A közvetlenül a termőföldről induló szállítási feladatok megoldásához ma már gyakran speciális kialakítású gépeket alkalmaznak. A traktor és a pótkocsi kombinációjára is sikeres megoldások születnek.
Joskin Cargo-Track országúti szállításban
A világ egyik legnagyobb mezőgazdasági pótkocsi és terményterítő eszközöket gyártó családi vállalkozását Victor Joskin 1968-ban, Belgiumban, Soumagne kis városban alapította meg. A vállalat 2016-ban több mint 2500 mezőgazdasági gépet gyártott 5 termelési helyszínen, mintegy 80 millió euró értékben. A gépeket a legújabb gyártási eljárásokkal, modern gyártóberendezésekkel készítik. A vállalat termékeit 60 országban mintegy 600 kereskedő értékesíti. Magyarországon a KITE Zrt. egyedüli hivatalos forgalmazóként látja el a Joskin képviseletét.
A Cargo-Track kialakításának elképzelése
A Joskin néhány évvel ezelőtt mutatta be a Cargo-Track járművét, amely egy új kísérlet a traktor és pótkocsi egyesítésére. Az elképzelés lényege, hogy az önjáró mezőgazdasági jármű egy nagyteljesítményű traktor járóképességével, és egy nagy kapacitású pótkocsi szállítóképességével rendelkezzen. Ez az ötlet nem új, már évek óta foglalkoznak vele a mezőgép gyártók, de a tehergépkocsikat gyártók is. A Joskin Cargo-Track kialakítása ugyanakkor érdekes és több vonatkozásban újszerű.
A Cargo-Track futóműve
A Cargo-Track futóműve 8×8 (4) kialakítású, amely az jelenti, hogy a jármű négytengelyes, mind a nyolc kereke hajtott, és az első két tengelyen lévő négy kerék kormányzott. Ez a kialakítás jó terepjáró-képességet biztosít a járműnek. Az alváz, a kormányzás, a fékberendezés az IVECO teherautó részegységeire épült. A tehergépjárműben bevált és szabványosított szerkezeteket az igényeknek megfelelően módosították a mezőgazdasági felhasználásra. A jármű terhelhetősége nagy, az össztömege maximum 32 tonna lehet a magyar hatósági előírás szerint, ezt például a 45 m3 térfogatú Joskin „Silo-Cargo Silage Transport” felépítménnyel használják ki.
Joskin Cargo-Track 8×8 (4) kialakítású futóművel
A Cargo-Track motorja
A Cargo-Track erőforrása egy FPT Industrial gyártmányú Cursor 13 típusjelzésű, 450 lóerős (332 kW-os) dízelmotor. Az Iveco, a Case IH és a New Holland termékeket az olasz FPT Industrial motorgyár látja el kiváló minőségű dízelmotorokkal. A Cursor 13 típusú motor 6 hengeres, soros henger elrendezésű, 12,8 liter lökettérfogatú, 135 mm furatú, 150 mm löketű, hengerenként 4 szelepes, 4 ütemű, folyadékhűtésű dízelmotor.
A közvetlen befecskendezésű motor hajtóanyag-befecskendező rendszere EUI elektronikus vezérlésű, 2200 bar nyomású cammon rail. A motor levegőellátó rendszerének turbótöltője fix kialakítású wastegate szeleppel, vagy váltóztatható kipufogógáz beömlésű (VTG) kialakítású, mindkét esetben intercooler levegő visszahűtést alkalmaznak. A kipufogógáz utókezelése a szabadalmaztatott HI-eSCR rendszerrel csak SCR-AdBlues kialakítású, amellyel a motor teljesíti az Euro VI, illetve a Tier IV, és Stage IV környezetvédelmi előírásokat. Az alacsony hajtóanyag-fogyasztású és kevés karbantartást igénylő motor száraztömege 1346 kg.
Joskin Cargo-Track és Class Jaguar munka közben
A Cargo-Track sebességváltója és veteőfülkéje
A Cargo-Track sebességváltója 16 fokozatú, amely automata vagy félautomata üzemmódban működtethető. A gép haladási sebessége jól illeszthető például a mezőgazdasági önjáró silózógépek haladási sebességéhez. A maximális sebesség országúton 80 km/h lehet. A biztonságos közlekedést segíti a kétkörös légfék és az ABS, valamint az EBL (elektronikus menetstabilizáló) rendszer. A tágas és kényelmes vezetőfülkében a középen elhelyezett ülésből majdnem 3600-os panoráma kilátása van a vezetőnek. A fülkében, a segédülésen egy fő utazhat.
Silo-Cargo Silage Transport felépitmény
A Cargo-Track „Silo-Cargo Silage Transport” felépítménye elsősorban az önjáró silózógépek által betakarított termények szállítására szolgál. A 45 m3-es Silo-Cargo felépítmény belső méretei: hosszúság 8,9 m, magasság 2,4 m, szélesség 2,1 m. Az önürítős felépítmény alapfelszereltsége a hidraulikus fejtámla, a hidraulikus hátsó ajtó, a hidraulikus mozgópadló, a a mozgópadló és a hátsó ajtó integrált vezérlése, valamint a hajtásokat kiszolgáló hidraulikus motorok.
Joskin Cargo-Track terményürítés közben
A jövőben a négytengelyes önjáró jármű képes lesz a Cargo rendszer többi felépítményének, például a trágyaszóróknak, a növényvédő gépeknek a befogadására is, cserefelépítményes kialakítás formában.
(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)