A 2014/2015-ös szezon óta egyfolytában csökken a spanyol paradicsomkivitel mennyisége, bár az export értéke eddig növekedést mutatott.
Az Estacom jelentése szerint az elmúlt évtizedben a spanyol paradicsomexport mennyisége folyamatosan csökkent, bár értéke nőtt. A 2023/2024-es szezon volt az első, amikor már mindkét mutatóban csökkenést regisztráltak.
Visszaesett a felvásárlás
A 2014/2015-ös idény óta a legfontosabb partnerországok, az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia és Németország folyamatosan csökkentették a spanyol paradicsom felvásárlását. A legnagyobb visszaesést az Egyesült Királyság mutatja -60%-kal, majd Franciaország (-46%), Hollandia (-43%) és Németország (-9,5%) következik.
Összességében a kivitel 343 ezer tonnával csökkent, ami 35,6%-os visszaesést jelent a 2014/2015-ös évhez képest – a 2023/2024-es szezonban Spanyolország 632,61 ezer tonna paradicsomot exportált.
Csökkent a mennyiség
A mennyiség csökkenése ellenére Spanyolország még az előző szezonban is 1094,37 millió euró bevételhez jutott a paradicsom kiviteléből, ami 1,73 eurós kilónkénti átlagárat jelent. A legmagasabb átlagárat az Egyesült Királyság fizette (2,29 euró/kg), majd Németország (1,87 euró) és Hollandia (1,69 euró) következett.
A spanyol paradicsom fő felvásárlója Németország, ahová 205,48 ezer tonnát szállítottak a hispánok (384,89 millió euró értékben). Franciaország és Hollandia áll a második és harmadik helyen, a negyedik az Egyesült Királyság, az ötödik helyet pedig Lengyelország foglalja el.
(Forrás: FruitVeB)