Szőlő-Bor

Karácsonyi vacsora: borral vagy bor nélkül?

Hilltop Sajtóközlemény

Karácsonykor minden második asztalra kerül bor, akár többféle is, ízlés és a menü szerint válogatva. Ilyenkor szívesen fogyasztunk valami különlegesebbet az ünnepi asztal mellett, sőt a borral készült fogásokba is olyat rakunk, amit meg is innánk. Az ajándékba adott bor pedig továbbra is népszerű, de nem érjük be akármivel – derül ki a Hilltop online felméréséből.

A karácsonyi csengettyűszóval a borospoharak csilingelése harmonizál a legjobban a Hilltop kutatása szerint, amelyben a válaszadók fele egyértelműen a bort, 37,5 százaléka pedig a bort és az egyéb italokat vegyesen részesítette előnyben. Mivel szentestén a terített asztalról általában nem hiányozhat a hal, nem csoda, hogy a megkérdezettek 50 százalékának kedvencei ilyenkor a fehér borok, a tudatos borfogyasztás jegyében azonban ugyanennyien készülnek a különféle fogásokhoz illő tételekkel. A többség (62,5%) szerint a különleges alkalom különleges borokat kíván, ezért a szeretet ünnepén szívesen áldoznak rájuk, míg a többiek a jól bevált kedvenceket és féltve őrzött kincseket veszik elő koccintáshoz, ugyanolyan arányban (18,8%).

Fazékban vagy pohárban, egyre megy

A közízlés változását és a bor gasztronómiai értékének növekedését jól mutatja, hogy ma már a hagyományos ételek mellett az ünneplők 56,2 százalékánál olyan ínyenc fogások is terítékre kerülnek, melyekből nem hiányozhat a bor. Úgy tűnik, „a fazékban úgyis elfő” korszaknak végre leáldozott, ugyanis a konyhában szorgoskodók 25,7 százaléka egyenesen minőségi bort tesz az ételbe, 59,4 százalékuk pedig olyat, amit a pohárban is szívesen viszontlátna, és mindössze 10,9 százalék ragaszkodik a recept ajánlásához. A megfelelő bor-étel párosításokat is előtérbe helyező borrajongók a szervírozást sem bízzák a véletlenre: a kérdőívet kitöltők közel kétharmada igazi sommelier-ként viselkedik az ünnepi asztalnál, odafigyelve mind a pohárválasztásra, mind a megfelelő fogyasztási hőmérsékletre, hogy megadja az ünnepi koccintás módját.

Klasszikus ajándék jó ízléssel

A bor még mindig népszerű választás, ha ajándékozásról van szó, amiben a válaszadók 97,6 százaléka egyetért. A bögre és az illatgyertya után azonban a borra is egyre kevésbé (3,2%) tekintünk jolly jokerként, amikor főnökünknek, leendő apósunknak vagy más távolabbi ismerősnek szánjuk meglepetésként. A megfelelő ajándékbor kiválasztásában ilyenkor legkevésbé sem az ár (5,6%) vagy a címke (6,3%) számít. A kérdőív alapján 26,2 százalék kifejezetten az ajándékozott örömét tartja szem előtt, semhogy az árat nézné, és 46 százalék a saját kedvencei közül választ. Ha viszont ismerjük a megajándékozottat, akkor főként – 62,4 százalékban – az ő ízlése a mérvadó. Hogy végül mennyit költünk egy-egy ajándékba szánt palackra, azt 73,8 százalékunk ár-érték arány alapján dönti el.

Akár egy borszaküzletig, ritkábban egy pincészetig is elmegyünk az igaziért, ettől függetlenül sokan (47,6%) még mindig a bevásárlással együtt intézik a bor beszerzését a fa alá. Hogy a jó bornak nem kell a cégér, arra pedig tökéletes bizonyíték, hogy ajándékvásárlás során a válaszadók 64,4 százaléka saját részre is tesz a kosárba, ha rábukkan egy-egy ellenállhatatlan tételre.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fenntarthatóság a pohárban: miért tér vissza a piquette?

2025. szeptember 10. 16:10

A piquette könnyű, alacsony alkoholtartalmú ital, amely a bortermelés melléktermékéből készül. Fenntartható és egyre népszerűbb.

Régi magyar szőlőfajták: érdemes-e kertbe ültetni őket?

2025. szeptember 5. 16:10

A régi magyar szőlőfajták nemcsak hagyományt őriznek, hanem ellenállóságuk miatt a házikertekben is megállják a helyüket.

Meglepő eredmény: így szerepelt a kékfrankos a nemzetközi kóstolón

2025. augusztus 30. 16:10

Egy friss európai borkóstolón 87 kékfrankos tételt vizsgáltak, amelyek közül hat kiemelkedőnek, 38 pedig kimondottan ajánlottnak bizonyult.

Jazz, gourmet és különleges borok: érkezik a Budapest Borfesztivál

2025. augusztus 25. 12:10

Szeptemberben ismét a Budai Várban pezseg a hangulat: a Borfesztivál négy napra a bor, a gasztronómia és a zene ünnepévé válik.

A Lidl a legnagyobb magyar borexportőr

2020. április 17. 11:40

A Lidl Magyarország 23,7 millió palack bort értékesített 2019-ben, ezzel pedig megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését a hazai és külpiaci borértékesítésben egyaránt. Az áruházlánc tovább erősítve vezető borexportőri pozícióját több mint 5 milliárd forint értékben exportált borokat, így már a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak, míg az itthoni értékesítés rekord szintre ugrott közel 12 millió palack eladásával.

AM: a borászati ágazat munkáját segítő új intézkedéscsomag született

2022. szeptember 1. 14:26

Az elmúlt években visszatalálunk a régiek örökségéhez, a pezsgőkészítés hagyományaihoz, ebben a folyamatban pedig nagy szerepe van a mindig új utakat és technológiákat kereső magyar borászoknak - jelentette ki Nagy István agrárminiszter a IV. Pezsgőkonferencián, Etyeken, csütörtökön.

Jól fogy a magyar bor külföldön is

2018. december 3. 11:47

A kiszállított tételek 61 százalékát a folyóborok tették ki, ugyanakkor mindkét kategóriában – a lédig és a palackozott termékeknél is – jelentősen nőttek az eladások.

Jóváhagyták a Soltvadkerti borok oltalom alatt álló eredetmegjelölését

2020. november 14. 10:17

A soltvadkerti bor aranysárga színű, komplex illatú, magas természetes cukortartalmú, telt olajos textúrával rendelkező, összetett, méz, érett vagy aszalt gyümölcsökre jellemző illatú és ízű.