincészet prémium borai mind gyakrabban szerepelnek sikerrel a hazai és nemzetközi versenyeken. A 2011-es balatonfüred-csopaki merlot Champion-díjat kapott Szlovákiában, a Danube Wine Challange-en. A márciusi párizsi Vinalies Internationales-en elért ezüstérem után pedig a 2017-es évjáratú Magnus sárgamuskotályt ismerték el a bordeaux-i borverseny ítészei.

– A nemzetközi versenyeken kiváló borok mérettetik meg magukat, minőségi szempontból nagyon magasra teszik a mércét, és szigorú szabályoknak kell megfelelniük a termékeknek. Ezért is számít nagy elismerésnek egy-egy díj megszerzése – emelte ki.

A szakember jelezte: a borkészítéskor elsősorban a fogyasztók elvárásainak próbálnak megfelelni, már a szőlő szüretelésekor figyelembe veszik, hogy mi az, amit keres a vevő.

– A borászok sokszor nincsenek könnyű helyzetben: olyan italt szeretnének készíteni, amilyet megálmodtak, azonban ez sokszor nincs összhangban a fogyasztói ízléssel. Mi arra törekszünk, hogy a vásárlói visszajelzések alapján minél jobb minőségű borokat vigyünk a piacra – fogalmazott a szakember. A készítés során azonban nem csak a hazai ízlésvilágot próbálták kiszolgálni, a cél az volt, hogy az ital a nemzetközi trendeknek is megfeleljen.

Sárgamuskotállyal csak nemrégiben kezdett el foglalkozni a Balaton-parti borászat, a második évjárat máris nagy sikert aratott. – A sárgamuskotályt a legtöbben Tokajjal azonosítják, ahol a beaszúsodott szőlőből édes bort készítenek. Mi ezzel ellentétben egy sokkal könnyedebb, illatos, de száraz bort szerettünk volna a fogyasztók asztalára tenni – emelte ki a főborász.

A 2016-os első próbálkozást követően a tavalyi évjárat igazán különlegesre sikerült. A hibátlan szőlőfürtöket teljes érettségükben szüretelték, majd a préselés előtt héjon áztatott mustot lassan erjesztették.

Gelencsér Gergő rámutatott: a világ borpiaca hazánkat elsősorban Tokajjal és az onnan kikerülő édes borokkal azonosítja – emellett néhány helyen a villányi régiót is ismerik –, a Balaton azonban főként turisztikai látványosságaival hívja fel a külföldiek figyelmét. Sokan nem tudják, hogy kiváló borok kerülnek ki erről a borvidékről.

– A célunk az, hogy olyan magas minőségű borokat vigyünk a nemzetközi piacra, amelyek segítségével a Balaton-felvidéket felhelyezhetjük a világ bortérképére – emelte ki a főborász. Jelezte, a minőségi elvárás önmagukkal szemben is magas, a zánkai borászat komoly technológiával, világszínvonalú üzemmel rendelkezik, ami lehetőséget teremt arra, hogy kiváló borok hagyják el a pincészetet.

A Canter Borház Európa egyik legmodernebb borászata, a mintegy 4500 négyzetméteres üzem kialakításakor nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy a borászat volumenében felvegye a versenyt a nagyobb üzemekkel, miközben minőségében az elérhető legmagasabb technológiai és borászati színvonalat képviselje. Tihanyban, Dörgicsén és Somlón saját ültetvénnyel rendelkeznek, mintegy 110 hektáron.

Tihanyban a rozéborok alapanyagait, a merlo-t, a cabernet sauvignont, a portugiesert és a kékfrankost termesztik. A Nagy-Somlói borok alapanyaga, a juhfark, a furmint, a hárslevelű, a tramini és az olaszrizling a somlói dűlőkről kerül a feldolgozóba. Míg Dörgicse a kék szőlők prémiumterülete, ahonnan a hordószelekciós prémium cabernet sauvignonok és merlot-k kerülnek ki.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fenntarthatóság a pohárban: miért tér vissza a piquette?

2025. szeptember 10. 16:10

A piquette könnyű, alacsony alkoholtartalmú ital, amely a bortermelés melléktermékéből készül. Fenntartható és egyre népszerűbb.

Régi magyar szőlőfajták: érdemes-e kertbe ültetni őket?

2025. szeptember 5. 16:10

A régi magyar szőlőfajták nemcsak hagyományt őriznek, hanem ellenállóságuk miatt a házikertekben is megállják a helyüket.

Meglepő eredmény: így szerepelt a kékfrankos a nemzetközi kóstolón

2025. augusztus 30. 16:10

Egy friss európai borkóstolón 87 kékfrankos tételt vizsgáltak, amelyek közül hat kiemelkedőnek, 38 pedig kimondottan ajánlottnak bizonyult.

Jazz, gourmet és különleges borok: érkezik a Budapest Borfesztivál

2025. augusztus 25. 12:10

Szeptemberben ismét a Budai Várban pezseg a hangulat: a Borfesztivál négy napra a bor, a gasztronómia és a zene ünnepévé válik.

A borászok mindig számíthatnak a kormány együttműködésére

2023. április 30. 13:34

A Natúr Sümeg borászati rendezvény évről évre hitet tesz az ökológiai szőlőművelés, a természetes borkészítés és a fenntarthatóság mellett.

Arany termett a Mátraalján

2023. április 10. 07:34

„Késői szüretelésű nagy fehérborok jegyeit magán hordozza, de mindemellett friss, fickándozó, gyümölcsös.” Így jellemezte Maróti Attila a Zenit borát, amely aranyat hozott számára fehérbor kategóriában, a Syngenta borversenyén.

Divattá vált borászatot alapítani a leggazdagabb üzletemberek körében

2019. január 24. 12:36

A napi.hu és a Forbes listáiból kiderül, hogy borász nincs a leggazdagabb magyarok között, ahová tavaly legalább 8 milliárd forintos vagyonnal lehetett bekerülni.

Itt a Furmint Február! De milyen is egy jó furmint? - interjú Szabó Zoltánnal

2019. február 20. 04:36

Tokaj egymaga a furmint termőterületeink 95 százalékát bírja, így sajnos a maradék csak kuriózumszámba megy. Egyszerre több Tokaj létezik, műanyag hordóban árult félédes folyóborok ugyanúgy piaci szereplők, mint a jó nevű termelő mádi csúcsdűlős tétele. Nehéz így kommunikálni, egységes arculatot, közös marketinget kialakítani a furmintnak.