Friss kutatási eredményeket közölt az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi), amelyek elsőként kínálnak részletes képet a hazai bioélelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának alakulásáról 2022 és 2024 között. A kutatás szerint az ökotermékek iránti kereslet folyamatosan nő, és különösen az online értékesítés terén figyelhető meg jelentős bővülés.
Az ökológiai gazdálkodásban részt vevő termelők száma közel húsz év alatt négyszeresére nőtt: 2005-ben még csak 1500, 2023-ra már 6000 gazdaság működik a szektorban. Ezzel párhuzamosan az ökológiai művelés alá vont területek aránya is emelkedett, jelenleg eléri a 6,4%-ot. Ez a dinamikus bővülés tette szükségessé, hogy a hazai biopiacról végre konkrét számadatok is rendelkezésre álljanak.
Először készült átfogó hazai bioforgalmi elemzés
A kiskereskedelmi forgalmi adatokból az ÖMKi kutatói azt remélik, hogy a termelők, feldolgozók és döntéshozók megalapozottabban tudnak majd tervezni. A NielsenIQ (NIQ) mérései alapján a bioélelmiszerek forgalma két év alatt 36%-kal nőtt: 2022-ben 28,5 milliárd, 2024-re pedig 38,7 milliárd forint értékben vásároltunk ilyen termékeket.
Az e-kereskedelem viszi a prímet
A kutatás szerint a legdinamikusabban fejlődő értékesítési csatorna az e-kereskedelem volt, amely két év alatt 67,8%-kal nőtt, és 2024-re a teljes biopiac 8%-át tette ki. A szupermarketek és drogériák 54%-os részesedéssel továbbra is meghatározó szereplők, míg a hipermarketek szerepe visszaszorulóban van.
Árversenyben is javulnak a bioélelmiszerek esélyei
Az infláció ellenére a bioélelmiszerek áremelkedése visszafogottabb volt, mint a hagyományos élelmiszereké: 25,2% szemben a teljes élelmiszer-infláció 35%-ával. Ez az olló szűkülését eredményezte a bio és nem bio termékek között, ami ösztönző lehet a vásárlók számára.

Népszerű biotermékek: bébiétel, zöldség, gyümölcs
A legnagyobb forgalmat a biobébiételek generálták, de a biozöldségek és -gyümölcsök is kiemelkedően teljesítettek.
A leggyakrabban vásárolt biogyümölcsökhöz tartozik a citrom, a banán, a narancs, az alma és a mandarin. A biodéligyümölcsök kiskereskedelemben látható dominanciáját a kedvező ár-érték arány, az egész évben biztosított elérhetőség és a fogyasztói egészségtudatosság együttesen magyarázzák, ugyanakkor kívánatos lenne, hogy a hazai biogyümölcsök is nagyobb arányban jelenjenek meg az üzletek kínálatában.
Bár az árak és a forgalom értéke a legtöbb biotermék esetében jelentős növekedést mutat, az eladott mennyiség egyes termékeknél kisebb-nagyobb mértékben visszaesett, ami a jelentős inflációból adódik. Értékesítési volument tekintve például a bioalma forgalma esett vissza jelentősen, mintegy egyharmadával, miközben a forgalmi értéke 20%-kal nőtt
– mondta el Dr. Györéné Dr. Kis Gyöngyi, az ÖMKi projektvezető kutatója.
Sokáig a biobébiétel előállítás alapanyag igénye ösztönözte a termelők öko átállását. Azonban nem lehet minden termelő biobébiétel beszállító. A szupermarketekben drogériákban és diszkont áruházakban, vagy a dinamikusan fejlődő e-kereskedelemben való megjelenés adhat további lehetőséget a hazai termékértékesítésre, ehhez azonban megfelelő alapanyag mennyiségre, feldolgozottságra és szervezeti összefogásra lenne szükség az ágazaton belül.
Az export piacok kitettsége és a tarthatatlan árverseny ugyancsak arra kényszerítheti a termelőket, hogy a magasabb feldolgozottsági szint és a hazai piac felé forduljanak. Kutatóintézetünk az agrárgazdasági összefüggések feltárásával, a piaci tendenciák elemzésével járul hozzá ezekhez a trendekhez
– tette hozzá a szakember.
A hazai piac számokban – A biotermékek kiskereskedelmi forgalmának alakulása 2022-2024 között
Dr. Drexler Dóra előadása az ÖMKi Ágazati Szakmai Napján
Az ÖMKi legfrissebb agrárgazdasági kiadványai:
- Ökológiai gazdaságok a statisztika tükrében: KATTINTSON.
- Az ökológiai élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói magatartás vizsgálata a Visegrádi Négyek országaiban: KATTINTSON.
(Forrás: Meghozza gyümölcsét az ökoágazat? Friss kiskereskedelmi elemzés készült az ökoszektorról – Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet)
Képek: ÖMKi