A görögországi Naxos szigetén található kis gyárban a munkások a híres graviera sajt készítésén dolgoznak évek óta. A sziget farmjain kibontakozó válság félelmet kelt, hogy a helyben előállított halványsárga kerekek hamarosan eltűnhetnek a sajtpultról.
Stelios Zevlis tejtermelő a tűző májusi napsütésben tehenei között állva azt mondja, hogy az ukrajnai háború miatt mindennek megugró ára megfizethetetlenné tette állatai etetését, és kénytelen volt levágni azokat, akik túlságosan alultápláltak ahhoz, hogy elegendő tejet termeljenek.
A takarmányárak megháromszorozódnak, az üzemanyag, a műtrágya és az áram ára megkétszereződött. Ezek az állatok most mínuszba sodornak minket és veszteséget termelnek
– mondta.
Ha az állam nem segít nekünk, nem marad semmi. Az állatállomány eltűnik.
A helyi hatóságok szerint az elmúlt hetekben több mint 300 tehenet, valamint 30 000 kecskét és juhot vágtak le a szigeten. A gazdálkodók gondjait nehezíti, hogy a Naxian graviera kemény sajt, amely a svájci gruyere-ről kapta a nevét, az EU által biztosított „oltalom alatt álló eredetmegjelölés” (OEM) státuszával büszkélkedhet. Ez azt jelenti, hogy csak helyi tehén-, kecske- és juhtej kombinációjával kell elkészíteni. És ahogy a tej mennyisége csökken, úgy csökken a sajttermelés is.
Dimitris Kapounis, a Naxos Mezőgazdasági Szövetkezetek Szövetségének (EAS) vezetője szerint a Naxos évente körülbelül 1250 tonna OEM gravierát állít elő, de becslései szerint a teljes termelés 30%-kal csökkenhet idén.
Az általa „a sziget zászlóshajójának” nevezett termék károsodásának megfékezése érdekében Kapounis azt mondta, hogy az EAS azt tervezi, hogy korlátozza az exportot, hogy a görög piacra összpontosítson, és leállítja néhány más sajt előállítását, hogy a helyi tejet megőrizzék a graviera számára. A Naxian gravierát többek között Franciaországba, Németországba, az Egyesült Államokba és az Egyesült Arab Emírségekbe exportálják.
A sziget kikötőjében ezen a héten kikötött hajó takarmányimportot hozott Bulgáriából, hogy pótolják a Naxoson tapasztalható takarmányhiányt, amely elsősorban az időjárás okozta helyi takarmánytermelési hiány miatt alakult ki. De még ez sem jelent megkönnyebbülést a gazdálkodók számára, mivel a magas szállítási költségek tonnánként 230 euróra emelték az importált takarmány árát a tavalyi 70 euróról – mondta Kapounis.