A MATE és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) közös borbemutatójára a MATE Budai Campusán került sor. Fókuszban a stratégiai együttműködés, a fogyasztói szokások változásának lekövetési lehetőségei, és hogy iszik-e bort a ,,Z" generáció. Szükség van-e innovációra? Úgy tűnik elkerülhetetlen...
2024 szeptemberében a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a MATE között stratégiai megállapodás jöhetett létre. Ennek célja a szoros együttműködés keretbe foglalása volt.
Fejlesztések a borászati területen
Amióta a MATE létrejött, és egységes rendszerbe kerültek a borászati kutatások, a szellemi hátország egy mederbe terelődött, és ez kedvező hatást gyakorolt a K+F területre is. Az Egyetem laborkapacitásait szintén egy rendszerbe fogta össze, mely folytán sikeres akkreditáción esett át a borlabor. Az elkövetkezendő időszakban is lehetőség nyílik a borászati vizsgálatok elvégzésére az engedélyezésekhez.
Az elmúlt három évben 58 új szakot vezetett be a MATE
Az elmúlt három évben 58 új szakot vezetett be a MATE. Olyan szakmai egységek, intézetek jöhettek létre, melynek a társadalmi relevanciája is létezik. Megemlítendő az esemény kapcsán többek között a ,,borok királyának”, a pezsgő készítésénék szakképesítése, mely 2025 szeptembertől már megkezdhető. Az oktatás során nemcsak a pezsgő-előállítás, hanem a gazdasági háttér megteremtése is tárgya a másfél éves képzésnek.
Hogy lehet a jövő generációjának figyelmét a borfogyasztás felé orientálni?
Az Európai Unióban tíz év alatt negyedével csökkent a borfogyasztás mértéke. Az öntudatos ,,Z” generáció fogyasztói szokásai jelentősen változnak: ilyen a gyors hozzáférhetőség, és az igények határozott közvetítése a termelői szektor irányába. A szóban forgó fogyasztók nagymértékben meghatározzák az elkövetkezendő időszak keresleti mintázatait: erre szükséges építeni üzleti és képzési stratégiát egyaránt. Hogy lehet a jövő generációjának figyelmét a borfogyasztás felé orientálni? Ez az egyik legfogasabb kérdés és az innovációs megközelítések elengedhetetlenek a sikerhez. A borászati innováció egyik alapja az egyetemi tevékenység. Kihívásokkal teli a terület, hiszen a szakma hagyományai, keretei között próbál talpont maradni az ágazat. A mai fogyasztók attitüdje jelentősen eltér a régi generációk képviselőitől.
A különböző érdekcsoportok felkapott témái, komoly ízlés és szokásformáló erővel rendelkeznek. A piaci folyamatok alakulása ennek is köszönhető. Azok a termékek, amelyeket a MATE bemutatott, e vonalak kiszolgálásának képezhetnek jó alapot. A csökkentett alkoholtartalmú, vagy alkoholmentes, legkevesebb mesterséges anyagot tartalmazó, és lehetőleg vegán termékek keresése határozottan előtérbe került.
Az alkoholmentes bor sosem lesz konkurense a boroknak, csupán alternatívát jelenthet
Nyitrainé Dr. Sárdy Diána intézetigazgató asszony szerint a borászatban kezelő szerekként, és állati eredetű (zselatin) szereket is alkalmaznak. A vegán bor esetében azonban állati eredetű szereket nem használnak. A narancsbor mindig megosztja a kollégákat: az egyetem feladata ebben is az iránymutatás. Attól, hogy valami narancsbor, nem kell, hogy rossz minőségű, borhibás legyen…
Nyitrainé Dr. Sárdy Diánával készült riportunk a témában a vidóban!