32℃ 19℃
június 8. Medárd, Helga
Szőlő-Bor

Jól fogy a magyar bor külföldön is

Magyar Idők

Egyre kelendőbb a magyar bor külföldön, az idén augusztus végéig mintegy 64 százalékkal több palackos, illetve folyóbor került a nemzetközi piacokra. A kivitel várhatóan a jövőben is emelkedni fog.

Nemcsak itthon, hanem külföldön is van igény a jó minőségű magyar borokra. Mindezt az elmúlt időszak exportadatai is alátámasztják. A Központi Statisztikai Hivatal szerint az év első nyolc hónapjában 64 százalékkal több magyar bor került a külpiacokra, mint egy évvel korábban.

A 630 hektoliteres export értéke 18 milliárd forintot ért el, ami 41 százalékos bővülésnek felel meg. A kiszállított tételek 61 százalékát a folyóborok tették ki, ugyanakkor mindkét kategóriában – a lédig és a palackozott termékeknél is – jelentősen nőttek az eladások. A palackos borok kiszállítása 21 százalékkal, 195 ezer hektoliterre, a kivitel értéke 18 százalékkal, csaknem 10 milliárd forintra emelkedett egy év alatt.

A lédig borok kiszállított mennyisége és a kivitel értéke is csaknem a kétszeresére nőtt. Az eladott 435 ezer hektoliter borból származó bevétel megközelítette a 8 milliárd forintot. Az Agrárgazdasági Kutatóintézet jelentése szerint a nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok voltak a legkeresettebbek, a kivitel 83 százalékát tették ki.

Az export szempontjából biztatóak az idei eredmények. Míg a nagy nyugati bortermelő régiókban jelentős kiesésről számoltak be a pincészetek, a hazai szőlősgazdák kiváló szezont tudhatnak maguk mögött. A hektáronkénti termésátlag másfélszerese volt a tavalyinak, a becslések szerint 550 ezer tonnát elérő termésből pedig az előző évinél 1 millió hektoliterrel több, mintegy 2,8 millió hektó új bor készülhet.

Miközben az exportunk emelkedik, egyre kevesebb külföldi termék kerül a hazai piacra. Az ország borimportja idén nyár végéig 70 százalékkal, 35,4 ezer hektoliterre csökkent. Ennél is kedvezőbb hír, hogy míg korábban a kétes minőségű és gyakran bizonytalan eredetű folyóborok domináltak, mára az import jelentős részét a palackozott, minőségi italok teszik ki. Az arányok tovább javultak, miután a palackozott borok behozatala 23 százalékkal, csaknem 33 ezer hektoliterre nőtt, míg a lédig boroké 97 százalékkal, 2,6 ezer hektoliterre csökkent a megfigyelt időszakban.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Alacsony alkoholtartalmú borok: új irány a borászatban

2025. május 22. 14:10

Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes borok iránti kereslet növekszik, új technológiák és piaci stratégiák formálják a borászat jövőjét.

Borfogyasztás: ki iszik többet?

2025. május 16. 16:10

A globális borfogyasztás 2024-ben 1961 óta nem látott mélypontra süllyedt, de egyes országok továbbra is kiemelkednek a mennyiség és az egy főre jutó fogyasztás terén.

Vita a bor körül: egészséges vagy sem?

2025. május 11. 16:10

Egy új spanyol kutatás választ adhat arra a kérdésre, hogy a mértékletes borfogyasztás valóban jót tesz-e az egészségnek.

A francia vörösbor hanyatlása

2025. január 9. 15:10

A francia vörösbor hosszú ideje ikonikus része az ország kultúrájának, ám az iparág az utóbbi évtizedekben súlyos válsággal szembesült.

Alacsony alkoholtartalmú borok: új irány a borászatban

2025. május 22. 14:10

Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes borok iránti kereslet növekszik, új technológiák és piaci stratégiák formálják a borászat jövőjét.

Egyre több magyar palackos bort exportál a Lidl

2019. április 4. 11:17

A vállalat 4,6 milliárd forint értékű export teljesítménye a 17 milliárd forintos teljes hazai palackos borexport mintegy 27 százalékát teszi ki.

Ma rendezik meg a 11. Furmint Február Nagykóstolót

2020. február 6. 10:02

A Furmint Február Nagykóstoló látogatói számos stílusban és borvidékről, például Tokaj-Hegyaljáról, Somlóról, Badacsonyból, a Balaton-felvidékről, Csopakról, a Kiskunságból, a Mátrából, Egerből, de a Felvidékről, a Szerémségből és Szlovéniából is kóstolhatnak majd furmintokat.

Még mindig a Lidl a legnagyobb hazai borexportőr - taroltak a saját márkás borok

2020. szeptember 17. 13:52

Egy Champion, három arany és három ezüst díjat nyert a Lidl Magyarország a 21. VinAgora Nemzetközi Borversenyen. Az áruházlánc a 2019-es gazdasági évben több mint 23,7 millió palack bort értékesített a hazai és külpiacokon egyaránt, mellyel megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését, így a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak.