Gépinfo

A John Deere és a Fendt versenyez a piacvezető pozícióért – Az európai mezőgéppiac 2014-ben

Agrofórum Online

2014-ben az értékesítés volumene mintegy 4 %-kal csökkent, de így is megközelítette a 26 milliárd eurót. E teljesítményhez a német és a francia mezőgéppiac járult hozzá leginkább 4,5-5,5 milliárd euróval.

Az európai mezőgéppiac 2011-től folyamatosan bővül. Úgy tűnik, a forgalom 2013-ban tetőzött közel 27 milliárd euró értékben. 2014-ben az értékesítés volumene mintegy 4 %-kal csökkent, de így is megközelítette a 26 milliárd eurót. E teljesítményhez a német és a francia mezőgéppiac járult hozzá leginkább 4,5-5,5 milliárd euróval.

Az VDMA (Német Gépgyártók Szövetsége – Mezőgép Szekció) adataiból (1. táblázat) megfigyelhető, hogy a gazdasági válság előtti időszak utolsó évében, 2008-ban, a gépforgalom 25,5 milliárdos szintet ért el, amely a 2011-2014. évek átlagának felel meg. Ennek alapján megállapítható, hogy az utóbbi négy év átlagában sikerült beérni, illetve egyes években (2012-2013) túlszárnyalni is, a válság előtti időszak gépforgalmát.

A 2014. évben megvalósult közel 26 milliárd eurós forgalomból legnagyobb részt a német és a francia mezőgéppiac képviselt 4,5-5,5 milliárd eurós részaránnyal. Az Egyesült Királyság és Olaszország megközelítőleg 2 milliárd euró körüli forgalommal harmadik és negyedik helyet foglalja el ebben a rangsorban. Lengyelország, Hollandia, Spanyolország és Ausztria 2014-ben egymilliárd euró felett teljesített, Belgium, Svédország, Dánia, a Cseh Köztársaság, Magyarország, Finnország és Románia, pedig fél és egymilliárd euró közötti gépforgalmat bonyolított le ezen időszakban.

Magyarország jelentősen túlteljesítette magát, hiszen a 2013-as 9 %-os piacbővítést, 2014-ben további 29 %-kal fokozta, így feljött Európában a 13-ik helyre. Piaci részaránya 2,6 %-ot tett ki, amely mintegy másfélszerese a korábbi években realizáltnak (1. ábra).

A nyugat-európai traktorpiac összességében 10 %-kal csökkent 2014-ben. A 2. ábrán jól látható, hogy igen intenzív visszaesés a francia traktorpiacon következett be a 2013-2014-es időszakban. Franciaországban az 50 LE feletti traktorok értékesítése háromnegyedére esett vissza.
A vezető európai traktorpiacok többségében szerény (Németországban 4,5 %-os, Olaszországban 5 %-os, Egyesült Királyságban 1 %-os) csökkenés következett be az értékesített traktorok darabszámát illetően. Spanyolországban és Belgiumban 12 %-kal, Görögországban 60 %-kal nőtt az eladott traktorok darabszáma az elmúlt évben. Portugáliában, Svédországban, Hollandiában, Írországban stagnáltak, Svájcban 10 %-kal, Ausztriában, Norvégiában, Finnországban és Dániában megközelítőleg 20 %-kal csökkentek a traktoreladások 2014-ben.

A 3. ábra adataiból megállapítható, hogy Közép- és Kelet-Európában az 5 %-os csökkenés ellenére is egyértelműen Lengyelország vezeti az 50 LE feletti traktorok értékesítési listáját közel 13 ezer darab eladott erőgéppel. 2014-ben a cseh traktorpiac stagnált, a szlovén 10 %-kal, a szlovák 25 %-kal visszaesett, még a Baltikum országaiban 30-50 %-kal esett és a mélypontra süllyedt az értékesítés.

2014-ben Magyarországon rekordszámú, mintegy 3500 db traktor adtak el az 50 LE feletti kategóriában. Ezzel hazákban tavaly megduplázódott az értékesített traktorok darabszáma, s európai szinten is figyelemre méltó erőgép-beruházási volument valósított meg a magyar mezőgazdaság. Közép-európai és a balti országok traktorpiacán a második helyen végeztünk, azonban az összeurópai traktorpiacot tekintve is a dicséretes nyolcadik helyet mondhatjuk magunkénak. Ennek megtartása azonban igazán nagy erőfeszítést és gazdasági teljesítményt igényel…

A következőkben tekintsük át az európai mezőgéppiac két legmeghatározóbb országának, Németországnak és Franciaországnak elmúlt időszakot érintő értékesítési statisztikáját.

Jelentős forgalom mellett növekvő traktor-teljesítményszint a német mezőgéppiacon

Németországban, a forgalomba helyezett, újbeszerzésű traktorok darabszáma minimális mértékben csökkent az előző, rekord évhez viszonyítva, azonban az átlagos motorteljesítmény továbbra is növekvő tendenciát mutat. A 2014-ben eladott traktoroknak a 17,8 %-a 50 LE alatti, 28,4 %-a 50 és 100 LE közötti, 19,9 %-a 100 és 150 LE közötti, 15,1 %-a 150 és 200 LE közötti volt. A 200 LE feletti teljesítmény-kategóriába tartozó traktorok piaci részaránya 17 %-ról közel 19 %-ra nőtt, így napjainkban az értékesített traktorok átlagos teljesítménye 114 kW (155 LE). Megállapítható, hogy 2000 és 2014 között a Német Szövetségi Köztársaságban forgalomba helyezett traktorok átlagos motorteljesítménye 30 %-kal emelkedett. A németországi adatok is igazolják azt a tendenciát, mely szerint növekszik az eladott traktorok átlagos motorteljesítménye, a gazdálkodók és a mezőgazdasági üzemek a technológiák, és az alkalmazott munkagépek igényeihez igazodva új erőgép vásárlásakor magasabb teljesítménylépcsőbe tartozót választanak (4. ábra).

Összehasonlításul, 2014-ben Magyarországon az újbeszerzésű traktorok átlagteljesítménye megközelítőleg 125 LE. A hazai trendet nagyban befolyásolja, az adott időszakban nyitva álló, gépberuházást magában foglaló, támogatási jogcím. Ide sorolható például a „kertészeti gépek beszerzése”, melynek hatására az újbeszerzésű traktorok átlagteljesítménye csökken, hiszen keretében 100 LE alatti, kertészeti konstrukciójú traktorok beruházása támogatott.

A traktorok iránti kereslet 2014-ben az előző évek rekordszintjén mozgott a Német Szövetségi Köztársaságban. Összesen 34.611 darab új traktort értékesítettek, így a traktorpiac alig érezhetően, 4,5 %-kal csökkent az előző évhez viszonyítva. A 37 kW-nál nagyobb teljesítményű traktorok tekintetében ez a mennyiség 28.444 db volt, amely 4,1 %-kal kevesebb értékesített erőgépet jelent (2. táblázat).

A németországi piacvezető címért folytatott versenyben továbbra is a John Deere és a Fendt versenyez egymással, egyenként 6-7 ezer darab értékesített traktorral. Piaci részesedésük meghatározó, 17-20 %. Őket követi további négy traktormárka 8-10 %-os részesedéssel, ezek a Case IH/Steyr, a Deutz-Fahr, a New Holland és a Claas. A Kubota és a Massey Ferguson 4-5 %-ot birtokol a németországi traktorpiacból. A többi piaci szereplő piaci részesedése 3 % alatti (5. ábra).

Az elmúlt három év adatai összegezve megállapítható, hogy a vezető John Deere 2 %-os piacvesztést könyvelhetett el 2014-ben. A Fendt tartja a 17 %-os részesedését, míg a Case IH/Steyr a 2013-as visszaesését követően ismét 10 %-on áll. A Deutz-Fahr 1 %-kal csökkentette, a New Holland ugyanennyivel növelte pozícióját. A Claas piaci részaránya 7-8 %-os, a Kubota pedig 2013-ban és 2014-ben is stabilan tartja az 5 %-os részesedését.
A 37 kW feletti teljesítményű erőgépek piacán a Fendt, a Case IH/Steyr, a Deutz-Fahr, a New Holland és a Claas az előzőekben felsoroltnál 2-3 %-kal nagyobb részesedéssel rendelkezik, azonban a Kubota (jellemzően kisteljesítményű géptípusai miatt) 2 % alá kerül.

Amennyiben a multinacionális mezőgépgyártó konszernek szemszögéből vizsgáljuk a 1. táblázatban szereplő 37 kW feletti teljesítménnyel rendelkező traktorok értékesítési adatait, megállapítható, hogy az AGCO csoport (Fendt, MF, Valtra) 7.847 darabbal vezeti a mezőnyt. Őt követi a CNH csoport (Case IH/Steyr, New Holland) 6080 értékesített erőgéppel. A harmadik helyet a John Deere foglalja el 5431 traktorral. Negyedik a SDF csoport (Same, Deutz-Fahr, S+L+H) 3687 db, ötödik pedig a Claas 2669 db eladott traktorral.

2015-re Németországban az elmúlt évek jelentős értékesítési volumenéhez viszonyítva némi visszaesést prognosztizálható, szakértők szerint az értékesített traktorok darabszáma 28-29 ezerre várható.

A 2014-es jelentős, 10 %-os emelkedést követően a VDMA (Német Gépgyártók Szövetsége – Mezőgép Szekció) mintegy 7 %-os azaz 5,1 milliárd euró értékű recessziót prognosztizál 2015-re a német mezőgépexportot illetően is. Ez a szint a 2011-es értékesítési volumennek felel meg.

A francia, az orosz és az ukrán piac volt leginkább negatív hatással a 2014-es exportra. Ezzel szemben a magyar, a román és az Egyesült Államokba irányuló német export jelentős mértékűnek bizonyult az elmúlt évben.
A Magyarországon 2014-ben megvalósult rekordméretű mezőgép-beruházás kihatott a Németországból importált mezőgépek volumenére is. Mintegy 40 %-kal növelve azt a korábbi évek szintjéhez viszonyítva. Azonban 2015-re jelentős, 38 %-os visszaesés prognosztizálható a magyar viszonylatban is (6. ábra).

Franciaországban már második éve tart a recesszió

2014-ben a francia mezőgéppiac mély recesszióba került az előző három évben tapasztalt szárnyaláshoz viszonyítva.
Összességében mintegy 20 %-os hanyatlást figyelhetünk meg. Az ez évre esedékes rendelések, és értékesítési adatok alapján még nem tapasztalható trendforduló, így a gyártók és a kereskedők szűk esztendőre számíthatnak 2015-ben is.
A VDMA számításai szerint a francia mezőgéppiac a 2013-as 5,6 milliárd eurós értékesítési csúccsal érte el tetőfokát, amely év a korábbi évek átlagától több mint 40 %-kal volt eredményesebb (7. ábra).

Felhasznált irodalom:
Heimann, Janine: VDMA European Market Newsletter, 2015 March
Magó László: Agrárpolitika és piacszabályozás a mezőgép-kereskedelemben – nemzetközi áttekintés, Journal of Central European Green Innovation, 2015. Vol. III, No 2, p. 83-92.
Traktorenmarkt Deutschland, Eilbote, 2013 No 4., 2015 No 5.
Vágó Szabolcs (szerk): AKI Statisztikai jelentések, Mezőgazdasági gépek forgalma XXIV. évf. V sz. 2014.

Dr. Magó László
SzIE Gépészmérnöki Kar, Műszaki Menedzsment Intézet, Gödöllő

(Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Román kistraktorok a fiatal gazdáknak

2024. december 13. 08:40

Uniós országként Romániában is működik a Fiatal Gazda pályázat, amelyen a termelők 45 éves korukig vehetnek részt.

Letarolják a kínaiak az európai autópiacot?

2024. december 8. 14:10

A Chery vállalat 2024-ben kezdte meg európai terjeszkedését, elsőként az Omoda és Jaecoo márkák bevezetésével.

A Ford Ranger év végére megelőzheti a Toyota Hiluxot a magyar pickup-piacon

2024. december 5. 13:10

A tavalyihoz képest 13 százalékkal 4966 darabosra hízó pick-up-piacon a Toyota Hilux az első 43,1 százalékos piaci részesedéssel.

Éjszakai kiadás készült a Claas traktorokból

2024. november 21. 15:10

Exkluzív verzióban érhető el az Arion 550 Cmatic és 660 Cmatic, valamint az Axion 830 Cmatic, 870 Cmatic, 930 Cmatic és 960 Cmatic.

Magyar gazdálkodókkal jártuk be Európa legmodernebb traktorgyárát

2018. július 9. 11:13

A 90 millió euróból felépített, 345 000 négyzetméteres Deutz-Fahr Land 150 000 négyzetméteres üzemében 16 típusból naponta 40 traktor készül el.

Gépészet Képgaléria Videó

Beelőzött a Fendt a hazai traktorpiacon, a John Deere most harmadik

2020. február 4. 10:33

Az év első hónapjában a Fendt nyerte a traktorpiacot, pedig tavaly egész évben a John Deere állt az élen. Az amerikai márka most csupán a harmadik helyre futott be, be ugyanis az ezüstérmet a New Holland szerezte meg.