A növekvő élelmiszer-, a takarmány- és a bioüzemanyag-igény nem képes egyensúlyt tartani az elmúlt évek gazdag termésével sem az USA-ban, sem a világ más részein. A terménytöbblet értékesítése érdekében a gazdálkodók új felhasználókat keresnek az autógyártóktól a játékkészítő társaságokig.
Napjainkban kukorica és szója adalékokat használnak a Ford Motor Co. üléspárnáinál, az IKEA matracainál, a Danone SA joghurtos dobozainál és a Procter&Gamble Co. Olay nedvesítő termékeinél is. Az Adidas AG Rebook márkájú tornacipőinél szintén használnak kukorica adalékot. A Lego A/S bejelentette, hogy az idén növényi alapú anyagokat használnak a híres építőelemeinél.
Iparvállalatok kutatási programokat indítottak annak érdekében, hogy mezőgazdasági termékekkel helyettesítsék a kőolaj származékú ipari és építési nyersanyagokat.
Paul Bertels, a National Corn Growes Association (Kukorica Termelők Nemzeti Szövetsége) elnökhelyettese arról számolt be, hogy kutatási programokat indítanak a kukorica új hasznosítási lehetőségeinek feltárására.
Kukoricából mobiltelefon vázat (Bioserie), evőeszközöket, divatos cipőket (Rizieri), bukósisakot (Fashion Helmet) és pelenkát (GroVia) készítenek. A Ford üléspárnái szójából készülnek. (By Benjamin Parkin)
Az amerikai kukorica- és szójakészletek együttes mennyisége 10,35 milliárd bushel (262,9 milliárd tonna) csúcsot ért el 2017 első negyed évében. A chicagói tőzsdén (Chicago Board of Trade) a szója előrejelzések 10%-os esést mutatnak, a kukorica árak szintén nyomottak. A piaci elemzők szerint Dél-Amerikában nagy termés várható, ami növeli a globális árukészletet. Az amerikai mezőgazdasági minisztérium (U.S. Department of Agriculture) képviselői márciusban arról számoltak be, hogy az amerikai szójavetések mértéke az idén rekord szintű lehet.
A gabona és olajnövények alternatív felhasználása nem tekinthető újdonságnak. A Cargill kutatási programjának részeként a NatureWorks LLC, a világ első és legnagyobb bioplasztik (PLA) gyártója 1989-ben kezdte termelését.
Az Argo Genesis Chemical LLC of Illinois cég kifejlesztette saját, különlegesen, flexibilis szója alapú műanyagját, amelyet útburkolati anyagként, kartonként és pelenka anyagként lehet hasznosítani. A társaság véleménye szerint az ilyen megoldások megvédhetik a gyártó vállalatokat az olajár változásoktól.
„Úgy tűnik, hogy hosszútávon ilyen irányban változik a műanyagipar, mégpedig hatalmas potenciális lehetőséggel” – mondta Steve Davies, a NatureWorks szóvivője.
A bioplasztik termelés 2016-ban elérte a 4,2 millió tonnát
(packaging – csomagolás, consumer goods – kereskedelmi árúk, automotive & transport – autóipar & szállítás, building & construction – épület & építkezés, textiles – textiliák, agriculture & horticulture – mezőgazdaság & kertészet, eletrics & electronics – elektromosság & elektronika, other – egyéb)
A kukorica és szója alapú új termékek vásárlói fogadtatása pozitív lehet. Sok vevő hajlandó többet fizetni a fenntarthatóságért. Az évről évre megtermő nyersanyaggal a cégek megszerezhetik a „zöld” címkét, bár a kutatók megosztottak a környezetre gyakorolt hatás tekintetében.
Bár az új felhasználás csupán egy része az ipari kibocsátásnak, mégis évente milliárdnyi bushel mennyiséget von el az élelmiszer, takarmány és alkohol célú termeléstől. Az European Bioplastics kereskedelmi szövetség szerint a globális mezőgazdasági területek 96 %-át élelmiszer-, takarmány-előállításra és legeltetésre használják. A bioplasztik célú termelés csupán 0,01%-ot tett ki 2014-ben, a maradék területen gumi, gyapot és biohajtóanyag előállítására alkalmas terményt termesztettek.
Egyesek az alternatív célú felhasználás gyors növekedését várják, és példának hozzák fel az etanol sikertörténetét az USA-ban. Az Agriculture Department adatai szerint, az 1980-81-es évjáratban a kukorica kevesebb mint 1%-át használták fel etanol előállításra. Viszont 2015-16-ban már 5,2 milliárd bushel (132 milliárd tonna), vagyis az USA kukorica termésének 38%-ából készült bioetanol.
Néhány élelmiszerbiztonsági csoport szerint a gabona és szója ipari célú felhasználása elveszi a területet a növekvő globális népesség számára szükséges élelmiszertermelés elől. Mások azt mondják, hogy az alternatív felhasználásból származó extra haszon nem jut el a gazdálkodókhoz, mivel nem ők a tulajdonosai a gabonából magasabb értékű termék előállításnak.
A Reebok új torbnacipője kukorica felhasználásával készül. Photo: Reebok
„Az emberek nagy része szeretne bekapcsolódni a rendszerbe, azért hogy a végtermék-előállítók hasznából egy kis részhez hozzájussanak” – mondta Greg Fogel, a National Sustainable Agriculture Coalition politikai igazgatója. „Ez viszont nem segíti a vidéki mezőgazdasági társadalom problémájának megoldását”.
John Motter ohiói gazdálkodó, egyben a United Soybean Board elnöke szerint az amerikai gazdálkodóknak most mindenféle vásárlóra szükségük van. „A farmerek üzletemberek, akik hosszú távon gondolkodnak” – mondta, és büszkén mutatta 2013-as Ford F-250 gépkocsiját, amelynek ülései olajnövény habból készültek.
Ez egyfajta üzleti lehetőség, amelyet a gazdálkodók az amerikai cégektől elvárnak. „A Ford nem azért használ szóját az üléseinél, mert az divatos dolog manapság, hanem azért mert az üzletileg előnyös” – mondta Keith Cockerline, a United Soybean Board ipari igazgatója..
Forrás: Benjamin Parkin, The Wall Street Journal (Chicago).
(Dr: Jóri J. István – Agrofórum Online)