Szőlő-Bor

Új szokások: vegán, és csökkentett alkoholtartalmú bor + videó

Agrofórum Online

A MATE és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) közös borbemutatójára a MATE Budai Campusán került sor. Fókuszban a stratégiai együttműködés, a fogyasztói szokások változásának lekövetési lehetőségei, és hogy iszik-e bort a ,,Z" generáció. Szükség van-e innovációra? Úgy tűnik elkerülhetetlen...

2024 szeptemberében a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a MATE között stratégiai megállapodás jöhetett létre. Ennek célja a szoros együttműködés keretbe foglalása volt.

Fejlesztések a borászati területen

Amióta a MATE létrejött, és egységes rendszerbe kerültek a borászati kutatások, a szellemi hátország egy mederbe terelődött, és ez kedvező hatást gyakorolt a K+F területre is. Az Egyetem laborkapacitásait szintén egy rendszerbe fogta össze, mely folytán sikeres akkreditáción esett át a borlabor. Az elkövetkezendő időszakban is lehetőség nyílik a borászati vizsgálatok elvégzésére az engedélyezésekhez.

Az elmúlt három évben 58 új szakot vezetett be a MATE

Az elmúlt három évben 58 új szakot vezetett be a MATE. Olyan szakmai egységek, intézetek jöhettek létre, melynek a társadalmi relevanciája is létezik. Megemlítendő az esemény kapcsán többek között a ,,borok királyának”, a pezsgő készítésénék szakképesítése, mely 2025 szeptembertől már megkezdhető. Az oktatás során nemcsak a pezsgő-előállítás, hanem a gazdasági háttér megteremtése is tárgya a másfél éves képzésnek.

Hogy lehet a jövő generációjának figyelmét a borfogyasztás felé orientálni?

Az Európai Unióban tíz év alatt negyedével csökkent a borfogyasztás mértéke. Az öntudatos ,,Z” generáció fogyasztói szokásai jelentősen változnak: ilyen a gyors hozzáférhetőség, és az igények határozott közvetítése a termelői szektor irányába. A szóban forgó fogyasztók nagymértékben meghatározzák az elkövetkezendő időszak keresleti mintázatait: erre szükséges építeni üzleti és képzési stratégiát egyaránt. Hogy lehet a jövő generációjának figyelmét a borfogyasztás felé orientálni? Ez az egyik legfogasabb kérdés és az innovációs megközelítések elengedhetetlenek a sikerhez. A borászati innováció egyik alapja az egyetemi tevékenység. Kihívásokkal teli a terület, hiszen a szakma hagyományai, keretei között próbál talpont maradni az ágazat. A mai fogyasztók attitüdje jelentősen eltér a régi generációk képviselőitől.

A különböző érdekcsoportok felkapott témái, komoly ízlés és szokásformáló erővel rendelkeznek. A piaci folyamatok alakulása ennek is köszönhető. Azok a termékek, amelyeket a MATE bemutatott, e vonalak kiszolgálásának képezhetnek jó alapot. A csökkentett alkoholtartalmú, vagy alkoholmentes, legkevesebb mesterséges anyagot tartalmazó, és lehetőleg vegán termékek keresése határozottan előtérbe került.

Az alkoholmentes bor sosem lesz konkurense a boroknak, csupán alternatívát jelenthet

Nyitrainé Dr. Sárdy Diána intézetigazgató asszony szerint a borászatban kezelő szerekként, és állati eredetű (zselatin) szereket is alkalmaznak. A vegán bor esetében azonban állati eredetű szereket nem használnak. A narancsbor mindig megosztja a kollégákat: az egyetem feladata ebben is az iránymutatás. Attól, hogy valami narancsbor, nem kell, hogy rossz minőségű, borhibás legyen…

Nyitrainé Dr. Sárdy Diánával készült riportunk a témában a vidóban!

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megörökölte a borászatot – most a szakma trónjára emelte

2025. június 3. 08:10

Gál Tibor húszévesen vette át édesapja borászatát – ma már ő vezeti Eger megújulását, és a szakma legnagyobb elismerését is megkapta.

A szőlő lombozatának értékelése vegetációs indexek alapján

2025. május 21. 14:10

A MATE-n fejlesztett program segítségével lehetőség nyílik az egyedi levelek RGB-alapú vegetációs indexeinek értékelésére.

Az itáliai szőlőtermesztés fejlődése

2025. május 9. 14:10

Míg Ázsia és Kelet-Európa egyes részein jól dokumentált a szőlőtermesztés története, addig a nyugat-mediterrán térségről keveset tudtunk.

Synvino Borverseny 2024: kiemelkedő borok és új trendek

2025. március 22. 16:10

Összesen 400 bor és pezsgő érkezett az ország 18 borvidékéről a Syngenta által XXI. alkalommal megrendezett Synvino Borversenyre.

Erősítik az állami bormarketing tevékenységet

2020. január 10. 13:21

A közösségi bormarketing állami feladatainak hatékony ellátása érdekében Magyarország Kormánya 2020 elejétől a magyar bor eladásösztönzését célzó feladatokat az Agrárminisztérium irányítása alatt működő AMC-hez delegálja.

Folyamatosan csökken a hazai borászatok száma

2018. szeptember 27. 07:20

Az elmúlt három évben folyamatosan csökken a szőlőbor készítéssel foglalkozó magyar cégek száma, ezzel párhuzamosan a szektor árbevétele évről-évre emelkedett.

Folyamatosan nő a borászati ágazat árbevétele

2018. november 20. 05:37

Az Opten közleménye szerint, 2015-ben a magyar borkészítő vállalkozások éves nettó árbevétele meghaladta a 102 milliárd forintot, a tavalyi évet több mint 108 milliárd forinttal zárták.

Változik a bor íze a klímaváltozás miatt

2019. október 13. 09:57

A 2018-as év az aszály ellenére kiváló évjárat volt a német bor számára. Az éghajlat melegedésével azonban a rizling, a Németország leghíresebb borának íze kezd megváltozni.