13℃ 2℃
október 20. Vendel, Irén, Kleopátra
Szőlő-Bor

Utazás a szőlők és a borok világában

Agrofórum Online

„Noé pedig földmívelő kezde lenni, és szőlőt ülteté” Mózes I. 9: 20

Persze jóval Mózes előtt is említi a Biblia a dús termékeny szőlőt, amikor a 12 kém Kánaánban a többi gyümölcs mellett hatalmas fürtöket is látott farudakon szállítás közben. Noé a telepítést valahol az Ararát környékén folytathatta – mely jelenleg török területen található –, a környéki szőlőkből kitűnő borokat és konyakokat készítenek az örmények. A közeli múltban a helyszínen is tanulmányozhattam a nemes nedűket és látogattam meg a pincészeteket és lepárlókat.

Az Ararat havas csúcsai őrzik a gyümölcsösöket és szőlőket

Több évtizedes szakmai tapasztalataimból szeretnék most néhány különleges gyöngyszemet kiemelni, ahol meglepetésszerűen találkoztam szőlővel és borokkal.

A szigetek borai

A szigetek (Ciprus, Málta és Kuba) borai

 Kuba

A tengertől távol élő magyar számára mindig is különös vonzerőt jelent a tenger vizének közelsége, a hullámok morajlása, a víztükrön megcsillanó nap folyamatos és varázslatos játéka, mely jótékony hatással bír a szőlőkre is. Nem volt ez másképp Kubában sem, ahol a kubai borokat kóstolva nem nyugodtam addig, amíg a vendéglátó rumokat forgalmazó cég ki nem vitt a szőlőültetvényekhez. (Mert mi más is lehetett a nemzetközi konferencia témája, mint a rumok vámharmonizációja.)

A nyitó gála különlegessége a számomra ismeretlen Castillo del Moro fehér cuvée volt, míg a Tempranillo már ismerősebbnek tűnt más spanyol nyelvterületről. A borokban az igyekezet megmutatkozott ugyan, és az ízletes kubai ételekhez – különösen a bab készítményekhez – jól is mentek, de Kubában azért elsősorban a koktélokat és a rumokat ajánlanám az utazóknak.

Zöld-foki-szigetek

A táguló világ sok meglepetése közül igen érdekes volt a Zöld-foki-szigetek (Cabo Verde) kínálata, amely főleg a helyi éttermek házi boraként szerepelt összhangban a széles halkínálattal. A helyzet különlegességét az adta, hogy az ebéd és a „kóstoló” a különleges türkiz zöld színben pompázó víztől csak egy lépésre volt. Úgy emlékszem, hogy a borokban mintha valami kissé sós karaktert is felfedeztem volna.

Málta

Máltát sem említi a szakirodalom, mégis rendelkezik saját szőlőtermeléssel és borászkodnak a közeli Szicíliából áthajózott szőlőkből is. Meglepően kellemes cuvéeket szolgáltak fel, melyek közül emlékezetes maradt a Chardonnay & Ghergentina házasítás a maga könnyedségével, üdeségével, ami jól harmonizált a „sole” típusú fehér húsú halakkal.

Több testet kínált az a négy borból házasított tétel, ami kifejezetten franciás karakterrel bírt, s jó, hogy a címkén nagy betűkkel szerepelt: Malta. A Cabernet sauvignon, Merlot, Cabernet franc és Petit Verdot négyese mediterrán felütéssel hagyott kellemes emlékeket. Természetesen „single” fajták is szerepeltek a borkínálatban, ahol egy Pinot Noir nyerte meg a tetszést, amely magán viselte a keleti lejtők varázsát, azaz a délutáni nap nem égette el a savait. (Pedig a nap Máltán is nagyon tud sütni.)

Anglia

Anglia – és borai: hiszen ez is „csak” egy sziget, ha nagyobb is, mint az előzőek, és nem is a borokról híres, de mégis történelmi időkre kell visszatekinteni a teljes képhez. A szőlész-borász rögtön arra gondol, hogy ez a „terroir” túlságosan is északra fekszik, hogy a szőlők beérjenek és a csapadék is túl sok. Köztudott, hogy a borfogyasztási kultúrájuk csak az utóbbi pár évtizedben fejlődött ki, amihez a magyar borexport is valamit hozzátett. Ezzel szemben már a korai középkorban is voltak virágzó szőlőültetvények a kolostorok udvarán.

A lovagi tornák, vigasságok, lakomák és a hódítások idején folyt a bor a kupákból, melyek eredetéről nem sok szó esik. Hugh Johnson is csak egy szerény oldalt szán hazájának szőlészetére, borászatára a „Világ Bor Atlaszában”. Pedig a múlt másról is szól, hiszen az uralkodók és a Tudorok asztaláról sem hiányzott a bor. Az elbeszélések szerint az Anglia kertjének (Orchard of England) nevezett Kent városához közeli déli területekről jutott fel a bor a már valóban hűvös-hideg és ködös albioni területekre.

Az angol trón természetesen a klasszikus bortermelő vidékek felé is terjeszkedett, és amikor II. Henrik a XII. században elvette Aquitániai Eleonórát, akkor Bordeaux is a fennhatóságuk alá került. A középkori erős visszaesés után a XX. század hoz újra lendületet, és a jelentős német behatás következményeként Anglia és Wales grófságaiban együttesen 1400 hektárra nő a termelőterület.

Ki gondolná, hogy mintegy 400 kisebb-nagyobb, átlagosan 3,5 ha birtoknagyságú gazdaság található meg Sussex, Kent és Surrey grófságok lankás dombságain és a Temze völgyének mikroklímájában. A fajtaválasztékban az említett német hatás miatt a Rizlingszilváni, a Reichensteiner, a Schönburger és a Huxelrebe, valamint a sok keresztezéssel előállított Bacchus a vezető fajták. A hibridek között a legnépszerűbb a Seyval blanc. A pezsgő alapborokhoz a Chardonnay és Pinot noir fajtákat használják. Természetesen megjelennek a francia „világfajták”, a francia borászati tanácsadók, sőt az egyik pincében román borász kollega mutatta be a szőlőt, a pincét és a borokat.

A helyi fajtákból készített rozé maradandó élményt adott. Felhívták a figyelmemet, hogy az „angol bor” és a „brit bor” között milyen alapvető különbség van. Az előbbi csak az „England and Wales” területén termelt szőlőből készült borokat és pezsgőket takarja, míg a „brit” termékek importból származó szőlők, borok és sűrítmények felhasználásának eredményei.

Természetesen az EU-szabályozás figyelembevételével kérdés: mi lesz itt a Brexit után?

Negyven éve járok rendszeresen az Egyesült Királyságba és tanúja vagyok a fejlődésnek, a fogyasztói igény változásának, a borkultúra alakulásának, amelyben a magyar boroknak van és lesz helye a jövőben is. Így lett egy angol számára kimondhatatlan Cserszegi fűszeres népszerű és kedvelt bor, mi több, a piac más magyar fajták befogadására is nyitott.

 Ciprus

 Ciprus szigetén a szőlőtermesztés és borászat 6000 évre visszanyúló legendája és manapság a világfajták között egyre növekvő részesedése lepi meg az odalátogató szakembert és turistát.

Teraszos művelés Cipruson

Nemrégiben újra meglátogattuk e napsütésben gazdag országot, hogy szakmai konzultációs jelleggel találkozzunk az ottani szőlőtermelés és borászat képviselőivel. (A szerző sok évet dolgozott borászati technológusként Aphrodité, azaz a szerelem istennője, szigetén.)

Ciprus borait már Homérosz is emlegeti műveiben, és a ciprusi Bor Múzeumnak helyet adó Erimi község közelében a Krisztus előtti 3500-3000 évekből származó anyagedényeket tártak fel. A mai korban a legújabb divatot követi a Shiraz egyre nagyobb részaránya, főleg a fiatal borászok és borkedvelők körében. A sziget szőlészei ugyanakkor mindinkább igyekeznek a régmúlt helyi fajtáit, mint például a Maratheftiko vagy Ofthalmo, feléleszteni és a megfelelő marketinget melléjük rendelni.

A két ősi fajta, a fehér Xynisteri (32 %) és a kék Mavro (63 %) jelenléte elsöprő többségű, azonban az új telepítésekben megjelenő két „régi-új” fajta együttesen is csak 5 %-ot tesz ki, ám az igény – főleg a kitűnő vörösbort produkáló Maratheftiko iránt – egyre nő, s nemcsak a helyi feltörekvő fiatalság körében, hanem a komoly fogyasztóbázist jelentő turisták és ex-patrióták között is. Természetesen vannak, akik az Ofthalmo fajta hívei, és az ő számuk is egyre gyarapodik.

A ciprusi fajták – mivel filoxéravész nem volt a szigeten – saját gyökérzeten kerültek eltelepítésre, újabban azonban a világfajtáknál, a nemzetközi kitekintéssel rendelkező gazdák, alanyra oltott telepítést is kipróbálnak. A ciprusi kormány az EU segítségével (max. 40 %) igyekszik a telepítési kedvet fokozni, illetve az exportot marketing eszközökkel segíteni. A külföldi piacok közül az angol részesedés (66 %) meghatározó, akiket 18 %-kal követnek a görögök, majd 7 %-kal az oroszok. (Sok és igényes bort fogyasztanak a szigeten élő orosz emberek, akik száma fokozatosan növekszik.)

A fennmaradó 9 % a világ különböző országaiban kerül eladásra, érdekes módon a kitűnő borokat előállító Ausztráliában is, ahol nagy számú „ex-ciprióta” él, főleg az 1974. évi megosztottság óta.

Legújabb törekvésüket képezi európai konszignációs lerakatok létesítése, napjainkban éppen Bécsben, ahonnan gyorsabban ki lehet szolgálni a vevőket. Terveikben szerepel egy angliai lerakat és esetleg egy orosz piaci nyitás is, miután 2016-ban közel 200.000 orosz turistát várnak Ciprusra, akik feltehetően a nyaralást követően otthon is szeretnék fogyasztani a sziget borait.

Meglepően alakul a borimport, ugyanis a klasszikus európai nagy bortermelő országok mellett jelentős például a dél-afrikai jelenlét. Nagy örömünkre tokaji borokat is felfedeztük a szaküzletekben, ahol magam is tartottam kisebb prezentációkat. A Royal Tokaj borai voltak a legnagyobb mértékben jelen, és büszkeséggel adtuk a helyiek tudtára, hogy nemrégiben Áts Károly lett az „Év Bortermelője”, akinek a neve már ismerősen csengett több ciprusi sommelier fülében.

Cipruson igen jelentős a csemegeszőlő-termelés is, főleg a tengerhez közeli lapos területeken, ahol a Sultanina és a Veriko nevű helyi fajta a domináns. A borszőlő-telepítések 600-800 méter magasan helyezkednek el, jól kialakított teraszokon. A legnagyobb problémát a víz hiánya jelenti, kiváltképp a világfajtáknál, melyek közül a Chardonnay, a Cabernet sauvignon, a Cabernet franc, valamint a Shiraz terjedt el a legjobban. Kísérleti, fiatal korra (4-6 év) beállított csepegtető öntöző rendszert láttunk a Sauvignon blanc telepítéseknél.

A víz Ciprus egyik legnagyobb gondja, mivel az intenzív napsütés (évente 310 verőfényes nap) mellett április és október között egy szem csapadék sem hullik le. A vízpótlás a hatalmas, gáttal védett vízgyűjtőkből történik. A nehézségek ellenére az utóbbi években nagy lendülettel fejlődnek a kis családi vállalkozások, és a 60-as évek szocialista nagyüzemeire emlékeztető „borgyárak” mellett közel 70 pincészet működik eredményesen. A turisták helyi fogyasztása meghatározó, és a kínálatot a vendéglátó tevékenység színesíti általában a fiatal generáció irányítása alatt, csak úgy, mint számos magyar családi cégnél.

Érdekes a vállalkozói kedv alakulása, hiszen a többgenerációs szőlő- és bortermelő családokon kívül borászata van az egykori vezető banktisztviselőnek, az államigazgatásból visszavonult bürokratának, de a legizgalmasabb példa, amikor a szőlősgazda, ha éppen nem a birtokon vagy a pincében van, a Cyprus Airways modern Airbus 320-as repülőgépét irányítja valahol Európa légterében.

Találkoztunk Davis-i (University of California) végzettségű borásszal és a University of Cyprus tanárával is, aki a családi borászatot irányítja, de a napi munkákat már a fia végzi. A számos megkóstolt bor közül talán egy kissé az Egri bikavérre emlékeztető Vlassides Cuvée tetszett a legjobban, illetve a Maratheftiko egyik kiemelkedő tétele. A ciprusi halételek kísérője a Xynesteri egy-egy szép változata maradt meg tartós élményként.

A régen csak az édes Commandariáról ismert sziget ma már világszintű fehér- és vörösborokat állít elő, és tudatosan dolgozik azon, hogy a ciprusi bor ne csak Cipruson legyen „világhírű”! Ehhez módszeresen felépített marketing kell, és persze sok pénz is, s ennek a helyi emberek nagyon is tudatában vannak.

 A Közel-Kelet gyöngyszemei és különlegességek Kis-Ázsiából

 Libanon

 Libanon Ciprus közvetlen közelében található, és mivel éppen béke volt a Bekaa völgyben, adta magát a helyzet a szőlőtermelésre. Ez utóbbi Libanonban is régmúlt időkre tekint vissza; az ott élő keresztény lakosság és francia betelepülők napi életéhez hozzátartozik a borok fogyasztása. A jelenleg is működő és több száz éves múlttal büszkélkedő Chateau Musat és Ksara pincészeteken túlmenően legalább 20 borászat kínálja termékeit.

A fő fajták, az őshonos Obaideh és Marwah mellett, a francia behatás miatt (is) találkozunk Chardonnay, Semillon, Cinsault, Mourvédre fajtákkal, valamint az elmaradhatatlan Cabernet-kal. Emlékezetes maradt a Troisième Millénaire és a Chateau Kefraya pincészetek borbemutatója, melyek különösen jól mentek az arab és a francia konyha remekeihez. A fenti pincék és a Domain des Tourelles termékei rendszeresen megjelennek a kétévente megrendezésre kerülő Bordeaux-i Vinexpo kiállításon.

Érdemes figyelmet fordítani rájuk arra járva, sőt a helyszínen nem szabad kihagyni Beirut, Byblos és Balbeek történelmi emlékeit, sem pedig a hegyek és cédrusok romantikus vidékeit. Beirut lassan megint a „Kelet-Párizsa” kezd lenni hangulatos éttermeivel, bohém bisztróival, zegzugos utcáival és egyre szélesedő borkínálatával. Az elmúlt hónapok tragikus eseményeit figyelembe véve kijelenthetjük, hogy 2016-ban semmivel nem veszélyesebb, mint a francia főváros, de még így is a Közel-Kelet gyöngyszeme – újra.

Türkmenisztán és Üzbegisztán

Türkmenisztán és Üzbegisztán hatalmas változatosságot mutat az odalátogatónak: a házi kertek lugasaiban termelt kistételek mellett az iparszerű ültetvényekig minden megtalálható. A palackozás nagyüzemi szinten működik, sokszor még a szocializmusból visszamaradt gépekkel. Így találkoztam az egykori NDK-ban gyártott Nagema típusú mosógép monstrummal, mely a pályám elején (borászati technológus koromban) a Tajói Borkombinátban napi két műszakban mosta a használt boros palackokat. HACCP? Azt sem tudtuk akkoriban, hogy miről lehet szó! De a 2010-es években ez az elavult konstrukció is teljes kapacitással dolgozott, valóban nagyüzemi körülmények között, a türkmén fővárosban, Asgábádban.

A szerző az üzbegisztáni szőlőkben

Nagy kérdés az iszlám és a borfogyasztás! Egyrészt megengedőbb felfogású helyi fogyasztókkal is találkoztam, másrészt nem mindenki hithű, és vannak az „expatrióták”, no meg a turisták. A hatalmas építkezéseken óriási francia zászlók lengtek, utalva ezzel a tervező munkát elvégző, továbbá a művezetést ellátó francia mérnökökre és technikusokra. Így nem volt meglepő, hogy a szervezett borkóstolókon francia szót hallottam, és hogy a résztvevők láthatóan élvezték a széles türkmén borkínálatot.

Üzbegisztán borai még a fejlődés útján vannak. Technológiai váltásra lesz szükség; egyrészt az oxidált borok fokozatos lecserélése a feladat, másrészt a nehéz és túl édes irányzat finomítására kellene törekedni.

 Grúzia

 Grúzia, a sok történelmi vonatkozáson túl, szőlészeti és borászati élményeket is kínál. A grúz párlatokon kívül érdekes borokkal jelennek meg a piacokon, ahol a helyi fogyasztók és az orosz, illetve poszt-szovjet piacok ízlésvilága a meghatározó. Váltásra van szükség itt is, és a külföldi befektetők felismerve ezt az igényt terelgetik a termelést és a technológiát ebbe az irányba.

A helyi fajták adottak. Grúzia, újabban Georgia, (saját nyelvén Szakartvelo) több ezer éves szőlőtermelési hagyományokat mondhat magáénak. A hat borvidéken nagyjából fele területen termelt fehér Rkatsiteli a domináns a kék Saperavi mellett. A további helyi fajtákon – Kisi és Mtsvane – túlmenően megtalálható a Chardonnay és a Cabernet sauvignon is. A fent említett exportpiacokon kívül jelen vannak Kínában is, illetve az Egyesült Államok felé törekszenek. Az, hogy az édes Khvanchkara Sztálin kedvenc bora volt, már önmagában komoly marketing értéket jelent(het).

 A Shiraz nyomában Shirazban – Iránban

 Írásmódja lehet: Syrah vagy Shiraz. Ejtsék akár finomkodóan, franciásan szüráh-nak, vagy keményen, mint Ausztráliában, illetve Új-Zélandon siráz-nak, egy biztos: az utóbbi évek nagy sikertörténete ez a bor szerte a világon.

Shiraz nyomában Shirazban – Iránban

De honnan is származik maga a szőlő? Az ősi perzsa főváros, Persepolis közelében található Shiraz településről, vagy a világ egy másik részéről? 2013-ban a helyszínen volt lehetőségem egy kis kutatásra, amikor néhány napot töltöttem Irán déli részén, a Fars tartományban található „Titkok városá”-ban, Shirazban. A múlt 4000 évre nyúlik vissza, és ma is jelentős ültetvényekkel várja az érdeklődőt. Ezek azonban mind csemegeszőlők, és kizárólag étkezési célra használhatók. A mai Iránban (Iszlám Köztársaság) az alkoholos italokról beszélni sem lehet igazán, kóstolni meg egyenesen kizárt!

Hogy valamikor készítettek-e borokat, és volt-e Shiraz fajta Shirazban? Ezek az ismeretek eltűntek „a múltnak mélységes kútjá”-ban, Thomas Mann szellemében. A csemegeszőlők viszont nagyon finomak, főleg az Alexandriai Muskotály és más magnélküli, kiváló minőségű mazsolát adó fajták. Az ültetvények egészséges, erős tőkéket láttatnak. Irán mazsolaexportja jelentős, és az útközben meglátogatott városok: Yazd, az egykori főváros Esfahan, majd északra Qom és természetesen Teherán piacain mindenhol megtalálható ez a finomság.

A legvalószínűbb az a feltevés, miszerint francia nemesítők munkája nyomán alakult ki a fajta, a Dureza x Mondeuse blanche keresztezéssel. Mindenesetre a Shiraz sikere vitathatatlan, és népszerűsége egyre nő.

A Shiraz mellett feltűnik egy másik szőlőfajta, mely az ínyencek palettáját kezdi meghódítani. Nemcsak Franciaországban, hanem Kaliforniában, sőt hazánkban is, néhány borász már kacérkodik a Viognier-vel. A Napa völgyében és Sonomaban is kóstolgattunk Kocsis tanár úrral e remek fajtából, melynek jellegzetes gyümölcsös illatán túlmenően ízeinek komplexitása hosszú ideig elkísért bennünket a kaliforniai Davis Egyetemen, a magyar borokról tartott kurzusaink során.

Kalifornia, Haraszthy munkássága, Mondáviék alapító tevékenysége és az óriás pincészetek, mint például a Gallo, melynek kibocsátása a teljes magyar termelést is meghaladja, bemutatása egy külön ismertetést igényel. Talán erre is sor kerülhet egyszer…

*

Zárásként jussanak eszünkbe Pál apostol intő szavai, amelyeket kedvenc tanítványának, Thimoteusnak írt meg 2. levelében a borfogyasztás hasznosságáról: „Ne igyál mégis csak vizet, hanem élj kevés borral a te gyomrodért, és gyakorta való betegségedért.”

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Palackba zárt marketing: amikor a bor külseje dönt helyettünk

2025. október 19. 14:10

Forma, szín, címke, kupak: a borospalack minden részlete üzen a vásárlónak. De vajon mennyire hagyjuk magunkat befolyásolni?

Az amerikai szőlőkabóca: egy veszélyes jövevény a hazai szőlőkben. Hogyan került ide?

2025. október 10. 12:10

Az amerikai szőlőkabóca apró rovar, mégis egész borvidékeket tehet tönkre – fitoplazmát terjeszt, amely halálos a tőkéknek.

Természet adta minőség – mitől különleges a Reizer-bor?

2025. szeptember 17. 08:10

A túrterebesi Reizer Pincészet a tradíciót és a modern borászatot ötvözi – Reizer Gergő autodidakta módon vált díjnyertes borásszá.

A magyar fehérbor történetének rendkívüli sikere

2025. szeptember 11. 15:10

A 2021-es évjáratú SomlAI Cuvée a Concours Mondial de Bruxelles 2025 borvilágversenyen aranyérmes lett a fehérborok között.

Szőlő-Bor Képgaléria

Tudjunk meg többet a rozéról!

2020. június 10. 16:19

Abban talán mindenki egyetért, hogy a forró nyári esték elviselhetőbbek egy jól behűtött friss, gyümölcsös jellegű, élénk savakkal rendelkező rozébor társaságában. Bár rengetegen kedvelik, hogy miként készül, arról kevés információval rendelkezünk.

Megéri manapság szőlőtermesztéssel foglalkozni?

2018. június 26. 04:00

Az egri borvidék egyik friss telepítésű szőlőjében jártunk.

Ez lenne a siker titka? A hagyomány és az innováció találkozása a román mezőgazdaságban

2019. október 1. 11:10

Sok hasonlóságot fedezhetünk fel a román és volt szocialista országok mezőgazdaságában, hiszen ugyanazokkal problémákkal küzdenek: kiöregedő gazdatársadalom, előnytelen birtokszerkezet, a multinacionális vállalatok térhódítási kísérletei és a fogyasztói passzívitás a hazai, illetve a helyben termelt termékek irányába. A problémákra adott válaszok azonban sokszor eltérnek a keleti blokk megoldásaitól, és az uniós források ésszerű felhasználásával Romániának jó esélye van arra, hogy a közeli jövőben a térség meghatározó mezőgazdasági szereplőjévé váljon.

Ismét bizonyította kiválóságát a Tokaji borvidék leghíresebb itala

2022. november 9. 13:12

Hatósági, laboratóriumi és kedveltségi szempontból is mindenben megfeleltek a tokaji aszúk a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Szupermenta terméktesztjén.