A szupermarketeket azzal vádolják, hogy a gyorsan emelkedő költségek mérséklése érdekében egyre kisebbre szabják az epres dobozokat. Egy brit epertermelő szerint az üzletek a rendelések csökkentésével fenyegetőznek, sőt, jó néhányuk szándékosan csökkentik a csomagolás méretét, hogy ne kelljen áremelkedéssel terhelni a vásárlókat.
A yorkshire-i termelő, Annabel Makin-Jones, aki az Ocado, a Booths és a Harrods áruházakba is szállít epret, azt nyilatkozta, hogy a szupermarketek azzal fenyegetőztek, hogy a magasabb költségeik miatt az eredeti megállapodásban meghatározottnál kevesebb epret vesznek át.
Kisebbre szabják a kiszerelést, mert nem akarnak áttörni egy bizonyos árhatárt, vagy pedig két csomag epret 4,50 fontért (1900 forint) árulnak, miközben egy nagyobb kiszerelés [azonos mennyiség mellett] valójában 4 fontba (1700 forint) kerülne
– jelentette ki Makin-Jones, az Annabel’s Deliciously British alapítója.
A vásárló azt gondolhatja, hogy többet kap a pénzéért, de ez nem igaz.
Nagy-Britannia legnagyobb szupermarketje, a Tesco jelenleg a magasabb árkategóriájú „Finest” elnevezésű epret árulja 227 grammos kiszerelésben, 2,50 fontért (1055 forintért). Ezek a csomagok ugyanannyiba kerülnek, mint a szupermarket által tavaly raktáron tartott 300 grammos csomagok.
A szupermarketet ily módon az úgynevezett „zsugorítással” vádolják, amikor a cégek csökkentik a termékek méretét, miközben az ár változatlan marad. Az infláció megugrása miatt a zsugorítás széles körben elterjedt, mivel a szupermarketek és az élelmiszergyártók nem szívesen hárítják át a vásárlókra a nagyobb áremelkedéseket, amikor a saját költségeik megemelkednek. A brit vásárlók évente mintegy 87 000 tonna hazai termesztésű epret vásárolnak, a brit szezon hivatalosan május 1-jén kezdődött.
Az iparág szakértői szerint a csomagolási méretek között szezonális eltérés tapasztalható, mivel a brit termesztési szezon kezdete után ismét nagyobb csomagok kerülnek a kínálatba. Más kiskereskedők, köztük a Sainsbury’s és a Waitrose jelenleg nem forgalmazzák a nagyobb kiszerelésű csomagokat online.
Makin-Jones azonban azzal vádolta a szupermarket-szektort, hogy a kisebb kiszerelésű csomagokat arra használják, hogy az ártárgyalások során megszorongassák a termelőket.
Az üzletek semmiképpen sem akarnak többet fizetni a termelőknek
– jelentette ki Makin-Jones, aki azt is elmondta, hogy a vállalkozásának mintegy 13 százalékkal többet kell fizetnie, mint tavaly, hogy fedezni tudja a növekvő költségeket.
A termelők szerte az Egyesült Királyságban arra panaszkodnak, hogy a szupermarketekkel folytatott kemény áralkuk miatt a megélhetési válság miatt az ágazatban intenzív árháború kezdődött. A Sainsbury’s szerint a nagyobb méretű epres kiszerelés „különleges beszerzésű” terméknek minősül, amikor a termelőknél gyümölcsfelesleg van, míg a Waitrose szerint a nagyobb méretű csomagok akkor is kaphatók, amikor több gyümölcsnek van épp szezonja.
Nagyobb kiszerelésű csomagokat kínálunk, amikor elérjük az eper főszezonját
– mondta a Waitrose szóvivője, majd hozzátette, hogy ezen a szemléleten idén sem változtatnak, mivel az a szándékuk, hogy nyáron is nagyobb kiszerelésű csomagokat kínáljanak.