Zöldség-Gyümölcs

Indul a zöldség-gyümölcs kampány, Frutti és Veggi beindították a rakétákat

Agrofórum Online

Látszólag már ezer éve letettünk a kalandozásokról, de valójában soha nem szoktunk le róla. Mi egy olyan nemzet vagyunk, amelyik nem tud megülni a fenekén. Ahogy lehet, már mozdulunk is a telekre, az ország másik végébe, külországokba; a tehetősebbek meg még tovább mennek, némelyek különböző kalandokra vágyódva. Most azonban másféle kalandra invitáljuk Olvasóinkat, méghozzá egy „Európai Friss Kalandra”, amelynek mottója: „Fedezd fel a friss zöldségek és gyümölcsök valódi erejét!”

Ez az írás afféle figyelemfelkeltés. Az idők múlásával rendszeresen beszámolunk majd a „zöldség-gyümölcs kampány” eredményeiről. Van idő, hiszen a program három évig tart.

Erről szólt az a teltházas sajtótájékoztató, amelyet a NAK és francia nagykövetség szervezett Budapesten a Francia Intézetben március 27-én.

Mi volt a lényeg?

Kevés zöldséget és gyümölcsöt eszünk, ez számos betegség, elhízás stb. forrása. Ezért már gyermekkorban változtatni kell az étkezési szokásokon, amit ennek a most induló programnak a segítségével kíván a NAK és francia partnere, az Interfel szakmaközi szervezet elérni.

A két szervezet közösen friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás ösztönzésére irányuló európai promóciós programot dolgozott ki. A gyerekek, illetve a családok zöldség- és gyümölcsfogyasztását célzó 2018-2020 közötti időszakra javasolt hároméves programot az Európai Bizottság elfogadta, így a program a megvalósítás szakaszába érkezett. A pályázat magas szakmai színvonalát jól mutatja, hogy az uniós tagországok szakmai szervezetei részéről jelentős túligénylés érkezett a forrásokra, de a francia-magyar kooperáció így is bekerült a kiválasztottak közé. Az összetett program finanszírozását az EU 80 százalékban vállalja, ez a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara esetében 1,2 millió euró támogatást jelent.

A kezdeményezés célja, hogy vonzóvá tegye és növelje a zöldség- és gyümölcsfogyasztást a gyermekek és gyermekes családok körében Magyarországon. Az Európai Friss Kalandok című kampány Frutti és Veggi, a program két figurájának történetén keresztül, játékos módon kívánja felhívni a gyermekes családok figyelmét arra, hogy a zöldségek és a gyümölcsök nemcsak finomak és egészségesek, de fogyasztásuk egyben szórakoztató élmény is.

„Az Európai Friss kalandok kampány elsősorban a 6-14 éves korú gyermekekre fókuszál, ugyanakkor mellettük igyekszünk megszólítani a családokat és az idősebb generációt is, akik még megőrizték a zöldség-gyümölcs fogyasztás és felhasználás hagyományos kultúráját, és képesek azt átadni a jövő generációjának. Arra buzdítjuk a szülőket és a nagyszülőket is, hogy vegyenek részt ebben a kampányban, és osztozzanak gyermekükkel, unokájukkal a zöldség- és gyümölcsfogyasztás élményében” – mondta Győrffy Balázs, a NAK elnöke.

A szervezet a kampánnyal nemcsak a népegészségügyi célokat kívánja támogatni, hanem hazánk agrárgazdasági törekvéseiben is kulcstényező lehet. Ugyanis, ha a jelenlegi napi fogyasztást csak 460 grammra sikerülne emelni, az önmagában 730 ezer tonna termelésbővülésre és több mint 100 milliárd forint új érték előállításra adna lehetőséget a magyar gazdák számára.

A program első számú célkitűzése, hogy a hároméves periódus végére növelje a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás mértékét. A kampány középtávú célkitűzése, hogy éves szinten 150 ezer gyermekhez és 300 ezer szülőhöz, nagyszülőhöz jusson el a kampány üzenete.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fekete retek: epeproblémákkal nem javallott!

2024. november 5. 13:10

A fekete retek a modern étrendben ugyan kevésbé jelentős zöldségként szerepel, ám az emésztési panaszok és a köhögés elleni gyógyhatása miatt mindmáig népszerű.

Ettől különleges az elefántfokhagyma

2024. november 4. 07:10

Az elefántfokhagyma sokkal lágyabb ízű és lédúsabb, ezért nem tudja kiváltani teljes mértékben sütés-főzés során az intenzív ízű fokhagymát.

Édesburgonyából is készíthetünk szeszes italt

2024. október 30. 06:40

A Juranggae 60% rizst és 40% lila édesburgonyát tartalmaz, és hagyományos lepárlási módszerrel készítik, mesterséges adalékanyagok nélkül.

Ültetőgödör: hogyan alakítsuk ki megfelelően?

2024. október 29. 17:10

Megtörtént a facsemete kiválasztása, és most hazavisszük az ültetésre kiszemelt növényt. Ahogy az egészséges facsemete kiválasztása sem egyszerű művelet, úgy a fa gyökérzetét befogadó ültetőgödör kialakítása is körültekintést igényel. Videónkban Sipos József szaktanácsadó javaslatait mutatjuk be nézőinknek.

Szén-dioxid-trágyázás

2020. április 3. 04:36

Üvegházakban, fóliasátrakban – abból adódóan, hogy megnövekszik az asszimiláció következtében az oxigéntartalom – szükség lehet a szén-dioxid mesterséges pótlására.

A sikeres zöldségtermesztés és zöldségfeldolgozás lehetőségei napjainkban

2021. szeptember 30. 05:42

Szabadföldi és üzemi sajtószemlére nyílt lehetőség a Malagrow Kft. és a Róna Mezőgazdasági Szövetkezet szervezésében Szabadszálláson.

Hajtatott paradicsom fitotechnikai munkái II. - Levelezés, tetejezés, kocsánytartó klipszek elhelyezése

2021. június 10. 04:38

A javuló termésátlagokban nagy szerepe van az egyre pontosabban és szakszerűbben végzett fitotechnikai munkáknak, így a szárrögzítésnek és elfektetésnek, a kacsozásnak, a levelezésnek, a fürtszabályozásnak.

Miért ízes a paradicsom?

2021. július 17. 07:36

A kutatócsoport által kifejlesztett új módszernek köszönhetően a pigmentkoncentrációk elemzése nagyszámú mintában, valamint más gyümölcsök és zöldségek esetében is sikerrel megoldható, amely információk hozzájárulhatnak nemesítési irányok kialakításához.