Két évtizedes, az édesburgonya térnyerése miatti volumencsökkenés után ismét több krumplit esznek a britek. A farmerek boldogok - írja a Syngenta blog.
Amint a Farming lelkesen ismerteti, nemcsak a friss burgonya mennyiségének értékesítése bővült 0,5 százalékkal az elmúlt évben, négy év alatt pedig 3 százalékkal, hanem tavaly először kevesebb édesburgonyát vettek a brit szigetek lakói.
Az édesburgonyafogyasztás 2015-ben volt a csúcson, amikor a teljes burgonyapiac 40 százalékát uralta az import termék. A Kantar Worldpanel 2018-as adatai azt mutatják, hogy a mennyiséget tekintve már csak 5 százalékos a friss batáta piaci részesedése, miután tavaly 5 százalékponttal esett a forgalma, és értékben mérve csupán 74 millió fontra rúgott.
A brit Mezőgazdasági és Kertészeti Fejlesztési Tanács (Agriculture and Horticulture Development Board, AHDB) által végzett kutatás szerint a batáta volumencsökkenése a fogyasztói szokások változása miatt következett be. A felmérés eredményei azt mutatták, hogy annak ellenére, hogy a fogyasztók 62 százaléka az édesburgonyát egészségesnek tartja, az igazi brit krumpli sokoldalúbban készíthető el, és – ami szintén fontos – később éhezik meg tőle az ember. Az AHDB elemzője, Kim Malley azért azt is hozzátette, hogy krumpli az alacsonyabb ára is közrejátszhat a burgonya-értékesítés növekedésében.
A szervezet fogyasztói kampánya nyilvánvalóan a hazai farmerek támogatására indult, és előtérbe helyezte a burgonya előnyeit a batátával szemben, például ami az elkészítés egyszerűségét illeti, ugyanakkor buzdította a fogyasztókat, hogy osszák meg saját krumplisétel receptjeiket.
„Az egészség fontos, de az élvezet a fő oka annak, hogy élelmiszereket vásárolunk. A burgonya ízletes, kényelmes és megfizethető” – hangsúlyozta Rob Clayton, az AHDB burgonya-stratégiai igazgatója.