Az CLIMMAR (Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetsége) 2011 óta több országra kiterjedően felmérést készít a gépkereskedők körében annak megállapítása céljából, hogy milyen mértékben elégedettek traktorgyártó beszállítóik tevékenységével és szolgáltatásaikkal.
A 2016-os DSI felmérés alapján megállapítható, hogy a gépkereskedők márkaelégedettségi mutatójának átlagértéke a korábbi évekhez viszonyítva emelkedett. A rangsorban, az elmúlt évhez viszonyítva kismértékű változás történt: az élmezőnyben a Fendt megelőzte a Kubotát, a középmezőnyben a Valtra és a John Deere két pozíciót javított, míg a Deutz és a Massey Ferguson ilyen mértékben esett vissza. Eközben a Case IH is egyet lépett előre a rangsorban. A sereghajtók közül a McCormick a New Hollanddal helyet cserélt.
A 2016. évben a DSI (Dealer Satisfaction Index) meghatározása 8 országra, 1205 kereskedőre, valamint 11 európai vezető mezőgép márkára terjedt ki.
Az értékelés több területre terjedt ki: márkaimázs; márkához kapcsolódó marketing; márkavédelem az utángyártott alkatrészekkel szemben; az értékesítés utáni szerviztevékenységgel kapcsolatos gyártói magatartás; informatikai szolgáltatások színvonala; a gyártó hozzájárulásának mértéke a forgalmazók reklámköltségeihez; a különböző elszámolási konstrukciók, illetve a szállítások pontossága; a gyártó által szervezett tréningprogramok színvonala; menedzsment, illetve a gyártó stratégiájának realitása és annak kommunikációja; gyártói-vevői kapcsolattartás minősége; jövedelmezőséghez való hozzájárulás; a szállítók szolgálatkészsége a gyenge pontok kijavításában; pénzügyi finanszírozásban nyújtott segítség; lopásvédelmi megoldások.
A CLIMMAR a válaszok kiértékelését követően a kereskedők összesített elégedettségi indexe alapján rangsorolja az egyes márkákat (1. ábra).
1. ábra: A gépkereskedők egyes márkákra vonatkozó elégedettségi indexe (Forrás: CLIMMAR)
Az összesített kereskedői elégedettségi mutatóban, immár a tizenegyes listában, a 2016-ban Fendt visszavette vezető helyét, így a Kubota a másodikhelyre szorult vissza. A harmadik helyen nem történt változás az elmúlt évhez viszonyítva: ezt a Claas tudhatja magáénak. A Valtra előre lépett a negyedik helyre. Szintén két pozíciót javítva az ötödik helyre jött fel a John Deere, maga mögé szorítva a hatodik Massey Fergusont. Javított pozícióján a Case IH, amely hetedik a rangsorban, s őt követi a két pozíciót vesztett Deutz. A kilencedik és a tizedik helyen helycsere történt, s a McCormick megelőzte a New Hollandot. A sort ez elmúlt évhez hasonlóan a Same zárja.
A vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának összesített értéke az előző évhez viszonyítva 0,3 ponttal emelkedett, így az ez évi átlag 12,6 pont. A kapott pontszámokat illetően, a maximálisan adható 20 pontból a legjobbnak minősítettek 13,1-14,4 pontot tudhatnak magukénak, amely mintegy 65-75%-os minősítést jelent. A sereghajtók pontszámai csupán némileg maradnak 12 pont alatt, azaz meghaladják az 55 %-os minősítést. Jól látható, hogy a vezető és a sort záró márka között a különbség 2,4 pont, azaz 12%, a középmezőnyt alkotó márkák közötti különbség pedig csupán 1,5 pont (7,5%), amely kiélezett versenyre és a szolgáltatás színvonalában lévő, olykor alig érezhető eltérésekre utal.
Az egyes országok tekintetében (2. ábra) a márkák eltérő dominanciája figyelhető meg. A Fendt három országban, Dániában, Franciaországban és Olaszországban tudott győzni. Belgiumban a Deutz márka volt a befutó, Hollandiában a New Holland, Nagy Britanniában pedig a Case IH. A közép-európai országok közül adatszolgáltató Németországban és Lengyelországban a Kubota a favorit, az előbbi esetében nem kis meglepetésre. Az országokon belüli második helyet a Class és a Kubota három-három esetben mondhatja megáénak, míg a Deutz és a Massey Ferguson egyszer-egyszer. A harmadik helyet a Valtra három országban vívta ki magának, a Deutz két, a John Deere és a Fendt pedig egy-egy bronzérmes pozícióval büszkélkedhet.
2. ábra: 2016-os összehasonlító rangsor az egyes országok tekintetében (Forrás: CLIMMAR)
A felmérés és az azt végző Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetségének célja, hogy javuljanak a gyártók és a kereskedők közötti üzleti-partneri kapcsolatok, szorosabbá váljon az ellátási lánc szereplőinek együttműködése, a gépek forgalmazása, valamint az ezzel kapcsolatos, financiális, képzési, informatikai, logisztikai háttér kifinomultabbá váljon, amelyeknek a végfelhasználó vevők is mindenképpen hasznát látják.
Dr. Magó László
SzIE Gépészmérnöki Kar, Műszaki Menedzsment Intézet, Gödöllő