Agrárközélet
Agrárközélet

Kényes egyensúly: gazdaságosság, fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás

Kényes egyensúly: gazdaságosság, fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás

Agrofórum Online

A mezőgazdaság területén a szakmai fejlődés, az innováció elkerülhetetlen és szükségszerű. A BASF az innovatív technológiák, megoldások és a szaktudás jelentette eszközkészletét kínálja az agrárium szereplőinek, amely a portfólió szélesedésével, az új üzletágak és eszközök sikeres akvizícióját követően kialakult szinergiák kihasználásával tovább bővült.

A hollandiai Nunhem adott otthont a BASF 2019. október 9. és 10. között megrendezett nemzetközi sajtótájékoztatójának, amelyen a multinacionális vállalat főbb stratégiai irányvonalait mutatták be, valamint kiemelten a zöldségvetőmag-üzletágat érintő nemesítési célkitűzéseket foglalták össze és ismertették a digitális gazdálkodási platform szerepét a fenntartható és környezetbarát mezőgazdasági gyakorlatban.

Nunhemben 67 hektár nagyságú területen – amelyen 55 ezer négyzetméteres üvegházi felület található – zajlik a zöldség vetőmagok nemesítése. A BASF akvizíció részeként, 2018-ban vásárolta meg a zöldségvetőmag-üzletágát. A nunhemi zöldségnemesítési központban (1. kép) 650 munkavállaló dolgozik a modern üvegházakban, a laboratóriumokban és a kísérleti területeken.

1. kép: BASF Zöldségnemesítési Központ Nunhemben

A BASF zöldségvetőmag-üzletága főként a Nunhems márka név alatt fut, amelyhez összesen 24 zöldségfaj és hozzávetőlegesen 1200 forgalmazott zöldségfajta/hibrid tartozik. 2018-ban nyílt a 2,5 ha nagyságú legmodernebb technológiával készült üvegházkomplexum a GreenEx (2. kép). Az itt zajló kutatás-fejlesztés eredményeként olyan innovatív zöldségfajtákkal és hibridekkel lesz jelen a BASF a piacon, amelyeket mind a szabadföldön, mind a termesztőberendezésekben termelő zöldségtermesztők számára ajánlanak.

2. kép: Uborkapalánták a GreenEx-ben (Fotó: BASF)

Komplex mezőgazdasági megoldások

Az elmúlt évben zajlott a BASF másfél évszázadra visszatekintő történetének legnagyobb akvizíciója: a Bayer által eladásra kínált üzletágak és eszközök kerültek a vállalathoz a felvásárlás során. Az új, BASF-hez került területek miatt vált szükségessé a cég stratégiájának újragondolása, átalakítása – mondta el nyitó előadásában Vincent Gros a Mezőgazdasági Megoldások Üzletág elnöke (3. kép).

3. kép: Vincent Gros a Mezőgazdasági Megoldások Üzletág elnöke (Fotó: BASF)

A célok kijelölése során a jövedelmezőség mellett szereplő megkerülhetetlenül fontos tényező a fenntarthatóság kritériumainak való megfelelés és a digitális technológia beépítése a mindennapi gyakorlatba. Meg kell felelni az egészséges élelmiszer iránt megfogalmazódó igényeknek, miközben figyelembe kell venni a világban zajló kereskedelmi konfliktusok hatásait, valamint az egyre növekvő számú jogszabályi előírásokat is be kell tartani. Ez utóbbira úgy is lehet tekinteni, mint az innovatív megoldások születésének motorjára. A Bayer üzletágak és eszközök akvizícióját követően mára a BASF komplex mezőgazdasági megoldásokat kínáló vállalattá vált. Mindez új versenypozíciót jelent, hiszen összekapcsoltan egy csomagban tudja ajánlani a növényvédelmi megoldásokat, a vetőmagot, a fajtát és a digitális platformot, amelyek együttesen segítik a hatékonyabb és környezetet kímélő termelésben a gazdálkodókat.

Az új stratégiai célkitűzések között szerepel, hogy 2030-ra a globális mezőgazdasági növekedést a BASF 1%-kal haladja meg, továbbá, hogy az értékesítés 50%-os emelkedést érjen el, továbbá a vállalat erőfeszítéseket tesz a szén-dioxid-semlegesség elérése irányába. 2028-ra több mint 30 új termékkel fog megjelenni a piacon a cég. Olyan termékek fejlesztését szorgalmazzák, amelyek használata hozzájárul a fenntartható gazdálkodáshoz. A BASF, mint a világ egyik vezető mezőgazdasági megoldásokat kínáló vállalata, tevékenységét négy stratégiai fontosságú szegmens irányába összpontosítja: szója, kukorica és gyapot Amerikában, búza, repce és napraforgó Európában, rizs Ázsiában, valamint világszerte a gyümölcs- és zöldségágazat.

A stratégiaalkotás során több kulcstényező játszik meghatározó szerepet: az innováció, a digitális eszközök, a fenntarthatóság és a vevői tapasztalatok erősítése, elmélyítése.

Az európai mezőgazdaság különleges és speciális – vette át a szót Livio Tedeschi EMEA & CIS / Mezőgazdasági Megoldások Üzletág vezető alelnöke (4. kép). Az öreg kontinens agráriumát különböző nehézségek terhelik – többek között a politikai helyzet, a jogszabályi környezet, a klímaváltozás és a társadalmi elvárások –, amelyek megoldása komplex megközelítést kíván. Ebben nyújt segítséget a BASF az új fajták (InVigor® repceportfólió, hibridbúza), új fungicidek (Revysol®) és inszekticidek kínálatával, valamint a digitális eszközök (xarvio™ Digital Farming Solution) biztosítása révén úgy, hogy a környezetet érő károk a lehető legkisebb szintre szoruljanak vissza. 2025-re magas hozamot elérő, klímarezisztens hibridbúzával jelenik meg a BASF a piacon. A növényvédelem területén az egyik legnagyobb kihívást jelentő terület a rezisztenciamenedzsment. A BASF legújabb fejlesztésű fungicid készítménye, a Revysol® a gazdák kezében hatékony eszközt fog jelenteni. Több kultúrában is felhasználható lesz, így kalászosokban, kukoricában, szójában, zöldségben és gyümölcsben.

4. kép: Livio Tedeschi EMEA & CIS/ Mezőgazdasági Megoldások Üzletág vezető alelnöke (Fotó: BASF)

A BASF partnerei olyan üzleti vállalkozók, akiknek a folyamatosan változó üzleti világban kell helyt állni. A modern gazdaságokban egyre több és több adat elemzésére kerül sor. Ezek komplex értelmezése alapján születnek meg a gazdálkodásra vonatkozó döntések. A BASF digitális platformja a xarvio™ Digital Farming Solution biztos támaszt nyújt e területen a termelőknek (xarvio™ SCOUTING, xarvio™ FIELD MANAGER és a 2020-ban piacra kerülő xarvio™ HEALTHY FIELDS). A xarvio™ SCOUTING akár 625 millió gazda mindennapi munkáját segítheti a jövőben annak pontos meghatározásában, hogy milyen növényvédelmi kérdésekkel vagy tápanyag-ellátottsággal kapcsolatos folyamatok zajlanak a vizsgált szántóföldeken. Jelenleg 120 országból 1,2 millióan veszik igénybe a szolgáltatást, az elmúlt év során megnégyszereződött a felhasználók száma. A xarvio™ FIELD MANAGER-t 17 ország gazdái használják, számuk évente megháromszorozódik. Az új digitális technológia a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatot támogatja a felhasznált kemikáliák minimalizálásán keresztül – mondta el Konstatin Kretschun a BASF Európia Digitális Megoldások menedzsere.

Hogyan látják a gazdák?

Szántóföldi növénytermesztéssel, állattenyésztéssel és kertészeti termeléssel foglalkozó, a világ számos pontjáról érkezett gazdák vettek részt egy olyan panelbeszélgetésen, ahol a mezőgazdaságot érintő aktuális problémákról megfogalmazott véleményüket osztották meg egymással és a közönséggel (5. kép). Ennek kapcsán szó volt a növényvédő szerekre vonatkozó EU-s visszavonások következtében kialakult hatóanyag-választék szűküléséről. Mint elmondták, e folyamat a rezisztencia kialakulásának esélyét fokozhatja. Ezzel kapcsolatban azt a terjedőben lévő nagyáruházi gyakorlatot is említették, amely szerint egyre kevesebb számú szermaradék jelenlétét engedélyezik az áruházláncok az általuk forgalmazott termékekben. Ez a látszólag környezet- és fogyasztóbarát intézkedés azért hordoz magában nagy veszélyt, mert arra ösztönzi a gazdákat, hogy szűkebb hatóanyag-spektrumból válasszanak, ami pedig a károsítók elleni rezisztencia kialakulásának a melegágya.

5. kép: A panelbeszélgetésben résztvevő gazdálkodók

A panelbeszélgetés másik hangsúlyos témája volt a mezőgazdasági termelés folyamatos javítása és ehhez kapcsolódóan a megfelelő információhoz való hozzáférés és a gazdák közti kommunikáció erősítése. Egy az Egyesült Királyságból érkezett gazdálkodó elmondta, hogy a termelők a különböző információs csatornákon nagyon sokat tanulnak egymástól is.

Arra a kérdésre, hogy a BASF milyen támogatással tudná segíteni a gazdák munkáját, a panelbeszélgetés résztvevői a kommunikáció jelentőségét hangsúlyozták. Arra lenne szükségük, hogy a társadalom tagjai, a politikai szereplők tisztában legyenek az egészséges élelmiszer előállításának fontosabb lépéseivel, hogy különböző ismeretterjesztő kampányok eredményeként javuljon az a helyzet, hogy a lakosság jelentős hányada számára napjainkban a kémia vagy a vegyipar kifejezés kizárólag negatív tartalommal bír, illetve, hogy megismerjék és elismerjék a gazdák társadalomban betöltött szerepét. Szükségét látják a megkérdezettek annak, hogy a BASF mint multinacionális vállalat segítse elő az ágazat szereplőinek harmonikus együttműködését a folyamatos párbeszéd, az összes nézőpont megvitatása és a konszenzuskeresés révén.

Milyen zöldséget keres a fogyasztó?

A tavalyi akvizíciós megállapodások a zöldségvetőmag-üzletágra is kiterjedtek. A sajtóeseményen rendezett workshopok közül többnek a középpontjában a zöldségnemesítési célkitűzések elemzése állt. Vincente Navarro (BASF Zöldség Vetőmag Üzletág vezetője) a lista első helyén a megfelelő íz kialakítását említette, de hangsúlyozta, hogy emellett nagyon fontos a különböző felhasználóbarát megoldások keresése is (6. kép). Ilyen megfontolások vezettek például annak a hagymafajtának a létrejöttéhez is, amely szeletelésekor nem könnyezik a szem. Itt említhető meg a különböző felhasználási, feldolgozási folyamatokra optimalizált méretű fajták kialakítása is. A nemesítési irányvonalak közül kiemelkedik az egészséges táplálkozásba illeszthető fajták előállítása. Alátámasztja ezt a magas vitamin- és ásványianyag-tartalmú zöldséglevek készítésére alkalmas fajták iránt jelentkező igény.

6. kép: Vincente Navarro a BASF Zöldség Vetőmag Üzletág vezetője

Robert Oostveen (BASF Zöldség Vetőmag Üzletág) sárgarépa-nemesítő a fajták széles skáláját mutatta be, amelyek többek között méretben, betegség-ellenállóságban és tenyészidőben különböztek egymástól (7. kép). A nemesítési célkitűzések kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a fogyasztó a szemével választ, tehát egyáltalán nem elhanyagolható szempont a külalak. A képet tovább árnyalja az is, hogy a fogyasztó milyen földrajzi régióból származik, milyen hagyományok, szokások befolyásolják a döntését. Uwe Dijkshoorn (BASF Zöldség Vetőmag Üzletág) mindezt azzal egészítette ki, hogy a vásárlók egyre inkább olyan termékeket keresnek, amelyek a főzésre vagy a közvetlen fogyasztásra már elő vannak készítve. A tudatos vásárló ezen kívül azt is nyomon szeretné követni, hogy honnan származik a kosarába helyezett élelmiszer. Az új trendek, a környezeti szempontok erősödése abba az irányba mutatnak, hogy a fenntartható úton előállított termékek lesznek egyre inkább kelendők.

7. kép: Robert Oostveen sárgarépa-nemesítő a fajták széles skáláját mutatta be (Fotó: BASF)

E gondolatmenetet tovább folytatta Carin Stroeken (BASF Zöldség Vetőmag Üzletág), aki azzal nyitotta az általa vezetett workshopot, hogy egy tál vegyes zöldséget és pékárut mutatott a közönségnek. Azt kérte, hogy fogalmazzuk meg a képről eszünkbe jutó gondolatokat. Ezek a következők voltak: színes, egészséges, tápláló, finom. Ez az, amit a fogyasztó érzékel – mondta el –, miután ismertette, hogy más megközelítésben a tálban a BASF genetikája szerepel. Ezt a két nézőpontot kell összhangba hozni a nemesítés során. Ennek alátámasztására virtuális vásárlásra invitált a közönség soraiból – mindkét nem képviseletében – két vállalkozó szellemű jelentkezőt. A kivetített polcról a különböző fajtájú, kiszerelésű és csomagolású paradicsomokból kellett választani (8. kép). A női kézhez jobban passzoló apróbb koktélparadicsomot választotta a hölgy vásárló, míg az erősebbik nem képviselője a környezetvédelmi szempontokat helyezte előtérbe, így ő az ömlesztett, csomagolás nélküli paradicsomból vásárolt. Ha tovább elemezzük a nemesítési célok kérdését a fogyasztók szerteágazó igényein túl, akkor a termelő törekvéseit sem lehet szem elől téveszteni, akik az elérhető terméshozamot és a betegség-ellenállóságot helyezik előtérbe – hívta fel a figyelmet Carin Stroeken. Természetesen a nemesítési célok kitűzését a felhasználás módja (pl. háztartás vagy feldolgozóipar) is alakítja.

8. kép: Virtuális vásárlás Carin Stroekennel (középen)

A piac ma az ízletes, jó minőségű, kényelmesen felhasználható, környezetbarát módon előállított termékeket keresi. Ezt a fő trendet a különböző divatirányzatok tovább árnyalják, amelyekben egyre nagyobb szerepet játszanak a digitális bennszülött generáció tagjai is. E szerteágazó és dinamikusan változó piaci igények kiszolgálása a BASF-nél a gazdaságosság, fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás kényes egyensúlyának szem előtt tartása mellett zajlik.

Januárban újra lehet pályázni a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyért!

2019. december 8. 04:36

A védjegyrendszerben az állami szerepvállalás garanciát jelent a minőségre, többek között azért, mert a Nébih laboratóriumai adják az ellenőrzés hátterét, és az Arany Fokozat elnyerésének alapjául szolgáló Termékmustra mögött is a hivatal szakemberei állnak

Közös Agrárpolitika: a jövőről tanácskoztak a közép-kelet-európai agrárszervezetek

2019. december 7. 13:01

Az agrárszervezetek a találkozón a közös agrárpolitika (KAP) jövőjéről tanácskoztak, közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben rögzítették, hogy összehangolják tevékenységüket a 2020-2027 közötti európai uniós agrárpolitika kereteinek és pénzügyi forrásainak kialakítása során.

Big Data: az adatok megfelelő elemzése igazi versenyelőny

2019. december 7. 08:37

Napjainkban már a mezőgazdaságban is lehetőségünk van a különböző folyamatok során keletkező adatok folyamatos rögzítésére, illetve tárolására.

Korlátozott MKR elérés decemberben

2019. december 7. 04:38

Az adatbeépítés miatt a MKR és a MePAR 2019. december 2. és 16. között korlátozottan érhetők el. – áll az Államkincstár közleményében.

463 millió forintból épül hűtőház Nyírparasznyán

2019. március 23. 03:47

A település tulajdonában lévő területen felépítendő hűtőházban zöldségek és gyümölcsök kézi előkészítését és feldolgozását, gyorsfagyasztását, valamint hosszabb távú fagyasztva tárolását végzik majd el.

Folyamatosan növelik az üvegházak számát Oroszországban

2019. február 24. 11:32

Az idei nagy előrelépés előzménye, hogy az elmúlt évben az orosz üvegház-kapacitás 300 hektárral 2500 hektárra növekedett.

29,1 ezer tonna gyorsfagyasztott zöldséget hívott vissza a Greenyard

2018. július 13. 16:32

A rendelkezésre álló adatok alátámasztják, hogy a szennyeződés a Greenyard vállalat magyarországi üzemében történt.

GLOBUS: A nagyjából jó nem elég, csak a százszázalékos…

2019. november 11. 11:06

Elsősorban borsó, kukorica és zöldbab, illetve szárazáru feldolgozása történik a GLOBUS-nál. A borsó, a kukorica és a zöldbab egyaránt hazai termelőktől érkezik a gyárba.